Jak wybrać idealną osobę do współpracy

Umiejętność dobierania odpowiednich osób do współpracy to podstawa sukcesu w karierze każdego przedsiębiorcy, eksperta, freelancera, działacza. Niezależnie od tego, czy prowadzisz ważny projekt, zarządzasz fundacją lub stowarzyszeniem, czy szukasz wsparcia dla własnej idei – ludzie są zawsze najważniejsi.

Piszę ten artykuł świeżo po powrocie z 4-dniowego wyjazdu szkoleniowego społeczności MeetPRO, zainspirowany mnogością doświadczeń, które przywiozłem ze sobą do domu. Wraz z 6-osobowym zespołem wspaniałych i zaangażowanych osób zorganizowaliśmy długi weekend dla grupy 30 pasjonatów rozwoju osobistego. Było bajecznie :)

Podstawą sukcesu tej inicjatywy był odpowiedni dobór zespołu organizacyjnego. Trafiłem w dziesiątkę, a dzisiaj podzielę się z Wami moją filozofią wyboru osób do współpracy – zarówno przy projektach nonprofit jak i w działaniach biznesowych.

Znalezienie odpowiednich ludzi jest fundamentem sukcesu każdego projektu, niezależnie od tego, czy jest to kilkudniowy event, czy działalność dużego przedsiębiorstwa. Zwykle głównym kryterium zatrudniania ludzi jest wykształcenie, wiedza, doświadczenie, umiejętności. Owszem, to są bardzo ważne elementy. Jednak jest jeszcze coś, o czym wielu przedsiębiorców zapomina – osobowość.

Osobowość to dla mnie kryterium numer 1. Nie oznacza to, że według mnie jest ważniejsza od doświadczenia czy umiejętności, ale jeśli ten element nie współgra z moimi potrzebami - żadne certyfikaty nie zrobią na mnie wrażenia. Co więcej, jeśli spotykam osobę o odpowiedniej osobowości, wiem, że pewne braki w wiedzy czy umiejętnościach prędzej czy później zostaną nadrobione.

Jeśli natomiast spotykam osobę z imponującym doświadczeniem, ale z osobowością, która nie współgra z moim stylem działania – wiem, że nasza współpraca nie będzie się układać. A zmiana osobowości osoby, z którą współpracujemy nigdy nie zależy od nas (i może potrwać kilka dobrych lat).

Gdy zatrudniałem osoby do własnej firmy (Life Architect), wybierałem osoby, z którymi:

  • świetnie się rozumiem i nadaję na tych samych falach,
  • szczera i autentyczna komunikacja to chleb powszedni,
  • mogę zbudować szybkie, wzajemne zaufanie,
  • dzielę podobne wartości i spojrzenie na świat.

Dobierając zespół organizatorów na wyjazd społeczności MeetPRO wybierałem osoby, które „czułem“ – wiedziałem, że można im zaufać, wiedziałem, że są odpowiedzialne i że same z siebie zrobią wszystko, aby nasz projekt (który był w pełni nonprofit!) wypalił najlepiej jak się da. Nigdy w życiu bym się nie spodziewał, że wybór właściwych osób będzie mieć tak ogromny wpływ na sukces tego eventu.

Na jakie cechy osobowości warto zwracać uwagę?

W książce „Winning znaczy zwyciężać“ Jacka Welcha (obowiązkowa pozycja dla każdego przedsiębiorcy!) autor opisuje zasadę 4E:

1. Pozytywna energia (energy) – motywacja i pozytywne nastawienie, nakierunkowanie na działanie, optymizm i entuzjazm. Są to cechy widoczne „od pierwszego wejrzenia“;
2. Umiejętność stymulowania innych (energize) – zarażanie ludzi swoim zapałem, motywowanie, przekazywanie swojej pozytywnej energii wszystkim naokoło;
3. Śmiałość (edge) - odwaga do podejmowania trudnych decyzji, brak strachu przed porażką, zdolność do podejmowania ryzyka;
4. Skuteczność (execute) – zdolność do realizowania celów, umiejętność doprowadzania spraw do końca, skuteczne wykonywanie zadań.

