11 sposobów na wyjątkową rozmowę

Jak często przytrafia Ci się rozmowa, którą możesz potem określić jako fascynująca lub inteligentna? Dająca do myślenia lub rozwijająca? Nawet ze zwykłej pogawędki możesz zrobić warte zapamiętania...

Jak często przytrafia Ci się rozmowa, którą możesz potem określić jako fascynująca lub inteligentna? Dająca do myślenia lub rozwijająca? Nawet ze zwykłej pogawędki możesz zrobić warte zapamiętania doświadczenie.

W tym artykule poznasz sztuczki, dzięki którym wniesiesz swoje umiejętności komunikacyjne na bardziej zaawansowany poziom. Dzięki temu będziesz mógł uczynić każdą rozmowę wyjątkową. Bez względu na to czy będzie to nieformalna pogawędka czy negocjacje lub rozmowy o biznesie.

Gdy jakiś czas temu byłem na szkoleniu trenerskim, podczas przerwy w wykładzie miałem okazję przeprowadzić krótką rozmowę z innym uczestnikiem szkolenia. Był to gość kilka lat starszy ode mnie. Nie miałem okazji wcześniej go lepiej poznać i spodziewałem się, że ta rozmowa to będzie typowa pogawędka w przerwie.

Jak bardzo się myliłem! Już od początku wymiany zdań miałem wrażenie, że to nie będzie zwykła rozmowa. Tematyka tego o czym mówiliśmy zeszła na rzeczy dla mnie niezwykle istotne, cały czas rzucając wyzwania mojemu myśleniu. Nie raz musiałem się chwilę zastanowić nad odpowiedzią, dochodząc do istotnych dla mnie wniosków. Ta solidna gimnastyka dla mojego sposobu myślenia spleciona z częstymi wybuchami śmiechu sprawiła, że ta rozmowa zapadła mi w pamięć na długi czas.

Później zacząłem się zastanawiać jak to się dzieje, że niektóre rozmowy są po prostu zwykłymi gadkami zapełniającymi czas, a inne potrafią być wyjątkowym doświadczeniem. Dokonując świadomej obserwacji podczas słuchania rozmów innych jak i testowania różnych opcji gdy sam byłem uczestnikiem konwersacji, zrozumiałem, że to jak będzie wyglądać dana rozmowa zależy w ogromnej większości ode mnie.

Mogę nadać jej ton, zmienić kierunek, zafascynować rozmówcę, zachęcić go do odpowiedzi na ciekawe pytania… Mogę zrobić całą masę rzeczy, stając się źródłem fascynujących konwersacji. A co najciekawsze, nie tyczy się tylko rozmów ze znajomymi czy przyjaciółmi – wyobraź sobie jakie ma to aplikacje w biznesie lub negocjacjach!

W tym artykule zebrałem dla Ciebie 11 według mnie najbardziej przydatnych sposobów na uczynienie rozmowy wyjątkową. Wszystkie są krótko opisane poniżej z przykładami oraz linkami do poszerzonych źródeł wiedzy na dany temat. Korzystaj, testuj i sprawdzaj efekty!

1. Zbuduj dobry raport

To jest absolutna podstawa - fundament skutecznej komunikacji. Dla osób, które nie znają pojęcia raportu - jest to tworzenie podświadomego kontaktu z drugą osobą, która dzięki temu ma wrażenie, że „nadajecie na tych samych falach”. Poprzez dopasowanie zarówno niewerbalnych aspektów przekazu (mowa ciała, głos, oddech) jak i tych werbalnych (doświadczenia, przekonania, wartości) możesz zbudować wyjątkową atmosferę zaufania podczas każdej rozmowy. Po dobrym dopasowaniu zaczynasz prowadzenie – sprawiając, że druga osoba podąża w kierunku który Ty nadasz.

Raport znacznie ułatwi Ci stosowanie każdego z kolejnych sposobów na wyjątkową rozmowę. Sam w sobie już czyni istotną różnicę. Aby dokładniej poznać proces raportu, przeczytaj ten artykuł: Jak zbudować głęboki raport.

