Artykuły, które otwierają umysł

Edukacja • Rozwój osobisty • Coaching

Zacznij tutaj

50 sposobów na zadbanie o siebie

50 sposobów na zadbanie o siebie

Dbanie o siebie jest fundamentem dobrej relacji z samym sobą. Gdy zrywamy z autodestrukcyjnymi nawykami na rzecz aktywnego zaspokajania swoich potrzeb, nasze poczucie własnej wartości rośnie, a my czujemy się lepiej we własnej skórze. Poznaj 50 pomysłów na zdrowe podejście do dbania o siebie.

 

Jednym z najbardziej powszechnych problemów, z którymi się stykam w mojej pracy coachingowej jest brak pewności siebie i niskie poczucie własnej wartości. Zaskakujące jest, jak wiele osób mających z tym trudności nie wie jak o siebie zadbać. Są to najczęściej osoby, które traktują się surowo, mają wobec siebie wygórowane oczekiwania i nigdy im nie przyjdzie do głowy, aby siebie za coś nagrodzić.

Odkryłem, że za takim podejściem stoi między innymi jedno, wyjątkowo destrukcyjne i najczęściej nieuświadomione przekonanie:

„Aby być dla siebie dobrym, muszę na to zasłużyć.”

Zgodnie z tym przekonaniem ludzie są dla samych siebie nieprzyjemni i autokrytyczni do momentu, w którym im się coś naprawdę w życiu uda. Wtedy, jak dobrze pójdzie (ponieważ duża część nawet w takim momencie nie pozwoli sobie na nagradzanie siebie), dają sobie odrobinę miłości i czują się ze sobą dobrze. Zwykle nie trwa to jednak długo – w końcu na kolejną dawkę dbania o siebie znowu trzeba sobie zasłużyć.

Taki sposób myślenia i działania to warunkowanie samoakceptacji i miłości do siebie zewnętrznymi osiągnięciami. To jedna z największych pułapek motywacji. Autokrytyka ma nas motywować do działania, a tymczasem odbiera nam ona jakąkolwiek energię do działania.

Trudno jest czuć wewnętrzną motywację, gdy nie czujemy się ze sobą dobrze.

 

Jeśli myślisz „polubię siebie, gdy zdam egzamin / dostanę podwyżkę / znajdę partnera” to wysyłasz sygnał do swojej podświadomości: „Bez tych osiągnięć nie jestem warty miłości.” Taki sposób myślenia jest źródłem niskiego poczucia własnej wartości.

Jestem przekonany o tym, że każdy z nas powinien dbać o siebie i nagradzać siebie bezwarunkowo, niezależnie od osiągnięć. Powinniśmy być dla siebie dobrzy bez względu na to, czy coś nam wyszło, czy nie.

Dlaczego?

Ponieważ gdy dbasz o siebie, sam sobie pokazujesz, że zasługujesz na swoją miłość niezależnie od czynników zewnętrznych. Pokazujesz sobie, że jesteś w porządku taki, jaki jesteś. To podstawa dobrej relacji z samym sobą.

I nie musisz się bać, że sprawianie sobie przyjemności Cię rozleniwi czy oddali od realizowania założonych planów. Stanie się coś dokładnie przeciwnego. Dobra relacja z samym sobą jest fundamentem zdrowego poczucia własnej wartości i naturalnej, wewnętrznej motywacji – a to kluczowe czynniki w osiąganiu jakichkolwiek celów.

 

Mam nadzieję, że teraz jest już dla Ciebie jasne, że dbanie o siebie powinno być nieodłączną częścią Twojej codzienności.

Na tym etapie pojawia się zwykle druga przeszkoda. To pytanie „jak mogę o siebie zadbać?”. Wielokrotnie spotykałem się z brakiem pomysłów na sprawianie sobie przyjemności nawet wtedy, gdy motywacja do zrobienia czegoś w tym kierunku była duża. Niestety nie zostaliśmy nauczeni dbania o siebie i dlatego z trudem przychodzi wybranie czegoś, co byłoby dla nas dobre.

Dlatego postanowiłem sporządzić listę 50 sposobów na zadbanie o siebie. Niech będzie to dla Ciebie inspiracja i źródło pomysłów na każdy dzień. Sugeruję, abyś wydrukował tę listę i zaznaczył na niej te rzeczy, które chcesz wypróbować lub uczynić swoim nawykiem. Najlepiej dopisz do wybranych pomysłów datę – tak, aby stały się one częścią Twojego planu, a nie tylko inspirującym pomysłem.

Duża część poniższych propozycji to pomysły moich czytelników (zapytałem o to na jednym z portali społecznościowych) – bardzo dziękuję za Wasz wkład!

 

Oto 50 sposobów na zadbanie o siebie:

  • 1. Zaplanuj ulubiony sposób na odpoczynek i wpisz to jako zadanie do kalendarza.
  • 2. Wyjdź na krótki spacer w dowolnej chwili Twojego dnia.
  • 3. Wybierz się na dłuższy spacer na łonie natury z ulubioną muzyką na uszach.
  • 4. Wybierz się na wycieczkę autostopem. Nie musisz jechać za granicę, wystarczy 2-dniowa wycieczka do innego miasta.
  • 5. Sprawdź, jak działa w praktyce couchsurfing. Zaproś kogoś do siebie i odwiedź kogoś innego. Poznaj nowych ludzi i spędź czas w inny niż do tej pory sposób.
  • 6. Zrób gruntowny porządek w swoim domu mieszkaniu.
  • 7. Spotkaj się sam ze sobą – znajdź chwilę ciszy i spokoju i zadaj sobie kilka pytań: „Jak się masz?”, „Czego teraz najbardziej potrzebujesz?”, „Na czym warto się dzisiaj skupić?”.
  • 8. Zadzwoń do przyjaciela i rozmawiaj z nim o wszystkim i o niczym.
  • 9. Włącz ulubioną muzykę i poczytaj ulubioną książkę.

