Najpierw daj wartość

Dziś trochę z innej beczki niż zwykle, bo oto masz przed oczami artykuł o tematyce biznesowej. Nie tylko jednak dla przedsiębiorców, ale dla każdego kto w jakiś sposób związany jest z marketingiem...

4566321487_980dc12046_z

Photo by elana's pantry

Dziś trochę z innej beczki niż zwykle, bo oto masz przed oczami artykuł o tematyce biznesowej. Nie tylko jednak dla przedsiębiorców, ale dla każdego kto w jakiś sposób związany jest z marketingiem, sprzedażą lub działa w internecie. A także dla osób, którym zależy na zbudowaniu solidnego wizerunku.

To, o czym napiszę jest, niezwykle istotnym czynnikiem sukcesu w biznesie. Dawanie wartości klientowi, zanim jeszcze cokolwiek od Ciebie kupi uruchomi w jego umyśle szereg mechanizmów, które od wzbudzenia zaufania po wywołanie motywacji, zachęcą go do nawiązania współpracy.

 

Jako Czytelnik tego bloga zapewne zdajesz sobie sprawę z tego, że podstawą mojej działalności jest dawanie ludziom całej masy wartości za darmo. Na tym blogu znajdziesz ponad 170 artykułów na temat rozwoju osobistego, z których można by złożyć co najmniej dwie książki.

Cała wiedza znajdująca się na tym blogu jest dostępna zupełnie bez opłat. Jednak poza artykułami, podcastami i nagraniami video moim Czytelnikom oferuję dodatkowe usługi – takie jak coaching, szkolenia, czy Life Architect BOX.

 

Pytanie brzmi, czy kiedykolwiek dałbyś mi choć złotówkę za któreś z tych dodatkowych rzeczy, gdybyś najpierw nie wypróbował na swojej skórze tego, czego uczę? Nie sądzę. Co ciekawe prawie zawsze na początku sesji coachingowych osoby, z którymi współpracuję mówią coś w stylu: „Przeczytałem wiele Twoich artykułów i bardzo mi pomogły w życiu.” I to właśnie dlatego się do mnie zwrócili – bo doświadczyli na własnej skórze, że to działa!

Mimo to większość firm na rynku działa w odwrotny sposób. Tylko i wyłącznie składając obietnice, że dają dobrą jakość produktów czy usług. I wiele z nich pewnie jest uczciwe w tym, co mówi, ale to nic nie zmieni – dopiero gdy ludzie będą mieli okazję czegoś wypróbować, sprawdzić, przetestować i samemu się do tego przekonać, będą w 100% pewni, że podjęcie współpracy to świetny pomysł.

 

Dlatego zawsze, ale to zawsze daj ludziom wartość od razu, gdy tylko trafią na Twoją firmę, ofertę sprzedaży czy stronę internetową. Niech będą zaskoczeni jakością tego, co im dajesz – to ma być coś ponad to, co mogą spotkać u innych. Zadbaj o to, aby poczuli się świetnie widząc, że nie jesteś zainteresowany tylko sprzedaniem im produktu, ale przede wszystkim chcesz aby dostali od Ciebie coś, co polepszy ich życie – na jakimkolwiek jego obszarze.

Oczywiście jest bardzo wiele osób, które pozostają tylko Czytelnikami tego bloga i nigdy nie skorzystają z żadnych dodatkowych propozycji. Co z nimi? Cudownie, że są. Tworzą wyjątkową społeczność i skoro nie potrzebują tego, co oferuję ponad artykuły dostępne na blogu, dlaczego by mieli z tego korzystać? Chcę, aby każdy mógł zmieniać swoje życie na lepsze za pomocą wiedzy, którą się dzielę, bez względu na to, czy zdecyduje się na coś więcej, czy nie.

 

Co się kryje pod pojęciem wartości? Można ją zdefiniować na wiele sposobów. Ja lubię definiować wartość jako coś, co w mniejszy lub większy sposób poprawi jakość życia osoby, która ją otrzymała.

Wartość może przyjąć najróżniejsze formy i może być zarówno materialna jak i niematerialna. Na tym blogu są to artykuły zawierające strategie, sposoby, ćwiczenia, przydatne idee, a także nagrania video oraz audio. W innym przypadku może to być darmowa konsultacja, darmowa diagnoza (np. komputera), badanie (np. wzroku). Mogą to być nawet różnego rodzaju gadżety – kubki, podkładki pod mysz, itp.

Jednym z najlepszych sposobów na dawanie wartości grupie docelowej naszej działalności jest właśnie blog, bo dzięki niemu możemy w bardzo łatwy sposób dzielić się z ludźmi cenną wiedzą i jednocześnie otrzymywać feedback na temat tego, czy coś było przydatne, czy nie (przy okazji - myślę o napisaniu artykułu na temat tego, jak dobrze pisać bloga – ktoś jest zainteresowany?).