2. Stosuj matryce wejścia

Poprzez odpowiednie rozpoczęcie swojej wypowiedzi możesz z góry zdefiniować sposób, w jaki będzie odebrana. Jeśli zaczniesz od „Stary, wczoraj przytrafiło mi się coś absolutnie niesamowitego”, to cała treść tego co powiesz później zostanie odebrana przez słuchacza jako coś niesamowitego. Gdybyś zamiast tego powiedział „Stary, wczoraj przytrafiło mi się coś niezwykle pouczającego”, to ta sama treść byłaby odebrana bardziej jako pouczająca niż niesamowita.

Jak jeszcze inaczej możesz z tego korzystać? Powiedz do kogoś: „Mam dla Ciebie ekstra propozycję!”, albo „Skup się, bo to co za chwilę Ci powiem naprawdę da Ci do myślenia”. Możliwości jest cała masa! Pamiętaj, matrycę wejścia dajesz zawsze na sam początek wypowiedzi na dany temat. W ten sposób zawsze masz pewność, że przekaz zostanie odebrany w sposób w jaki Ty to zdefiniowałeś.

3. Opowiadaj historie i przytaczaj metafory

Analogie to nie tyko świetne narzędzie w terapii, ale również bardzo przydatne w każdej rozmowie. Trafna historia lub metafora jest jak dobry klucz do umysłu drugiej osoby. Wystarczy, że rozmawiając na jakikolwiek temat zastanowisz się, jaka sytuacja z Twojego życia jest analogiczna do rzeczy, o której właśnie mowa.

A wtedy tylko mówisz „To mi przypomina pewną historię…” lub „To zupełnie tak jakby…” i kontynuujesz. To niezwykle wciąga rozmówcę i uruchamia jego wyobraźnię. Więcej o metaforach przeczytasz w artykule Metafory w rozmowie.

4. Odkryj wartości i przekonania rozmówcy

Skalibruj, co jest dla tej osoby ważne i co sądzi o otaczającym ją świecie. Możesz na podstawie tej wiedzy zbudować raport potwierdzając, że Ty również masz podobny pogląd, ale nie jest to konieczne. Wystarczy, że skierujesz rozmowę na tematy, które są ważne dla tej osoby i to wszystko. Każdy lubi rozmawiać o rzeczach istotnych w naszym życiu. Wykazując zainteresowanie tymi tematami, z pewnością sprawisz, że ta osoba nagle silnie zaangażuje się w Waszą rozmowę.

5. Poznaj metaprogramy rozmówcy

Metaprogramy to indywidualne filtry myślenia. Gdy dowiesz się w jaki sposób myśli osoba, z którą ucinasz sobie pogawędkę lub z którą prowadzisz rozmowę biznesową, będziesz mógł tą wiedzę później wykorzystać aby na przykład silnie ją do czegoś zmotywować lub zainspirować. Metaprogramy to dość spory temat, dlatego w tym miejscu odsyłam do konkretnych artykułów: Metaprogramy, część 1 | część 2

6. Baw się głosem

Niech nie będzie monotonny i bezbarwny, bo w ten sposób tylko uśpisz rozmówcę. Mów raz głośniej, raz ciszej. Czasami wolno, czasami szybko. Stosuj pauzy, które wywołują uczucie silnej ciekawości. Zmieniaj intonację, udawaj głosy postaci z bajek lub filmów aby rozśmieszyć. Cały czas ćwicz swój głos, a jego słuchanie będzie czystą przyjemnością dla każdego z kim rozmawiasz.

7. Zadawaj pytania drążące temat

Tak naprawdę całą rozmowę możesz prowadzić tylko i wyłącznie poprzez zadawanie pytań (co swoją drogą jest świetnym ćwiczeniem). Gdy Twój rozmówca skończy o czymś opowiadać, zadaj jakieś pytanie dotyczące treści jego wypowiedzi. Gdy on będzie na nie odpowiadać, uważnie i aktywnie słuchaj tego co mówi – on odczuje Twoje zaangażowanie (mimo, że tak naprawdę nic nie będziesz mówić) i ogromnie to doceni. Ludzie uwielbiają, gdy ktoś ich prawdziwie słucha!

