8 najważniejszych powodów, dla których warto ćwiczyć

Codzienne uprawianie ćwiczeń fizycznych to największe dobro, jakie możesz uczynić dla swojego ciała. To również największa inwestycja w siebie, zarówno na chwilę obecną, jak i na przyszłość.

Mimo tych wszystkich dobroci często nam się po prostu nie chce. Mamy dziesiątki wymówek. Zawsze jednak słyszysz cichy głos, który mówi, że powinieneś, że to jest dla Ciebie dobre. Jak więc sprawić, aby ten głos przybrał na sile i zmotywował Cię do ćwiczeń, w jakiejkolwiek formie?

Przedstawiam Ci tutaj 8 powodów, które w moim przypadku działały najlepiej. Jak sam tytuł posta wskazuje, są to tylko najważniejsze powody. Mógłbym znaleźć jeszcze dziesiątki dodatkowych korzyści płynących z uprawiania ruchu fizycznego, tutaj jednak chcę Ci powiedzieć o tych najważniejszych. Bo to one najbardziej motywują do ćwiczeń.

- Zdrowie- bieganie, ćwiczenie na siłowni, lub inny ruch fizyczny to najlepszy sposób aby zachować w pełni zdrowy organizm. Ruch wzmacnia siłę mięśnia sercowego, poprawia krążenie i utrzymuje w większej sprawności nasz układ mięśniowo- kostny. Zwiększa również odporność organizmu, a także dotlenia komórki. Ćwicząc regularnie będziesz zdrów jak ryba!

- Stan emocjonalny po ćwiczeniach- Zawsze gdy skończę ćwiczyć, czuję się doskonale. Niesamowicie przyjemnie jest odprężyć się po intensywnym wysiłku fizycznym. Taki wysiłek sprzyja powstawaniu endorfin w mózgu, które są hormonami szczęścia. Nasz mózg jest wtedy w stanie pewnego rodzaju upojenia, i dlatego czujemy się tak świetnie.

- Energia- Ćwiczenia sprawiają, że w ciągu dnia jesteś pełny energii. Poranne bieganie zawsze daje mi kopa na cały dzień. Gdy mam jakiś okres bez ruchu fizycznego, często czuję zmęczenie i przymulenie, które natychmiast znika, jak zaczynam się ruszać. Dlatego jeśli Twój dzień jest intensywny i pełen wrażeń, zapewnij sobie duży zapas energii, uprawiając ruch!

- Stres- ruch fizyczny powoduje spalanie kortyzolu, hormonu stresu. Jego poziom jest niższy nie tylko podczas ćwiczeń, ale również pozostaje obniżony przez resztę czasu. Dlatego uprawianie ćwiczeń regularnie pozwoli Ci w znacznym stopniu zredukować stres w Twoim życiu.

- Dobry sen- ćwiczenia to najlepsze lekarstwo na dobry sen. Po wysiłku fizycznym zaśniesz szybko, a obudzisz się wyspany. Twój sen będzie głęboki i zdrowy.

- W zdrowym ciele zdrowy duch- uprawiając ćwiczenia regularnie czujesz się lepiej nie tylko pod względem fizycznym, ale również psychicznym. Po pewnym czasie zaczniesz bardziej optymistycznie patrzeć na życie, wzrośnie Ci samoocena, będziesz się dużo lepiej czuć w swojej skórze. Brak stresu i więcej endorfin znacznie zmienią Twój stosunek do trudnych sytuacji, które napotykasz w życiu i zwiększą Twoją zdolność do radzenia sobie z każdym wyzwaniem.

- Spalanie kalorii- Ćwiczenia to najlepszy sposób na stracenie wagi. Doskonale wiemy, że diety są często niewypałami. Za to ruch fizyczny na pewno przyczyni się do tego, że stracisz kilka kilogramów.

- Atrakcyjny wygląd- Wszystko powyższe, a także fakt, że Twoje mięśnie nabiorą kształtów, sprawi, że będziesz dużo bardziej atrakcyjny!