 

Zbierzmy to wszystko razem i podsumujmy. Dlaczego miałbyś dawać ludziom wartość za darmo?

- bo jest to uczciwy ruch. Twój klient nie kupi kota w worku, bo miał okazję już poznać kawałek produktu lub usługi. Unikasz sytuacji, kiedy ktoś będzie niezadowolony, bo w reklamie było coś innego, niż znalazł w pudełku.

- bo budujesz zaufanie. Sam fakt dzielenia się czymś bez pobierania za to korzyści jest postrzegany w sposób: „on nie ma nic do ukrycia, bo mogę to za darmo sprawdzić”. I to jest również ważny składnik podczas budowanie własnego wizerunku w internecie.

- bo dajesz możliwość przetestowania produktu lub usługi na własnej skórze. Dzięki temu jeśli Twój produkt jest wysokiej jakości, znacznie zwiększasz prawdopodobieństwo, że zyskasz w ten sposób klienta.

- bo działa tutaj słynna zasada wzajemności. Jak to głosi specjalista od wywierania wpływu Robert Cialdini, gdy podarujesz coś komuś za darmo, ta osoba będzie czuła się w jakiś sposób zobowiązana, aby Ci się odwdzięczyć.

 

Najważniejsze pytanie brzmi więc, jak to robić dobrze? Oczywiście w zależności od tego, czym konkretnie się zajmujesz, wartość, którą możesz dać swojemu klientowi będzie mieć zupełnie inną formę. Zawsze jednak jesteś w stanie wpaść na pomysł, który wesprze Twoją działalność.

Kilka przykładów:

- W zeszłym roku na Starym Rynku w Poznaniu ekipa od kawy Maxwell House rozdawała kubki termiczne. Rozchodziły się w mgnieniu oka. Oprócz darmowego gadżetu jest to świetne posunięcie marketingowe – właściciel kubka, nosząc go ze sobą w mieście lub na uczelni przy okazji pokazuje innym logo marki.

- Sklep Neureka. Postanowiłem napisać ebooka „Jak zwiększyć efektywność czytania”, który był dostępny na stronie Neureki za darmo. Ponadto, co miesiąc wysyłaliśmy newsletter, w którym można było znaleźć dwie przydatne porady rozwojowe i recenzje nowych książek.

- Programy do wysyłania newsletterów. Na przykład Mailchimp (choć tak naprawdę zdecydowana większość tego typu programów) oferuje darmowe konto, które ma pewne ograniczone parametry, ale daje możliwość wypróbowania wysyłki mailingu na całkiem sporej grupie odbiorców (do 2000 adresów).

- Jednym z przykładów w polskiej blogosferze może być blog Sprawny Marketing, którego autorzy, dzieląc się swoją wiedzą na temat internetowego marketingu, jednocześnie oferują szkolenia i produkty związane z pozycjonowaniem się w wyszukiwarce google.

 

Kolejny ruch należy do Ciebie. Zastanów się, w jaki sposób Ty mógłbyś dać wartość innym ludziom? Czy będzie to przydatny gadżet, darmowa konsultacja, fragment szkolenia do ściągnięcia czy może artykuł z Twoimi przemyśleniami na jakiś temat? Być może jako grafik zaprojektujesz dla kogoś za darmo małą ikonę? Jako właściciel piekarni w wybrany dzień tygodnia będziesz dawać swoim klientom po małym ciasteczku, jak tylko wejdą przez drzwi? Możliwości są nieskończone.

Dbaj o to, aby to było coś naprawdę wartościowego. Aby osoba, która idąc swoją ścieżką w jakiś sposób trafi na to, czym Ty się zajmujesz, zapamiętała to spotkanie. Bo dostała coś, co jej się przyda, zanim jeszcze skorzystała z Twojej oferty.

Rób to, co pomaga. Niech cała Twoja wizja, cała Twoja działalność będzie oparta na tym, by rzeczywiście rozwiązywać ludzkie problemy i sprawiać, że życie innych będzie lepsze. To sprawi, że nie tylko Twoi klienci będą szczęśliwi, ale także Ty sam będziesz czerpać ogromną radość i satysfakcję ze swojej zawodowej działalności. Takie podejście cechuje prawdziwego przedsiębiorcę. Jeśli chcesz dowiedzieć się, co jeszcze składa się na przedsiębiorczy mindset, zajrzyj do naszego 10-dniowego kursu Umysł przedsiębiorcy, dzięki któremu nauczysz się jak budować własny biznes bądź ulepszyć ten, który już prowadzisz.

Daj ludziom możliwość ulepszenia swojego życia w jakikolwiek sposób, a na pewno do Ciebie wrócą po więcej.

Napisz komentarz