8. Zadawaj wyjątkowe pytania

Takie, które odróżnią tą rozmowę od każdej innej. Takie, które uruchomią wyobraźnię. Takie, które dadzą do myślenia. Kilka przykładów: „Co byś robił w życiu, gdybyś miał zapewnioną pensję wynoszącą 50.000 złotych miesięcznie?”; „Jak chcesz aby wyglądało Twoje życie za trzy lata od teraz?”; „Jaki był najlepszy dzień w Twoim życiu?”; „Co Cię najbardziej rozśmiesza?”; „Gdyby nie było żadnych granic, co byś chciał zrobić za 5 minut?”. I tak dalej. Takich pytań jest wiele – wszystko zależy od tego jak bardzo kreatywny będziesz. Często jedno takie pytanie wystarczy, aby nawiązała się niezwykle ciekawa rozmowa.

9. Wywołuj emocje

Najróżniejsze! Zadbaj o to aby był śmiech, radość, czasami napięcie i niepewność, innym razem ciekawość i fascynacja. Emocje angażują w rozmowę i sprawiają, że jesteście we flow – zamiast zastanawiać się nad tym co powiedzieć, po prostu mówicie. Nie rozmawiacie, ale jesteście rozmową.

Jak wywoływać emocje? Najlepiej poprzez wchodzenie w nie. Jeśli chcesz aby druga osoba poczuła ciekawość, najpierw sam ją poczuj, a potem zacznij opowiadać czymś z wielką ciekawością. Neurony lustrzane tej osoby zadbają o to, aby ona poczuła tą emocję w mgnieniu oka.

10. Kieruj tematem rozmowy

Znudziła Ci się rozmowa na jakiś temat? Masz w głowie pomysł na coś znacznie ciekawszego? Wystarczy odrobina sprytu i możesz pokierować rozmową dokładnie w tym kierunku, w którym chcesz. Jedyne co musisz zrobić to „łapać” za poszczególne fragmenty wypowiedzi Twojego rozmówcy i na ich bazie rozpoczynać nowy wątek. Gdy więc ktoś opowiada o tym, jak to w zeszłym roku był w szpitalu i jak okropnie tam było, ty możesz wtrącić: „Też byłem w szpitalu miesiąc temu i praktycznie cały czas oglądałem filmy na laptopie. Widziałeś ostatnio coś ciekawego w kinie?”. Gdy ktoś narzeka jak to w Polsce jest źle, możesz powiedzieć: „No właśnie, ten nasz rząd coś nie daje rady. Ale to nie zmienia faktu, że Polska jest piękna – ostatnio wybrałem się w Bieszczady i nie uwierzysz co mi się przytrafiło…”.

Inny przykład - podczas negocjacji Twój rozmówca zwraca uwagę na wysokie ceny Twojego produktu. Możesz na to powiedzieć: „Cena jest adekwatna do jakości produktu. A w kwestii jakości jesteśmy najlepsi: proszę zwrócić uwagę choćby na sposób wykonania…”. Z początku takie zabiegi mogą wydawać Ci się trudne, ale nic bardziej mylnego! To jest banalnie proste i przy odrobinie wprawy jesteś wstanie przeskoczyć na praktycznie każdy temat.

11. Zakończ w idealnym momencie

Nie jest sztuką wyczerpać temat i zakończyć rozmowę jak już nie będzie nic więcej do powiedzenia, bo wtedy kończysz w mało pożądanym stanie emocjonalnym. Zakończ w momencie, gdy jest jeszcze lekki niedosyt, ciekawość lub inna emocja. Wtedy pozostanie ona z rozmówcą jeszcze przez jakiś czas po rozmowie co sprawi, że będzie o tej rozmowie myśleć. Co więcej, będzie chciał do niej wrócić, aby nakarmić ten niedosyt.

Gdy nauczysz się korzystać w praktyce ze wszystkich powyższych sposobów, będziesz zaskoczony jakie efekty można uzyskać. Tak naprawdę to nie ma potrzeby abyś opanował każdą sztuczkę – wystarczy kilka takich, które najbardziej Ci odpowiadają a jakość Twoich rozmów zupełnie się zmieni.

