Artykuły, które otwierają umysł

Edukacja • Rozwój osobisty • Coaching

Zacznij tutaj

5 inspirujących prezentacji TED, które wygłosiły nastolatki

5 inspirujących prezentacji TED, które wygłosiły nastolatki

Czego możesz się nauczyć od 13-latka, który zrezygnował ze szkoły lub od 12-latki, które pisze krótkie powieści? Do czego może Cię zainspirować prelekcja 15-letniej blogerki modowej i prezentacja 12-letniego programisty? Dużo więcej, niż mógłbyś się spodziewać. Zobacz ich wyjątkowe wystąpienia.

 

Na początku stycznia internet podbiło nagranie krótkiej prelekcji 13-latka, który w wieku 9 lat uwolnił się od sytemu edukacji. Nie bez powodu – daje do myślenia i inspiruje. 

Takich nastolatków jest dużo więcej. Konferencja TED daje możliwość przekazania swojego komunikatu ludziom na całym świecie nie tylko znanym ludziom i ekspertom w swojej dziedzinie. Uczenie się od osób w tak młodym wieku jest ciekawym i otwierającym umysł doświadczeniem, do którego teraz chcę Ciebie zaprosić.

Poniżej znajdziesz 5 wybranych przeze mnie prelekcji, które z całą pewnością sprawią, że nabierzesz szacunku do potencjału każdego dzieciaka.

Logan LaPlante – Hakowanie szkoły czyni mnie szczęśliwym

Zrzut ekranu 2014-01-24 16.38.15

Kliknij w obrazek, aby przejść na stronę z nagraniem. Brak polskich napisów.

Logan LaPlante ma 13 lat i uczy się samodzielnie. Sam wybiera, co wkłada sobie do głowy.

O szczęściu wie więcej niż 99% dorosłych. Podczas swojego wystąpienia mówi o tym, jak zhakować szkołę, czyli jak edukować się po swojemu.

Adora Svitak – Czego dorośli mogą się nauczyć od dzieci

Zrzut ekranu 2014-01-24 16.42.02

Kliknij w obrazek, aby przejść na stronę z nagraniem. Video z polskimi napisami. Po włączeniu filmu kliknij „Subtitles w prawym dolnym rogu odtwarzacza, a następnie wybierz „Polish”.

Adora Svitak ma 12 lat i mówi o tym, jak ważny dla świata dorosłych jest dziecięcy sposób myślenia.

Podkreśla, dlaczego odważne pomysły, optymizm i dzika kreatywność to rzeczy, których dorośli mogą nauczyć się od dzieci.

Birke Baehr – Co jest nie tak z naszym systemem żywnościowym

Zrzut ekranu 2014-01-24 16.56.20

Kliknij w obrazek, aby przejść na stronę z nagraniem. Video z polskimi napisami. Po włączeniu filmu kliknij „Subtitles w prawym dolnym rogu odtwarzacza, a następnie wybierz „Polish”.

11-letni Birke Baehr przedstawia swój punkt widzenia na nasze główne źródło żywności – industrialne farmy, które są dalekie od tego, jak wyobrażamy sobie miejsce powstawania naszego jedzenia.

Thomas Suarez – 12-letni programista

Zrzut ekranu 2014-01-24 16.45.15

Kliknij w obrazek, aby przejść na stronę z nagraniem. Video z polskimi napisami. Po włączeniu filmu kliknij „Subtitles w prawym dolnym rogu odtwarzacza, a następnie wybierz „Polish”.

Thomas kocha gry komputerowe i samodzielnie nauczył się jak je tworzyć.

Teraz wykorzystuje swoje umiejętności do uczenia tego swoich rówieśników.

Tavi Gevinson – Nastolatka, która po prostu próbuje to rozgryźć

Zrzut ekranu 2014-01-24 16.43.19

Kliknij w obrazek, aby przejść na stronę z nagraniem. Video z polskimi napisami. Po włączeniu filmu kliknij „Subtitles w prawym dolnym rogu odtwarzacza, a następnie wybierz „Polish”.

Tavi Gevinson to 15-letnia feministka i blogerka.

