Artykuły, które otwierają umysł

Edukacja • Rozwój osobisty • Coaching

Zacznij tutaj

Skuteczny networking, Część 2

Skuteczny networking, Część 2 Photo by Walnut Studiolo

Inteligentne podejście do budowania sieci kontaktów może stać się ważną przewagą konkurencyjną. Dzięki niej w swoim życiu zawodowym lub biznesowym będziesz mieć dostęp do szybkich i skutecznych rozwiązań wielu z napotykanych na swojej drodze problemów.

W pierwszej części artykułu dowiedziałeś się, że warto odłożyć wizytówki na drugi plan, stać się inicjatorem, częściej wybierać się do miejsc z ciekawymi ludźmi, być świadomym relacji, których potrzebujesz  i skupić się na relacji, a nie na zysku. Poniżej znajdziesz 7 kolejnych, ważnych wskazówek.

 

6. Pamiętaj, że najważniejszy jest człowiek. Otwórz się na niego. Wysłuchaj go i zanotuj sobie w myślach, co jest dla niego w życiu ważne. Zadaj mu ciekawe pytanie. Pozwól, aby opowiedział o swojej pasji lub o swoim projekcie.

Nie myśl, że musisz dużo mówić, aby ta osoba Cię polubiła. To błędne założenie. Znacznie ważniejsza jest tutaj umiejętność słuchania. Bądź szczerze zainteresowany, a będziesz sprawiać wrażenie interesującego rozmówcy.

Opowiedz o swoich pasjach i projektach wtedy, gdy zostaniesz o to zapytany lub w momencie, który po prostu będzie na to odpowiedni. Gdybyś wyczekiwał na chwilę, kiedy wreszcie będziesz mógł się wtrącić z opowieścią na swój temat, straciłbyś umiejętność koncentracji na tym co mówi Twój rozmówca.

Koniec końców, nie liczy się treść Waszej rozmowy, ale jakość Waszego kontaktu. Jeśli coś zaiskrzy, na pewno będziesz o tym wiedział.

P.S. Z pewnością też nie zaszkodzi, jak w końcu zaczniesz zapamiętywać imiona nowo poznanych osób (chyba, że jesteś jednym z niewielu, który umie to robić) i będziesz używać ich podczas rozmowy.

 

7. Zawsze celuj w win-win. Oznacza to, że priorytetem dla Ciebie nie jest tylko własna korzyść, ale również korzyść drugiej osoby. Ponadto, bądź pierwszym, który coś od siebie daje. Warto, abyś przed okazją do nawiązania nowych relacji biznesowych zrobił listę rzeczy, które możesz w danej chwili zaoferować. Może to być: wiedza, kontakty, umiejętności, czas, porada, a nawet produkt czy usługa. Możliwe, że podczas rozmowy okaże się, że Twój rozmówca ma jakiś problem lub wyzwanie przed sobą. W miarę możliwości postaraj się mu pomóc, dzieląc się swoją perspektywą i pomysłami.

Do dziś pamiętam jak na konferencji Blog Forum Gdańsk 2011 rozmawiałem z pewnym bloggerem, któremu zwierzyłem się z mojego problemu dotyczącego analizowania statystyk strony. Od razu podzielił się on swoim sposobem na radzenie sobie z podobnym wyzwaniem, co w 100% rozwiązywało mój problem. Poczułem silną potrzebę odwzajemnienia przysługi (właśnie tak działa zasada wzajemności opisana przez Cialdiniego), co zresztą zrobiłem przy najbliższej okazji.

 

8. Bądź szczery. Autentyczność to cecha, dzięki której nawiążesz naprawdę owocne relacje zawodowe. Nie staraj się budować sieci kontaktów za pomocą osobowości, którą w rzeczywistości nie jesteś. Wchodzenie we współpracę z kimś, kto ma Cię za kogoś innego niż jesteś, to nie jest najlepszy pomysł.