Pamiętaj, aby nie uczyć się wszystkiego na raz. Gdybyś chciał to zrobić, nic by z tego nie wyszło. Bierz sobie jeden sposób dziennie i ćwicz przy każdej rozmowie. W ten sposób wyrobisz sobie dobre nawyki, które zostaną z Tobą na długo.

Pozostaje mi życzyć Tobie wyjątkowych rozmów :) Założę się, że masz pomysły na kolejne sposoby, o których nie napisałem w tym artykule – podziel się nimi w komentarzach!

Napisz komentarz

  • Limak

    No nie wierzę. Michał chyba mi czytasz w myślach. Niemal zawsze kiedy pojawia się nowy artykuł dotyczy tego czego w danym momencie potrzebuje :)
    Poznałem bardzo fajną koleżankę, niestety rozmowa nam się czasem "knoci" i jest głupia cisza :)

  • activ

    Super. Świetny tekst naprawdę. Gratulacje:) Skąd czerpiesz pomysły na takie publikacje?

  • Marta

    no właśnie.. w czasie rozmowy ta cisza czasem jest strasznie krępująca..

    dzięki za ciekawy artykuł ;]

  • Błażej

    To jest najlepszy blog o rozwoju osobistym ,jaki mam okazje czytać ;D

    Co do pierwszego punktu z artykułu to, lubię tworzyć tylko do pewnego momentu, ale zdawanie ciekawych pytań, jest naprawdę fajne i można wywołać rozmaite emocje, ostatnio koleżanki zapytałem sie czy pamięta jaki miała znaczek na szafce w przedszkolu, wywołałem miłe wspomnienia hehe :)
    takich pytań ciekawych jest dużo, warto je innym zadawać.

    ciekawym trikiem/zwrotem,jest też (zwłaszcza gdy panuje niechciana cisza) :

    "to mówisz że....." ,np "to mówisz że lubisz czekoladę truskawkową :d" i można nawiązać do tego ciekawą rozmowę.

    Nie pozostaje mi nic innego, jak wypróbować wskazówki z artykułu i wchodzić na głębsze relacje z innymi :)

  • Zgadzam się z wcześniejszymi komentarzami - świetny artykuł :)
    Chyba nawet sobie spiszę, albo wydrukuję to, żeby mieć pod ręką i pamiętać o poszczególnych krokach. Ten blog to prawdziwa skarbnica wiedzy!

  • ostatnio odbyłam ciekawą, bardzo wciągającą i
    klejącą się rozmowę.
    I teraz jak czytam ten artykuł to widzę, że nieświadomie użyłam sporo punktów z tego artykułu. Więc jak widać to bardzo działa.

  • Kulaf

    Jak Ty to rozkminiłeś...
    Nie wierzę..

  • Krzysiek

    Macie może jakieś sposoby na sklerozę? Przeczytałem bardzo dużo artykułów na temat budowania raportu, i stwierdziłem, że nadszedł czas na część praktyczną czyli ćwiczenie podczas rozmów. Wszystko było by ok gdyby nie to, że podczas rozmowy całkiem o tym zapominam. Czy to podczas rozmowy z klientem, czy ze znajomymi, myśl o próbie zbudowania raportu jest ostatnią jaka mogła by mi przyjść do głowy. Naturalnie po zakończonej rozmowie przypomina mi się, że czegoś w tej rozmowie brakowało.... Macie może na to jakiś sposób?

  • seba

    bardzo bardzo przydatny artykuł!

  • Z własnych obserwacji zauważyłem, że ludzie zapominają w szczególności o punkcie 9. Po prostu wymieniają doświadczenia, jakby czytali referat na lekcji.
    Jak dla mnie to podstawa w kontaktach międzyludzkich, nie wspominając już o kontaktach z kobietami. ;-)

  • Spróbowałem skorzystać z tych sposobów i efekty na prawdę są zadowalające ludzie doceniają rozmowy ze mną, ponieważ niejako się w nie "wciągają" uważam, że jest to bardzo dobry wpis.

    Pozdrawiam.

    P.S : Przy okazji zapraszam na swojego bloga na razie jest w trakcie budowy, ale szybko się rozwija. Dziękuje.