Zawsze szukaj tych elementów, gdy myślisz o nawiązaniu współpracy z nowo poznaną osobą.

Ze swojej strony jeszcze bym dodał:

  • Autentyczność - szczerość, umiejętność przyznawania się do błędów, naturalność, prawdziwość;
  • Komunikatywność – chęć rozmowy, otwarta komunikacja, dzielenie się swoimi przemyśleniami i pomysłami, pozytywne podejście do innych ludzi;
  • Ambicja - chęć tworzenia czegoś więcej, nie godzenie się na przeciętność, odwaga robienia rzeczy wielkich, wiara w siebie, wyjście motywów współpracy poza budowanie biznesu i zarabianie pieniędzy.

Z istotności ostatniego punktu zdałem sobie sprawę w ciągu ostatnich kilku miesięcy, gdy tworząc społeczność MeetPRO zauważyłem, że nie tylko wynagrodzenie motywuje ludzi do tworzenia rzeczy wielkich. Organizatorzy spotkań naszej społeczności angażują się z czystej potrzeby robienia czegoś więcej, czegoś co ma znaczenie. Oprócz doświadczenia i znajomości, które tam zdobywają, są po prostu częścią ważnej dla nich idei.

Ponad wszystko, kieruj się swoją intuicją. Czasami po prostu czujesz, że nadajesz z drugą osobą na tych samych falach. Wiesz, że się dogadacie. Z mojego doświadczenia jest to świetny miernik tego, czy z daną osobą będzie mi się dobrze współpracowało. Już kilka razy zdarzyła mi się sytuacja, w której po jednej, 10-minutowej rozmowie byłem przekonany, że warto z tą osobą nawiązać współpracę i jak się później okazało, była to bardzo dobra decyzja.

Oczywiście Twój wybór nie zawsze będzie trafny, nawet jeśli byłeś pewien, że to strzał w dziesiątkę. Czasami dopiero po miesiącu czy dwóch współpracy zauważysz pewne cechy tej osoby, które utrudniają Wam współpracę. Czasami nawet po dłuższym czasie udanej współpracy w życiu lub osobowości jednej ze stron może się coś zmienić na tyle, że jedyną możliwością będzie zakończenie współpracy.

To normalne i w pełni zrozumiałe. Ważne jest, abyś uczył się na swoich błędach i wiedział, z jakimi ludźmi Ci się dobrze współpracuje, a z jakimi gorzej.

Umiejętność dobierania odpowiednich osób do współpracy rozwija się z czasem – im więcej osób przewija się przez Twoje życie, tym łatwiej jest Ci ocenić, czy chcesz z daną osobą mieć coś więcej wspólnego. Jeśli chciałbyś lepiej poznać siebie i przyspieszyć ten proces polecam Ci mój kurs "Inteligencja emocjonalna dla menadżerów". Dzięki niemu lepiej zrozumiesz swoje emocje i wykorzystywać je jako swoją siłę oraz dowiesz się, jak lepiej odczytywać emocje innych ludzi.

Pamiętaj, że wzajemne zaufanie nie musi opierać się na latach znajomości. To raczej wynik Twojego własnego podejścia do ludzi, poziomu otwartości i autentyczności, umiejętności obserwacji i słuchania własnej intuicji.

A gdy już wybierzesz osobę, z którą będziesz dzielił swoje cele i działania, dbaj o tą relację jak tylko potrafisz. Podstawowa zasada współpracy brzmi - im więcej dajesz, tym więcej dostajesz. Im większe będzie Twoje zaangażowanie, tym większego zaangażowania możesz się spodziewać z drugiej strony. A wtedy wszyscy zbierają dojrzałe owoce udanej współpracy.

Napisz komentarz