Znasz już powody, dla których będziesz ćwiczył i być może motywują Cię one na tyle, że chcesz wyłączyć komputer i wybiec na zewnątrz. Zanim to zrobisz, weź jeszcze kartkę papieru i długopis, i zapisz wszystkie cele, które chcesz osiągnąć, to, na czym Ci najbardziej zależy. Zdecyduj o formie i częstotliwości ćwiczeń i do dzieła!

Masz jakieś inne powody, które Ciebie motywują do ćwiczeń? Podziel się nimi w komentarzach!

Napisz komentarz

  • Jarosław Siergiejewicz

    Wszystkie 8 podanych powodów jest jak najbardziej słusznych i sprawdzonych, również przeze mnie.

    Dodatkowo dodam, że po bieganiu znacznie poprawia się proces myślenia w mózgu, co skutkuje świeżością umysłu. zawsze po dużym wysiłku fizycznym przychodzą mi genialne pomysły i idee. :D

  • Dokładnie tak! Po intensywnym wysiłku fizycznym można mieć bardzo przyjemne uczucie umysłu "ostrego jak brzytwa" :) Łatwiej się myśli, łatwiej podejmuje decyzje, a także zwiększona jest sprawność poznawcza, czyli to jak wyostrzone mamy zmysły. :)

  • niezdecydowany

    yyy... to ja jakiś jestem inny. Po bieganiu/siłowni czy innym dużym wysiłku fizycznym nie jestem w stanie nic zrobić, padam na twarz, nie potrafię się skpuić, zadania np z maty zajmują mi 2 razy więcej czasu albo w ogóle nie potrafię ich rozwiązać ;/, jak coś czytam to muszę cię cofać, bo zapominam co czytałem itp. itd... Dlatego zawsze ćwiczę wieczorem, gdy już wszystkie sprawy wymagające myślenia mam załatwione, bo skąd mam brać energię jak całą spaliłem na siłowni?

  • Niezdecydowany:

    W ćwiczeniach fizycznych chodzi głównie o dwie rzeczy:
    - o regularność,
    - o rozwagę, w myśl "ćwiczyć mądrze, nie ciężko".

    Dobrze ustawiony trening sprawia, że poprawia się kondycja oraz szybkość regeneracji i wypoczynku organizmu. Gdy 3 lata temu zaczynałem mocno trenować na rowerze to miałem podobnie jak Ty, lecz już po dwóch miesiącach nawet trzy godzinny mocny trening nie był wstanie zbić mnie z nóg na cały dzień :)

    Najlepiej skonsultuj swój trening z trenerem. Sam też mogę co nieco podpowiedzieć.

    Pozdrawiam i życzę rozwagi,
    Orest

  • Tak jak napisał Orest, pamiętaj o tym aby ćwiczyć regularnie i sprawdź, czy po dwóch tygodniach regularnych ćwiczeń nadal jesteś taki wyczerpany. Spróbuj też ograniczyć trochę wysiłek, zaczynając od czegoś mało wymagającego i zwiększając wysiłek w kolejnych dniach.

    Po jakimś czasie efekt powinien wyglądać tak, że po ćwiczeniach będziesz czuł się znacznie lepiej niż przed. Dopóki tego nie osiągniesz, kombinuj z wielkością wysiłku pamiętając o regularności (ćwicz co 2-3 dni).

    Pozdrawiam,
    Michał

  • Michalix

    Zgadzam sie z Michałem ;)
    Podoba mnie sie ten art, jak i caly blog.
    Co do cwiczacych (sam cwicze) pamietajcie o tym ze dieta jest najwazniejsza :))
    Zdr.

  • Krzysiek L.