  • Kulaf

    Flow, o którym piszesz, to piękna sprawa.
    Dzięki, za świetne rady:)

  • Pytacz

    "Krzysiek:
    1 lis 2010 o 21:52

    Macie może jakieś sposoby na sklerozę? Przeczytałem bardzo dużo artykułów na temat budowania raportu, i stwierdziłem, że nadszedł czas na część praktyczną czyli ćwiczenie podczas rozmów. Wszystko było by ok gdyby nie to, że podczas rozmowy całkiem o tym zapominam."

    Krzysiek ,wydaje mi sie ze to nie skleroza tylko twoj dialog wewnetrzny jest na tyle rozbudowany ze nie mozesz skupic sie.

    1.Polecam popracowanie nad wybiorczoscia mysli - ja udoskonalilem pod siebie to cwiczenie i potrafie wchodzic w "tu i teraz" bardzo szybko.
    http://michalpasterski.pl/2009/10/badz-tu-i-teraz/

    2.I żebyś nie musial skupiac się na za każdym razem w rozmowie, polecam wyrobienie sobie nawyku, oczywiscie przy pomocy artykulu Michala;)
    http://michalpasterski.pl/2010/05/nawyki-ktre-wzbogaca-twoje-zycie/

  • tomek

    Nigdy jakoś nie komentowałem Twoich wpisów mimo tego, że były naprawdę fajne ale teraz... pozamiatałeś, ten artykuł jest niemożliwie dobry, zaraz zabieram się do testowania:)

  • JESTEM CZŁOWIEKIEM BLOG!

    Wartościowe porady, przydarzą mi się z pewnością.

  • Konrad

    Czy to była mowa o mnie w tym artykule? hehe Pozdrawiam :)

  • Kasia

    Dziękuje Ci Michale za te artykuły czytam to wszystko i przecieram oczy ze zdumienia jak wiele w mnie omijało do tej pory - choćby ciekawe rozmowy Ja nie potrafie ich prowadzić w konsekwencji zawsze zapada krępujaca cisza, ale teraz postaram się to zmienić. Motywujesz Mnie do działania.

  • Monika

    Witam, bardzo ciekawy artykuł. Zwłaszcza jak jest się osobą z problemami w rozmowie. Jednak sądzę, że na sam początek przydałoby mi się coś łatwiejszego? Może może mi pan polecić jakieś książki artykuły o rozmowie z innymi?
    Pozdrawiam

  • xxx

    No i zapomniałeś o najważniejszym...
    12. Słuchaj.

  • Sabina

    Nie umiem zacząć rozmowy z osobą, której nie znam. Nie wiem co jej powiedzieć. Podobno zaczyna się od jakiś głupotek, a potem to już idzie. Ja tak nie umiem.

    • michael

      -. co łączy Cie z tą osobą - moze ma koszulke twojego ulubionego zespołu , podejdz i zacznij gadac o tym zespole
      -.skomentuj cos co ta osoba ma nasobie moze byc np (fajną masz bransoletke). spytac jaki to kolor koszulki zielony czy selledynowy.
      -. spytaj o rade , np na miescie dziewczyne apropo dobrych sklepów z ciuchami
      -. czytaj z otoczenia np stoisz w kolejce obok jakies dziewczyny ,zawsze mozesz powiedziec co zauwazyłes w otaczającym was miejscu.

  • Łukasz

    Całkiem niezłe. Albo napisałeś to z jakiejś książki albo z doświadczenia i jesteś wolnym człowiekiem.
    Dla mnie bardziej wartościowa od tego typu wskazówek jest pomoc ludziom odzyskać taką wolność. Żeby sami mogli wpadać na coś takiego w dziedzinach którymi się interesują. By sami poczuli jaka to jest frajda korzystać ze połączenia doświadczeń i swojej kreatywności, spostrzegawczości, inteligencji. A wtedy widząc i współpracując z ludźmi sam czerpie.

    ps. jeśli chce się komuś zaimponować lub jakaś rozmowa biznesowa to te wskazówki jak najbardziej są przydatne. Jeśli chce się mieć dobrych znajomych i przyjaciół, gdzie szczerość to podstawa i nikogo nie interesuje czy ktoś się uczył rozmawiać czy nie, to takie wskazówki są wręcz przeszkadzające i wprowadzają sztuczność.