4 powody, aby jeść wolniej

Pośpiech towarzyszący nam w tych czasach sprawia, że często nie chcemy poświęcić cennego nam czasu na spokojny posiłek. Jemy poza domem coś niezdrowego, albo na szybko odgrzewamy jakieś resztki we własnej mikrofalówce. To prowadzi do szybkiego i pełnego stresu stylu życia.

Możesz zacząć jeść wolniej i przyniesie Ci to wiele znakomitych korzyści. Tutaj przedstawiam najważniejsze z nich:

- Stracisz na wadze. Sam fakt jedzenia wolniej powoduje, że zrzucisz parę kilogramów. Stanie się tak, ponieważ nasz mózg potrzebuje ok. 20 minut, aby zdać sobie sprawę z tego, że jesteśmy pełni. Tak więc jedząc szybko, będziesz prawdopodobnie kontynuował jedzenie nawet po przekroczeniu punktu, w którym będziesz już pełny. Uczucie pełnego brzucha pojawia się dopiero po 20 minutach od przekroczenia tego punktu. Jedząc wolniej, dasz sobie czas na poczucie się pełnym i unikniesz jedzenia zbyt dużo.

- Zdrowie. Wolniejsze jedzenie sprawi, że będziesz lepiej żuć pokarm. A to jest bardzo dobre dla Twojego trawienia. Im mniejsze kawałki połykasz, tym łatwiej będą trawione. To znacznie zmniejszy ilość problemów z układem trawiennym.

- Będziesz czerpać przyjemność z jedzenia. Jedząc szybko, nie masz nawet możliwości, żeby skupić się na pysznym smaku czy przyjemnej konsystencji jedzenia, które masz na talerzu. Przecież zawsze zależy nam tak bardzo na tym, aby zjeść coś, co nam smakuje- jednak jedząc szybko nawet nie skupiamy się na smaku. Zrób dzisiaj ćwiczenie- podczas posiłku żuj jedzenie znacznie wolniej niż zwykle i postaraj się poczuć w pełni smak tego, co jesz. Zauważysz ogromną różnicę i od tego momentu zaczniesz czerpać znacznie więcej przyjemności z jedzenia. Tym bardziej, gdy jemy słodycze. Jedząc wolniej, możemy cieszyć się znakomitym smakiem znacznie dłużej.

- Mniej stresu. Wolne jedzenie i skupianie się na jego smaku okazuje się świetnym lekarstwem na stres. Przestajesz się spieszyć, a w efekcie Twoje myśli się uspokajają. Zamiast myśleć o problemach, skupiasz się na jedzeniu. Działa to bardzo uspokajająco. A mniej stresu w życiu = więcej spokoju i radości.

Co więcej, spożywanie odpowiednich produktów i robienie tego w odpowiedni sposób to rzecz, za którą szczególnie mocno odwdzięczy Ci się Twój mózg. Tematyką jego odżywiania warto się zainteresować, ponieważ ma to wpływ na cały Twój organizm. Zajrzyj do artykułu Dieta mózgu i wprowadź do swojego menu pyszności, dzięki którym Twój mózg będzie niczym najlepiej naoliwiona maszyna.

Zachęcam Cię również do przeczytania artykułu Jedz zdrowo, z którego dowiesz się, co tak naprawdę warto jeść, a czego lepiej unikać.

Spróbuj już dziś i podziel się wrażeniami!

Napisz komentarz

  • W weekend widziałem w telewizji wypowiedź, gdzie pewna pani zajmująca się żywieniem opowiadała o swoich badaniach: przeciętnie jeden kęs żujemy od 7 do 10 razy, a zdrowo jest żuć ok. 25 razy.

    Właśnie naszła mnie refleksja, że ja dziennie więcej czasu poświęcam na szczotkowanie zębów niż na jedzenie :) Coś z tym powinienem zrobić... myślę tu o wydłużeniu czasu na jedzenie :)

    Pozdrawiam,
    Orest

  • michalpasterski

    Przedwczoraj ktoś mi mówił dokładnie o tym samym, widocznie widział ten sam program :) Ja również staram się jeść wolniej, aczkolwiek czasami o tym zapominam. Muszę pomyśleć o tym, aby zrobić z tego nawyk :)

  • W DDTVN... niestety strona programu nie udostępnia tego materiału :)

    Orest

  • andrewek

    Aktualnie jestem na diecie, wiec im wiecej jem tylm lepiej, a w cale nie mam prlnego brzucha. Czesto jem przy komputerze i jem potroszku wiec w sumie i tak jem wolno:)

  • oskar26

    Bardzo ciekawych zeczy, bardzo mi sie spodobal ten artykul duzo dowiedzialem sie na temat wlasnego mozgu, z pewnoscia zaczne patrzec na kazde dotyczace mnie zjawisko w przemianie mozgowej. Mam jeszcze pytanie jak ktos mogby mi odpowiedziec to bylbym wdzieczny- oto one czy mozna by bylo plonczyc mozg z jakims barzdzo wydajnym procesorem komputerowym w ktory jest zapisane mnostwo sytuacji innego czlowieka, zgory dziekuje Pozdrawiam czesc.;)

  • Matulaaa

    andrewek, robisz jeden z podstawowych błędów żywienia ... Sam napisałeś że jesz przy komputerze, a co za tym idzie Ty i Twój mózg mają rozproszoną uwagę i nie można się wtedy w pełni skupić na jedzeniu. To samo tyczy się telewizora i jadania obiadów przy ulubionym serialu :) Kuchnia nie tylko służy to przyrządzenia potraw ;)

  • Andrewek

    Tak to prawda, przyznaje się do błędu ale wtedy im więcej w siebie wcisnąłem tym lepiej. Teraz jem mniej ale i tak przy komputerze...

  • Pafcionoro

    Świetny artykuł :)
    Wiele się dowiedziałem!
    Pozdrawiam

  • Do wolniej dodałabym jeszcze częściej, czyli więcej posiłków w ciągu dnia i mniej, czyli mniejsze porcje. Żadna dieta nie działa lepiej od tzw. "MŻ"
    Wskazana szczególnie po świętach ;)

  • zosia

    Jem czesciej ale male porcje. Fakt najlepsza jest dieta MZ a ja stosuje taka kubkowa, czyli tyle ile miesci sie w kubku. Czasem sie "zapominam" i zjadam 2 kubki ale trzymam wage, glodna nie jestem. Powolne jedzenie jest zdrowsze ale wieloletni nawyk jedzenia w pospiechu - gdy pracowalam robi swoje. Zawsze bylo na chibcika jakas kanapka wyciagnieta z biurka gdy nie bylo petentow. Trudno sie tego wyzbyc ale probuje to zwalczyc.