    Kiedyś czytałem artykuł w Newsweek'u o tym, że bieganie jest dobre na depresję. Dwie grupy ludzi w depresji zostały poddane badaniom. Jedna grupa przyjmowała leki antydepresyjne, a druga biegała. Poziom wyleczeń był podobny - około 60%, natomiast odnotowano znacznie mniej nawrotów depresji u ludzi, którzy zwalczyli ją poprzez uprawianie sportu.

  • Michalix- Dokładnie, dieta. Muszę coś więcej na ten temat napisać :-)

    Krzysiek L.- to chyba nawet ten sam artykuł czytaliśmy :-) Pamiętam, że zdziwiło mnie wtedy to, że nawet mimo takich wyników badań, które tak jednoznacznie wskazują na ogromne znaczenie ruchu fizycznego w leczeniu depresji, psychiatrzy często nawet o nim nie wspominają, przypisując pacjentom kolejne leki antydepresyjne... A wystarczy mieć podstawową wiedzę o wydzielaniu się endorfin podczas ćwiczeń- ruch sprawi, że poczujesz się lepiej!

  • Michalix

    Michał P. - Wiesz na ten temat mozna pisac i pisac... %-)
    Przy okazji pisania takiego artykulu moglbys wspomnac cos o srodkach dopingujacych, sterdyach...
    Sporo poczatkujacy nawet nie ma diety ulozonej ale kase na "ruska mete" juz dawno w skarbonce odlozona i czeka na wydanie.

    Krzysiek L. - Ja czytalem cos podobnego w Mean`s health.

  • Marian

    "Ćwiczenia to najlepszy sposób na stracenie wagi. Doskonale wiemy, że diety są często niewypałami. Za to ruch fizyczny na pewno przyczyni się do tego, że stracisz kilka kilogramów."

    A kiedy ja mam niedowage i za wszelka cene chce przytyc? :( Nie wszyscy chca chudnac... ;)

    • Anonim

      No to ćwicz ile możesz i dużo jedz. Ale nie jedz syfu tylko zdrowe posiłki. Np. kurczak , z bukietem surówek ;)

  • Ush

    Ja też mam niedowagę i ćwiczę :)

  • Amit

    ciekawi mnie tu akapit "dobry sen" trenowałem przez wiele lat sumiennie i wychodząc z własnego doś. uważam że to nie do końca prawda! przyznam że ma problemy z zasypianiem i próbowałem wielu metod lecz bez efektów!

  • wojtek

    amit, pamietaj o tym zeby chodzic spac co najmniej 3 godziny po wysilku fizycznym

  • Magda

    Dużo ciekawych ćwiczeń na wszystkie partie ciała znajdują się pod adresem http://kondycja.info/page.php?id=cwiczenia polecam

  • W tego typu zestawieniach jest jeszcze zawsze wspominany pozytywny wpływ sportu na seks :D

    " Po intensywnym wysiłku fizycznym można mieć bardzo przyjemne uczucie umysłu „ostrego jak brzytwa” :) "
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Euforia_biegacza

    Btw. od dłuższego czasu biegam i mogę powiedzieć jedno - mimo, iż czasowo jest to kosztowne hobby, czas ten się zwraca choćby przez lepszą pracę mózgu po treningu :)

  • Paweł

    Zachęciłeś mnie Michał. Zacznę biegać.

  • szadow95

    Ja bym jeszcze do tych powodów mógł dodać satysfakcje po treningach, że coraz to więcej (wyciśniemy ciężaru, przebiegniemy więcej, coraz lepsza technika itd). W zależności od sportu, a artykuł bardzo fajny, akurat ja lubię sporty i dla mnie najlepszym motorem napędowym jest to, że jestem w nim coraz lepszy :)

  • Wojtek

    Sport jest dobry na wiele dolegliwości, a zwłaszcza umysłowych takich jak depresja. Dzięki temu wielu ludzi wyleczyło się z nałogó alkoholowego czy narkotyków. Nie bez powodów też aktywność fizyczna, sport, rywalizacja jest zalecany osobom po traumatycznych przeżyiach. Mnustwo ludzi bedących np. kalekami np na wózkach odnalazło sens na nowo zaczynając uprawiać jakąś dyscyplinę. Nie bez powodu najbardziej znanym powiedzeniem o sporcie jest przysłowie: SPORT TO ZDROWIE.