Nawet jeżeli wydaje Ci się, że skłamanie lub powiedzenie pół-prawdy w danej sytuacji będzie miało dla Ciebie dobre owoce, bo sprzedasz więcej produktów, albo dostaniesz szybszy awans, to nie ulegaj temu złudzeniu – ostatecznie w wielu przypadkach może obrócić się to przeciwko Tobie. Ponadczasowe biznesy są zawsze tworzone na fundamencie prawdziwych i szczerych relacji międzyludzkich.

 

9. Pamiętaj o podstawach skutecznej komunikacji. Zalicza się do tego świadomość intencji naszego rozmówcy, odkrycie jego wartości, budowanie raportu na poziomie niewerbalnym oraz werbalnym. Warto również pamiętać o zadawaniu dobrych, pogłębiających temat pytań, odpowiedniej otwartości, czy wzbogacaniu swoich wypowiedzi ciekawymi metaforami. Listę artykułów w tym temacie znajdziesz we wpisie Skuteczna komunikacja.

 

10. Utrzymuj nawiązane kontakty. Nie oznacza to, że musisz się z każdym spotykać raz w tygodniu. Ważne jest jednak, aby raz nawiązana relacja nie została zupełnie zapomniana, bo wtedy nic z niej nie pozostanie. Dla mnie jest to zawsze sporym wyzwaniem ze względu na liczbę projektów, którymi się zazwyczaj zajmuję. Ale okazuje się, że to wcale nie musi wymagać dużych ilości czasu.

Na początku zrób mały follow-up, czyli mail „przypominający”. Napisz krótką wiadomość i zapytaj co słychać u tej osoby. Wersja minimalistyczna: „Cześć, poznaliśmy się dwa dni temu na konferencji Blog Forum Gdańsk. Jak mija Ci pierwszy dzień nowego tygodnia pracy? Pewnie piszesz jakiś dobry tekst na bloga :-) Wielkie dzięki za wskazówki dotyczące statystyk na blogu. Miło było Cię poznać i liczę na spotkanie w niedalekiej przyszłości. W razie gdybym Ci mógł jakoś pomóc, daj znać.” Możesz też od razu zaproponować konkretny termin spotkania lub krótką rozmowę na Skype.

 

11. Prowadź rejestr kontaktów. Wystarczy prosty arkusz w Excelu. Zrób podział na kategorie, abyś szybko mógł znaleźć osobę, której szukasz. Zapisuj wszystkie istotne dane – imię i nazwisko, numer telefonu, adres e-mail, strony www, a w razie potrzeby jakiś dodatkowy komentarz. Tam gdzie możesz, dodaj małe zdjęcie.

Od czasu do czasu przeglądaj swój rejestr aby być na bieżąco – w ten sposób łatwo Ci będzie zdecydować, czy warto byłoby się do kogoś odezwać, jeśli nie robiłeś tego przez dłuższy czas.

 

12. Znajdź osobę z dużą liczbą kontaktów. Będzie ona dla Ciebie pewnego rodzaju „drzwiami” do nowych relacji. Rozejrzyj się, być może masz już kogoś takiego w swoim otoczeniu. W sytuacji, gdy będziesz potrzebować osoby pracującej w określonym zawodzie, po prostu zapytaj o taką osobę. Pamiętaj o kultowej zasadzie wzajemności i sam również dziel się swoimi kontaktami.

 

Jesteś gotów! Zaopatrzony w najważniejsze zasady skutecznego networkingu i możesz iść zbudować lub rozbudować swoją sieć kontaktów.

Pamiętaj – zawsze na pierwszym miejscu zawsze stawiaj człowieka i relację z nim. Pozwól, aby potencjalne zyski i korzyści pozostały na drugim planie.

Zostaw komentarz

  • Marcin Wojtaszczyk

    Fajny temat.
    Ludzie często narzekają : „Teraz, to tylko znajomości… bez znajomości nic się nie załatwi”.
    Odkąd człowiek pojawił się na ziemi, zawsze bardziej ufał ludziom i zdarzeniom, które znał. Nie ma w tym nic nowego ani nienaturalnego.
    Nawiązywanie kontaktów jest podstawą znalezienia dobrej pracy, rozwinięcia konkretnego biznesu, realizacji pasji. Wystarczy odrobina otwartości i zagadywanie tych, z którymi znajomość może być obopólnie korzystna.
    Jedyne co jest potrzebne, żeby „mieć znajomości”, to wyjście z domu do ludzi, zamiast narzekania na ich brak.

