Artykuły, które otwierają umysł

Edukacja • Rozwój osobisty • Coaching

Zacznij tutaj

Pozbądź się negatywnych emocji

Pozbądź się negatywnych emocji

Nikt nie lubi uczucia zdenerwowania czy stresu. Zbyt dużo sytuacji mających miejsce na zewnątrz nas ma bezpośredni wpływ na nasze emocje. Wpływ ten da się jednak w znacznym stopniu wyeliminować.

Niechciane emocje mogą zniknąć, a w ich miejsce możemy wstawić radość i uśmiech. Neurolingwistyczne Programowanie dostarcza wiele ciekawych technik, za pomocą których możesz się pozbyć negatywnych emocji. Techniki te nauczą Cię jak czuć się lepiej poprzez kontrolę nad obrazami, które tworzysz w głowie.

1. Zmiana submodalności (parametrów obrazów tworzonych w wyobraźni) – zamknij oczy, przywołaj w głowie obraz zdarzenia z przeszłości, które wpłynęło na Ciebie w bardzo negatywny sposób. Niech to będzie wspomnienie, które zawsze sprawiało, że gdy o nim myślałeś, czułeś się źle. Oglądaj przez chwilę to zdarzenie w asocjacji (tzn. patrz z perspektywy swoich oczu). Poczuj wszystkie negatywne emocje, które wywołuje w Tobie to zdarzenie.

Teraz zdysocjuj się (wyjdź poza siebie, patrz na swoją osobę i na całe zdarzenie z zewnątrz, z perspektywy trzeciej osoby) i spraw, żeby obraz był czarno-biały. Trochę go przyciemnij, zmniejsz jego głośność, niech ruchomy film zamieni się w obraz, w statyczny slajd. Teraz oddal ten obraz od siebie, jak tylko potrafisz, niech stanie się małym punkcikiem w oddali.

Czy to wydarzenie nadal wywołuje w Tobie te same emocje co wcześniej? Ten sam zabieg możesz wykorzystać nie tylko do zdarzeń, które miały miejsce kiedyś, ale również do takich sprzed kilku minut.

2. Praca z dialogiem wewnętrznym – Tak jak każdy, zapewne masz taki głos w swojej głowie, który męczy Cię, gdy zrobisz coś źle. Mówi coś w stylu „znowu źle, znowu nie tak jak miało być, wszystko poszło na marne, jesteś do niczego, jesteś beznadziejny/a, już nigdy nic ci się nie uda”. Taki głos jest strasznie denerwujący i nie chce się zamknąć. Sprawia, że czujesz się źle i do niczego.

Jeśli masz ochotę wyeliminować takiego wewnętrznego krytyka, zamknij oczy, wsłuchaj się w niego i zastanów się z którego miejsca w głowie dochodzi jego głos. Następnie udaj, że chwytasz źródło tego głosu ręką, wyjmujesz je z głowy i kładziesz obok. Nadaj mu jakąś postać, np. krasnoludka. Niech ten głos teraz wydobywa się z niego i niech dalej mówi to co mówił. Teraz zmień ton jego głosu na bardzo piskliwy, i maksymalnie go przyspiesz, tak, żebyś nie rozumiał co mówi. Chwyć tego krasnoludka i rzuć nim jak najdalej od siebie. Niech leży tam daleko poobijany, wciąż mówiąc tym piskliwym głosem. Czy po tym zabiegu nadal ten głos sprawia, że czujesz się źle?

3. Przeramowanie – Zawsze gdy przytrafi Ci się coś, co negatywnie na Ciebie wpływa i wywoła w Tobie nieprzyjemne emocje, staraj się szukać w tym jakichś pozytywnych aspektów. Zmień znaczenie tego wydarzenia na pozytywne. Przykładowo gdy spóźnisz się na autobus, pomyśl sobie, że spacer na świeżym powietrzu dobrze Ci zrobi, że po drodze wpadniesz do sklepu i kupisz sobie coś do jedzenia, a poza tym i tak nie miałeś biletu. Taki sposób myślenia pozwoli Ci wyeliminować negatywny wpływ danego wydarzenia na Twoje emocje. Autobus pojedzie, a Ty nadal będziesz się czuć świetnie.

