Artykuły, które otwierają umysł

Edukacja • Rozwój osobisty • Coaching

Zacznij tutaj

Sztuka koncentracji

Sztuka koncentracji Photo by ~Mina~

Zapewne często gdy próbujesz skupić się na czymś, myśli uciekają Ci i zaczynasz bujać w obłokach. Koncentracja przydaje się w każdej aktywności umysłowej, od czytania, przez naukę języka, po rozwiązywanie zadań z matematyki.

Pozbawieni koncentracji nie tylko nie osiągamy celu w wyznaczonym czasie, ale również nasze działania są mało skuteczne. Jeśli nauczysz się efektywnie skupiać uwagę na jednym zadaniu, zyskasz na czasie, a Twoje działania na jakości. W tym artykule pokażę Ci, jak się skutecznie koncentrować. Zacznijmy od podstaw:

– Zaplanuj to, co robisz. Bez planu Twój umysł będzie Ci płatał figle. Nie uda Ci się poświęcić uwagi tylko jednemu zadaniu, bo i tak nie będziesz wiedział, jakie mają być efekty Twojej pracy. Od teraz, zawsze, jak się do czegoś zabierzesz, myśl o tym jaki chcesz mieć wynik w jakim czasie. Zdecyduj na przykład, że przeczytasz 20 stron podręcznika w pół godziny i zapamiętasz najważniejsze punkty. W tym momencie każde rozproszenie to zagrożenie dla Twojego planu, zmniejsza się więc prawdopodobieństwo, że mu ulegniesz.

– Bądź wypoczęty. Zmęczenie to największy wróg koncentracji. Gdy jesteś wyspany, łatwo skupić uwagę na jednym zadaniu. Jeśli nie masz czasu na dłuższy sen, spróbuj się zdrzemnąć. Już 10 minutowa drzemka będzie miała zbawienne znaczenie dla Twojej koncentracji. Aby dowiedzieć się, jak drzemać, przeczytaj artykuł o potędze drzemki.

– Ćwicz. Mózg, który ma skupić się na jednym zadaniu przez dłuższy czas, potrzebuje dużego przepływu krwii zawierającej duże ilości tlenu. Jeśli nie masz czasu, aby ćwiczyć codziennie i regularnie, spróbuj chociaż wykonać parę ćwiczeń fizycznych przed zadaniem, do którego potrzebujesz dużego skupienia. Zobaczysz, że kilkanaście przysiadów i rozciąganie ciała pomoże Ci skoncentrować się na Twoim zadaniu.

– Zadbaj o otoczenie. Poproś członków rodziny aby Ci w najbliższym czasie nie przeszkadzali. Wyłącz komputer (a jeśli to na nim pracujesz, wyłącz wszystkie aplikacje nie związane z Twoim zadaniem). Raczej nie słuchaj muzyki, chyba że w wersji instrumentalnej, bez słów. Niech pomieszczenie będzie przewietrzone, a biurko uporządkowane.

A poniżej kilka ćwiczeń umysłowych, z którymi koncentracja to pestka:

– Wizualizuj. Odpręż się i skup na jednym przedmiocie- przez 10 minut myśl tylko i wyłącznie o nim. Zobacz w swojej wyobraźni na przykład mandarynkę. Dokładnie obserwuj każdy jej szczegół. Następnie obierz ją, zjedz, poczuj zapach, smak, sprawdź jaka jest ciężka.

Jeśli przyłapiesz się na tym, że uciekają Ci myśli, ze spokojem wróć do swojej mandarynki i w dalszym ciągu wizualizuj tylko i wyłącznie ją. Ćwicz tak raz lub dwa razy dziennie z różnymi przedmiotami albo miejscami, a koncentracja znacznie Ci się polepszy już po kilku dniach.

– Kolejne ćwiczenie warto wykonywać bezpośrednio przed aktywnością do której potrzebujemy koncentracji. Wyobraź sobie wielką drewnianą skrzynię. Otwórz jej ciężką przykrywkę i zacznij do niej wkładać wszystko, co w tej chwili chodzi Ci po głowie. Forma jest dowolna- mogą być to obrazy, napisy, pojedyncze słowa albo symbole przedstawiające daną myśl lub problem. Po kolei wrzucaj wszystko do tej skrzyni, po czym przykryj wieko i zamknij na wielką kłódkę.