  • M

    cwiczenia fizyczne fakt faktem wzmacniaja organizm i uklad kostno miesniowy ale zmniejszaja odpornosc organizmu gdyż rozrost mięśni traktowany jest jako infekcja organizmu

    • Słaby ten Twój argument na lewnistwo. Wspomniany rozrost mięśni może Cię (lub Twoją rodzinę) kiedyś obronić przed napastnikiem i wydłużyć życie o kilkadziesiąt lat. Wszystko ma swoje wady i zalety - kwestia wyboru korzystniejszej opcji.

  • Hey! I just wanted to ask if you ever have any problems with hackers?
    My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing months of hard work due to no back up.
    Do you have any solutions to prevent hackers?

  • Kamila

    A ja myślę, że problemem większości osób jest nie brak chęci do ćwiczeń i brak wiary w pozytywne efekty ćwiczeń (bo przecież prawie każdy "wie", że to zdrowe, dobre i warto, a i tak niewiele osób ćwiczy regularnie), tylko wmówiona sobie niechęć do aktywności fizycznej.

    Wysiłek fizyczny traktują jako karę, męczarnie, ponurą konieczność żeby np. stracić kilka kg, coś co trzeba "przecierpieć" żeby osiągnąć jakiś konkretny cel (np. 10 kilo mniej), a nie jako naturalny styl życia, coś fajnego i przyjemnego.

    Może to wynika trochę z tego, że gdy już ćwiczą, to robią to ponad swoje siły, bo sądzą, że tylko to przyniesie efekty, podczas gdy jedynym efektem jest zniechęcenie. Czasami jeszcze dochodzi do tego naturalne porównywanie się z innymi ludźmi i irracjonalna obawa przed krytyczną oceną ("a co pomyślą o mojej nędznej sile stali bywalcy siłowni?", "a co pomyślą ludzie na ulicy, gdy zobaczą że dostaję zadyszki po kilkudziesięciu metrach biegu?" itd.).

    Sama miałam do zeszłego roku takie podejście, ale się przełamałam i teraz wyjście na siłownię traktuję po prostu jako fajny sposób spędzania czasu, tak jak wyjście do kawiarni czy do kina. :) Jeszcze naciągnęłam paru znajomych i teraz trudniej o wymówkę, że "dziś nie pójdę", bo obiecałam! A trochę wysiłku fizycznego faktycznie daje sporego kopa energetycznego, a równocześnie pomaga się zrelaksować. :) O ile oczywiście wyjdzie się poza schemat, że ćwiczenie to cierpienie..

  • Grzesiek, trener

    Początkowo zaraz po treningu i nie jako infekcja, ale stan zapalny spowodowany mikrouszkodzeniami. Bez tego organizm nie dostałby sygnału alarmowego i nie zmobilizował się do regeneracji, a każdy wysiłek, chociażby wchodzenie po schodach zbliżałby Cię do grobu. Systematyczny, dobrze zaplanowany trening skorelowany ze zjawiskiem adaptacji i superkompensacji będzie wzmacniał cały Twój organizm (system odpornościowy również), który to będzie przygotowany na coraz większe terapie szokowe. Z każdą sesją treningową podniesiesz poprzeczkę wyżej. Kamil mówi o obronie przed napastnikiem, a ja powiem ... nie porzygasz się i nie pozrywasz achillesów po wyścigu z nadjeżdżającym na przystanek autobusem. No ale ... kwestia wyboru.

  • Grzesiek, trener

    Ruch to zdrowie, sport ... ;) ma różne oblicza :D

  • Bakuś

    Znajdą się ignoranci którzy powiedzą że: NIE. Bo oni nie ćwiczą...