4. Wprowadź swoje ciało w stan relaksu – Wiadome jest, że gdy się denerwujemy i stresujemy, nasze ciało jest spięte. Zaś gdy jesteśmy radośni jest ono całkiem wyluzowane. Dobra wiadomość- to działa również w drugą stronę. Jeśli jesteś spięty i źle się czujesz z jakiegoś powodu, usiądź wygodnie, weź głęboki oddech, zrelaksuj ciało. Twój umysł za tym podąży- dużo trudniej się stresować, gdy ciało jest wyluzowane.

Zostaw komentarz

  • nana

    Spróbuję tych sposobów walki ze złymi emocjami…

    • Nie próbuj tylko rób. Próbowanie zakłada, że coś jest trudne do zrobienia. Kiedy szybciej otworzysz okno- gdy ktoś Ci powie „spróbuj otworzyć okno”, czy „otwórz okno”?

  • whaaat

    przeramowanie jest dobre pamietam jak pomagało, teraz niestety juz niezawsze ,
    mam takie pytanie czy jest mozliwe całkowite pozbycie sie wszelkich lub większości emocji?

  • pauliniasta

    świetny artykuł! bardzo mi się podobają te sposoby modelowania swojego charakteru :) i od razu uśmiech na buzi się pojawił ;)

  • whaaat– Jeśli chcesz ograniczyć lub wogóle usunąć występowanie negatywnych emocji w Twoim życiu, zainteresuj się ćwiczeniami relaksacyjnymi lub najlepiej medytacją. Dzięki temu osiągniesz głęboki, prawdziwy spokój, który nie zostanie zakłócony przez żadne sytuacje czy myśli, które masz w głowie.

  • Kulaf

    Bardzo konkretny artykuł, podoba mi się.
    Stosuje trzy pierwsze techniki i dają świetne efekty, polecam:)
    Przy najbliższej okazji wypróbuje to rozluźnianie
    A znasz może coś na stres w kontakcie z kobietą, na której mi zależy?

  • Madzia V

    Bardzo dobre techniki, od jakiegoś czasu zaczęłam stosować tą co jest nazwana „Przeramowanie” i muszę przyznać że jest skuteczna stałam się mniej nerwowa a uwierzcie byłam straszną pesymistką ale ciągle pracuje nad sobą…

  • beznicka

    bardzo cieszę się że jesteście…kiedyś zaczynałam takie techniki i bardzo pomogły, lecz przez szybkie tempo życia zapomniałam o tym…aż nagle was znalazłam….jak to miło…

  • susan

    a żeby przełamać wstyd?

  • madzialena

    Zastanawiam się jak to jest? gdy przezyl ktoś traumę w dzicieństwie i ją przyciemni, zagluszy, wszystkie te uczucia, które powinny wyjść z przeszlości -strach, zlość, niepokój, zostaną będą glęboko schowane.. nie kumam tego, a co z lękami z dzieciństwa???

  • kama

    niestety nie pochwalam tego typu praktyk, moim zdaniem oszukują nas samych. Być może w skrajnym pesymizmie, kompulsjach czy obsesjach pomagają, jednak stosowanie ich nieustannie, szczególnie działając silnie na podświadomosc staje się niebezpieczne. Proszę mi uwierzyć, że praktyki te, pomimo widocznej poprawy chwilowo, w dłuższej perspektywie czasu prowadzą do pomieszania umysłu, nawet pogubienia tożsamości i świadomości. Nie można uciec w życiu od bólu, cierpienia, nie da się pozbyć negatywnych emocju, czasem życie pokazuje nam że wcale się ich nie pozbyliśmy. Najgorsze jest to, że uzyskując dzięki tym praktykom pozorne poczucie wolności i spokoju, nabieramy wrażenia że jesteśmy kimś lepszym od tych których coś nieustannie wytrąca z równowagi, zapewniam, nikt nie jest lepszy od nikogo. Tylko dzięki wspólnocie, zrozumieniu nawzajem, braniu odpowiedzialności jednego za drugiego, wspólnemu przeżywaniu radości i poczuciu równi i solidarności, ten świat ma szansę na rozwój, natomiast techniki samorozwoju powodują jedynie dysproporcje oraz podziały, pozdrawiam.