Tworzy miejsce w sieci dla nastolatek, które szukają czegoś więcej niż plotki o modzie i gwiazdach. Niezwykła, aktywna i pomysłowa dziewczyna.

 

Owocnego oglądania!

Jeśli znacie jakieś wystąpienia, prelekcje czy prezentacje poprowadzone przez nastolatków i uważacie, że warto je obejrzeć – podzielcie się tym w komentarzach.

 

 

 

Zostaw komentarz

  • Marcin

    Moim zdaniem System tworzy z dzieci i młodzieży „bezwolne maszynki”, którym wyznacza
    miejsce w swoim schemacie. „Zamawiane kierunki na studiach”… nie
    mówią żebyś odnalazł siebie i się spełniał, ale żebyś odnalazł dziurę w 
    systemie, którą trzeba zapchać, niezależnie co czujesz. Niektóre dzieci dostrzegają to wcześniej. Czasem dostrzegamy to w wieku młodzieńczym, czasem w dorosłym życiu. Niektórzy pozostają niewolnikami systemu do końca życia.

    • stresowicz

      Zgadza się. Tak się zastanawiam a co gdyby w naszej polskiej szkole wprowadzili zajęcia z motywacji?? Wydaje mi się że w edukacji jest to bardzo ważne gdyż mogłoby uczyć ludzi niesystemowego myślenia a co za tym idzie kreatywności i prowadziłoby do znacznie większego zaangażowania w życie i chęci do podejmowania działań

  • Paweł Zieliński

    Osobiście bardzo się cieszę, że coraz więcej osób w młodym wieku wybiera swoją drogę życiową świadomie, pod wpływem własnych przemyśleń a nie bezmyślnego systemu edukacji jaki serwują nam rządy państw. Wszystko zależy oczywiście od człowieka jednak nie znam wielu ludzi, którzy chcieliby żyć pod dyktando innych :)
    Pozdrawiam

  • paula p

    Super, pytanie kim są ich rodzice i chętnie zobaczę co te dzieci będą robiły za 5-10-20 lat. Pomijam, że nie dzieje sie to w PL.
    Mnie tam nie przekonują motywacyjna gadki, takie czary mary i wmawianie szczęścia, tworzenia siebie, szukanie pasji , itd- kolejne wtłaczanie w system, nad którym pozornie ma się władze, a kasę zgarnia kto inny ;)

    • Paula

      Nie rozumiem co złego jest w byciu szczęśliwym, rozwijaniu się i posiadaniu pasji…

    • AC

      Najpierw ludzie narzekają, że jedni mają wszystko podczas gdy inni nie mają nic. Potem podaje im się na talerzu jak osiągnąć sukces, pokazuje jak wielcy doszli do swojej fortuny i szczęścia. Daje im się narzędzia, podaje dłoń. Tylko po to by na końcu stwierdzili, że to wszystko bujda, bo lepiej żyć w strefie komfortu i nic nie zmieniać, bo to i tak do niczego nie prowadzi.

      Powiem jedno.

      Każdy ma prawo do życia na swój własny sposób.
      I każdy ma prawo zmarnować życie jak uważa.

  • Mikołaj Grząślewicz

    Oni wyrosną najprawdopodobniej na wielkich ludzi. Dlatego,
    że zaczęli bardzo wcześnie uczyć się tego, co przedsiębiorca
    potrzebuje by osiągnąć sukces.

    Obejrzałem nagranie młodego programisty (bo najbardziej bliskie
    moim ‚korzeniom’). Wiedział czego się musi nauczyć i po kolei nauczył
    się podstaw i działał. Nikt nie mówił mu że nie może, po prostu zaczął robić.

    Taki młody, a zastosował regułę sukcesu i już wyszedł poza schemat społeczny
    1. Określił jakie umiejętności musi zdobyć.
    2. Codziennie się uczył
    3. Wykorzystywał nabyte umiejętności by dawać coś ludziom

    Proste? :)

  • Kuba

    ,,Kim chcesz być w przyszłości?- Szczęśliwym człowiekiem” – takie proste i oczywiste :)