  • majkel

    Masz Marcin rację, zawsze mamy znajomości bo znamy różnych ludzi, no chyba ze siedzimy w domu badz sie izolujemy to wtedy moze byc problem. Czesto jednak pomimo satysfakcjonujacych znajomosci, nie mamy znajomych, dzieki ktorym moglibysmy rozwinac swoja pasje, znalezc fajna prace. Kilka lat temu mialem znajomych, z ktorymi moglem pojsc na piwo badz napic sie mocniejszego alkoholu. Ale brakowalo mi znajomych, ktorzy byliby zainteresowani wspolnym rozwijaniem umiejetnosci w zakresie doskonalenia relacji damsko meskich. Pomogl mi w tym internet, poznalem ludzi, z ktorymi moglem rozwinac swoje umiejetnosci w tym zakresie, poszerzyc wiedze na ten temat, dzielic sie spostrzezeniami. Oczywiscie na zasadzie win-win. Ale jak to w zyciu czlowiek ma rozne potrzeby, w ostatnim czasie chcialbym znalezc lepsza prace, przydalby mi sie networking, ale tutaj moje kontakty niestety sie nie sprawdza. Powod- znajomi pracuja w zupelnie innych branzach, wiec nie moge liczyc na ich pomoc, a oni nie moga na moja w kwestii znalezienia zatrudnienia. Wobec tego hasło nic sie nie zalatwi bez znajomosci nabiera sensownego znaczenia, bo nawet bedac otoczonym znajomymi ludzmi mozna nie miec kontaktow, dzeiki ktorym uda sie nam cos zrobic czego chcemy. Oczywiscie tak jak pisal Michał, najwazniejsza jest relacja, nie moze byc mniej wazna niz korzysci.

  • Majkel: Jest proste rozwiązanie – czas znaleźć nowych znajomych. Może nie od razu będzie takie proste w zastosowaniu, ale w miarę szukania/działania stanie się proste :)

    Całe szczęście kontakty to rzecz nabyta, a nie wrodzona – i podobnie jak jazdy samochodem możemy się nauczyć, tak i generowania nowych kontaktów również.

  • Jarek Jopek

    Ciekawą praktyką jest rejestr poznawanych osób. To może faktycznie działać. Jeśli natomiast chodzi o follow up, po poznaniu nowych osób, szukam ich w mediach społecznościowych (twitter, facbook, goldenline) i dodaje do znajomych.

  • Konrad

    Michale, napisz proszę, coś dla maturzystów, w końcu wielu czyta Twojego bloga. Pozdrawiam!

  • Mariusz Brzostek

    Bardzo fajny wpis. Patent z rejestrem poznanych osób sam też prowadzę od jakiegoś czasu. Z tym że ja opisuję dodatkowo każdą osobę przy pomocy kilku innych parametrów (jakby to powiedział rpgowiec – cech i umiejętności ;)). Całkiem przydatna sprawa :)

  • Piotrek P.

    Michale, znasz może jakieś dobre (aktualne) książki na temat networkingu? Dopiero wgłębiam się w ten temat, więc chciałbym skorzystać z porady osoby z doświadczeniem w temacie. Dzięki! :)

  • Arek Zawada

    Polecam

    „Wiadro pełne galaretki” Andy bounds

    Bardzo dobra.

  • ZC

    Inteligentne podejście do budowania sieci kontaktów może stać się ważną przewagą konkurencyjną

  • PoCoMiNick

    Świetny artykuł! Będę od czasu do czasu do niego wracał :) Nie prowadzę żadnego biznesu (jestem na etapie planów),ale chciałbym jeszcze napomknąć, że jestem z siebie dumny. Gdyż zapamiętuję imiona nowo poznanych osób i mówię innym, że mogą liczyć na moją pomoc, gdy rzeczywiście mi w czymś pomogą. Widać, że spotyka się to z pozytywnym odbiorem , a co najważniejsze – wpadłem na to sam! :)