    • Janekin Skywalker

      Też mi to przyszło do głowy że nadmiar NLP może spowodować w dyni totalne limbo. Pytanie tylko co z tym zrobić. Po czym poznam że zmiana ktora we mnie zaszła jest trwała czy tylko przejściowa? Mam też taki problem typu czzarne albo białe wiec jak tu oszacować kiedy tak naprawde mam przestać

  • dżuls

    Przeramowania są ZAJEBISTE, dzięki za nazwanie mojej ulubionej techniki. Chyba wrócę do codziennej medytacji po kwadrans ( mam stresogenne otoczenie) ;/

  • Bartłomiej K

    Przeramowanie – spóźnisz się na autobus. Nie raz zdarzy mi się spóźnić, czy z własnej winy czy korków, wsiadam i myślę, spóźniłem się i mam się denerwować? Było minęło – jedziemy dalej :) Nie zmienię już tego, a w trakcie jazdy mogę na spokojnie zająć się czytaniem książki czy robieniem porządków w komórce bez żadnego zdenerwowania czy stresu.

  • Iwona

    ujelabym to troche inaczej. Przeszlosci, nawet tej najsmutniejszej nie dla sie zmienic – mozna ja tylko zaakceptowac ze wszystkimi jej elementami. Trafne jest natomiast spostrzezenie, ze zdystansowanie sie do tamtych sytuacji, spojrzenie na nie jakby „z zewnatrz” – z pozycji obserwatora ulatwia ta akceptacje i nowe wnioski, nowe uczucia. Jak tylko uda sie nam uczynic z tego nawyk, latwiej jest nam dotrzec do ukrytej lekcji zyciowej wszelkich tzw. problemow. Nic nie jest takie jakie sie zdaje byc w pierwszym momencie. Warto jest przywolac trudne momenty z pamieci, by je na nowo „przezyc” ale juz z perspektywy doroslego czlowieka i uspokoic to male dziecko w nas, ktore byc moze do dzisiaj czegos nie rozumie,czegos sie boi, lub placze. To samo robie, w obliczu aktualnych trudnych sytuacji i zwiazynych z nimi silnych emocji. Zadaje sobie pytanie „co ma mnie to doswiadczenie nauczyc, dlaczego tak mnie ono wyprowadzilo z rownowagi, co moge w przyszlosci w obliczu podobnych okolicznosci zrobic inaczej, lepiej? Pozdrawiam

  • Janekin Skywalker

    Cześć wszystkim! Mam takie pytanko. Ostatnio spodobala mi się piosenka alex g – 4AM. Piosenka ladna ale jej wydzwiek jest smutnawy. Wiadomo muzyka w zaleznosci od tego jaka jest wywoluje u ludzi roozne emocje a ta jest smutnawa i wywoluje u mnie takie poczucie smutku. Czy to jest niszczycielskie dla rozwoju psychiki???

    • Stanisław Koczkodaj

      Janekin Skywalker, każda, absolutnie każda emocja jest elementem człowieczeństwa. Muzyka jest stworzona właśnie po to, aby wywoływać w nas różne stany emocjonalne. Dlatego jeśli wywołuje w Tobie poczucie smutku i odpowiada Ci to, to wszystko jest zupełnie OK. A gdy stwierdzisz, że masz ochotę poczuć się inaczej, to po prostu włącz inny utwór. :)

  • Janekin Skywalker

    Tak też mi sie zdawało

  • hannah

    Przeramowanie …. ja na to mówię: „Nie ma tego złego co by na dobre nie wyszło”. To na prawdę działa. Zawsze gdy spotykają mnie przykre i niechciane sytuacje, stosuję tą technikę. Nawet nie wiedziałam, że tak to się właśnie nazywa :)

    Pozdrawiam,
    Hania

  • M

    genialne to jest.. niby się o tym słyszy i wie ale jednak nie stosuje..

  • Michal

    1) „Szczęśliwie to był tylko szampon, a przy okazji umyłeś sobie włosy”
    2) Dzień Pieszego Pasażera

    – to przykłady z komedii Miś traktujące o tym, jak dokonać przeramowania :)

  • Agnieszka Rynkar

    Calkowicie sie zgadzam:-)

  • szynek

    dlatego polecam medytacje ;)

  • Madzia

    Mi też bardzo pomaga, od razu poprawia się humor :)

  • Katari

    negatywne emocje to informacja, ze cos nam nie pasuje, mysle ze lepiej reagowac na te informacje w miare mozliwosci zamiast kombinowac z technikami po fakcie, no chyba; ze to sie odnosi do zdarzen z odleglej przeszlosci, w ktorych nic nie mozemy zmienic