Następnie oddal tę skrzynię gdzieś daleko od siebie w przestrzeń. Powiedz sobie w duchu, że jak tylko wykonasz zadanie, które Cię teraz oczekuje, przyciągniesz tę skrzynię z powrotem do siebie i spokojnie zajmiesz się wszystkim co się w niej znajduje. Po tym zabiegu będziesz miał czysty umysł i zwiększoną zdolność skupiania uwagi.

– Synchronizuj półkule mózgowe. Jest to bardzo przydatna rzecz, jeśli chcesz nabyć umiejętność koncentracji kiedy tylko zechcesz. Dokładny opis synchronizacji półkul znajdziesz w tym artykule.

Możesz także spróbować ćwiczeń coachingowych opartych na moim autorskim systemie rozwoju umiejętności. Został on zawarty w 5-dniowym kursie Zwiększ wydajność mózgu w pracy, dzięki któremu, jak sama nazwa wskazuje, będziesz w stanie uzyskać maksimum skupienia i osiągnąć jeszcze lepsze wyniki pracując nie więcej, ale mądrzej. Wystarczy kilkanaście minut dziennie, podczas których obejrzysz jedno nagranie video i wykonasz jedno ćwiczenie coachingowe.

Daj znać o efektach!

Zostaw komentarz

  • Awa

    Oprócz technik wymienionych powyżej polecam także medytacje i joge. Naprawdę bardzo świetny blog jestem pełna uznania dla Pana i życzę powodzenia! :)
    Pozdrawiam serdecznie :)

  • blak

    Z medytacją te wszystkie techniki nie mają porównania. To jak poprawia działanie człowieka jest wręcz niesamowite.

  • Alef

    Jejku.. już na prawdę nie wiem co mam robić, jak ćwiczyć… Zawsze miałem dobre oceny, konkursy itd; lecz od jakiegoś czasu poprostu cały czas mylę się, robię proste błędy, nie mogę się nad niczym porządnie zastanowić.. Jak znacie jakieś ćwiczenia na spostrzegawczość i zapobiegawcze myślenie lub inne które będą uczyły jak porządnie podchodzic do problemu aby go rozwiązać bezbłędnie napiszczie … Naprawdę czuje się z tym strasznie i z każdym kolejnym błędem frustruję się coraz bardziej… Każdemu kto przegląda tę stronę życzę powodzenia na drodze rozwoju :)

  • Tomasz

    Świetny blog i świetny artykuł, potrzebne mi jest teraz duża dawka motywacji, a takie strony najlepiej spełniają to zadanie.

  • Marcin Wojtaszczyk

    Ruch ma zbawienny wpływ. Kiedy jestem przemęczony psychicznie i koncentracja siada, okazuje się że spora dawka jazdy na rowerze przywraca myślenie do równowagi. Myślę, że spora dawka ruchu odrywa nas od milionów różnych myśli, a każe skupić się na jednej czynności – sądzę, że dzięki temu właśnie mózg odpoczywa psychicznie. Skupiamy się jedynie na ruchu.

  • Marcin Wojtaszczyk

    Odpowiednia dawka ruchu ma jeszcze jedną wielką zaletę – redukuje stres. Kiedyś człowiek pod wpływem stresu walczył lub uciekał. W dzisiejszym szybko rozwiniętym świecie, nasz organizm nie mogąc często walczyć lub uciekać zaczyna kumulować w sobie ten stres. Sport (generalnie ruch) pozwala go uwolnić. Odstresowany organizm lepiej koncentruje się na wyznaczonych celach.

  • Medytacja, joga, relaksacja, techniki relaksacyjne – te wszystkie rzeczy mają ze sobą wiele wspólnego. Często niektóre „rzeczy” różnią się jedynie nazwą, jednak zawsze chodzi o to samo.

  • Pingback: Koncentracja | Adam Podkowa()

  • Pingback: Dlaczego powinniśmy ograniczać cukier w naszej diecie? | Problemy z cukrem()