 

  • 10. Mów do siebie z miłością, tak jak byś mówił do najlepszego przyjaciela.
  • 11. Odmawiaj temu, co nie jest zgodne z Tobą. Nie skreślaj siebie na rzecz innych.
  • 12. Przygotuj sobie najlepszą herbatę jaką masz i wypij ją, nie robiąc w tym czasie nic innego.
  • 13. Włącz ulubioną muzykę tak głośno, jak tylko możesz i tańcz (w dowolny, spontaniczny sposób)..
  • 14. Pisz pamiętnik. Notuj luźne refleksje z codziennego życia, opisuj swoje emocje i zachowania, na które chcesz zwrócić uwagę. Pisz o tym, co Cię fascynuje i co Cię każdego dnia cieszy.
  • 15. Praktykuj spokojne poranki. Daj sobie rano tyle czasu ile potrzebujesz, aby wstać bez pośpiechu. Nic się nie stanie, jeśli wstaniesz 10 czy 15 minut wcześniej po to, aby móc spokojniej rozpocząć dzień.
  • 16. Ćwicz jogę. To świetny sposób na polepszenie kontaktu ze swoim ciałem i pozbycie się stresu i niepotrzebnych napięć
  • 17. Uśmiechnij się do siebie.
  • 18. Zapisz się na masaż.
  • 19. Idź na basen i do sauny.

 

  • 20. Wybierz się do pracy inną drogą i patrz na nowe miejsca tak, jak byś był daleko poza granicami swojego kraju.
  • 21. Bądź dla siebie wyrozumiały i wybaczaj sobie błędy.
  • 22. Akceptuj swoje niedoskonałości, wszyscy je mamy.
  • 23. Weź ze sobą koc, owoce i zeszyt lub kartkę papieru i wybierz się do parku. Znajdź dla siebie miejsce na trawie i zanotuj refleksje na temat swoich celów, wyzwań, problemów i przeszkód.
  • 24. Przygotuj sobie długą kąpiel z muzyką, bąbelkami i świeczkami.
  • 25. Wybierz się na spacer do lasu, nie biorąc ze sobą żadnej elektroniki. Spaceruj bardzo powoli i ciesz się dźwiękami i zapachami natury.
  • 26. Medytuj rano, jeszcze zanim zaczniesz pracować (choćby 5 minut).
  • 27. Zrób sobie nocny maraton filmowy.
  • 28. Znajdź przepis na wymarzony deser, zrób odpowiednie zakupy, zrób ten deser i zjedz go w całości samodzielnie (chyba, że lubisz się dzielić – wtedy zjedz go z tymi, których lubisz najbardziej).
  • 29. Wybierz się do księgarni i spędź tam godzinę przeglądając książki i czasopisma. Zrób porządne zakupy (na książkach się nie oszczędza!).

 

  • 30. Zrób sobie domowe spa wybierając najprzyjemniejsze rzeczy, które możesz zrobić dla swojego ciała.
  • 31. Idź sam do restauracji i wybierz najlepszą dla siebie pozycję w menu (nawet jeśli jest droga!).
  • 32. Jedź na całodniową wycieczkę na łono natury, zabierz ze sobą jedzenie, książkę i zdrowe napoje.
  • 33. Jeśli Twoja głowa pracuje również w czasie wolnym, zaplanuj w jakich godzinach chcesz być w 100% wolny od pracy. Zapisz to na kartce papieru i trzymaj się tego.
  • 34. Dobrze się wyśpij. Naukowcy potwierdzają, że odpowiednia ilość snu jest zdrowa dla naszego mózgu. Nie warto oszczędzać czasu na śnie.
  • 35. Naucz się czegoś nowego i rób to powoli, we własnym tempie (nie narzucaj sobie wysokich wymagań wobec siebie). Ja obecnie uczę się grać na pianinie i to jedna z najprzyjemniejszych części dnia.
  • 36. Zapisuj na małych karteczkach komplementy dla siebie. Zbieraj je w jednym miejscu i raz w tygodniu przeglądaj wszystkie.
  • 37. Zrób sobie porządny detoks dla ciała. Jedz przez cały dzień tylko owoce i warzywa, pij duże ilości wody.
  • 38. Oglądaj komedie, kabarety, ulubione seriale – dbaj o to, aby często się śmiać.
  • 39. Poproś kogoś o pomoc, jeśli to konieczne. Nie bój się sięgać po wsparcie innych.

 

  • 40. Jedz w ciągu dnia tzw. „brain food”, czyli pożywienie dla mózgu. Zaopatrz się w najróżniejsze orzechy i nasiona i zrób sobie mix wszystkiego w jednej miseczce.
  • 41. Zrób sobie 20-minutową drzemkę w środku dnia.
  • 42. Kup świeże, piękne kwiaty i postaw je w najbardziej widocznym miejscu w Twoim domu lub mieszkaniu.
  • 43. Jeśli jesteś kobietą, wybierz się do kosmetyczki i fryzjera i poproś o „pełen pakiet”.
  • 44. Rób ćwiczenia oddechowe. Przykładowo: weź długi wdech, wstrzymaj oddech na kilka sekund, zrób długi wydech, wstrzymaj oddech na kilka sekund. Powtórz kilka razy.
  • 45. Zapisz się na terapię lub coaching, aby lepiej zrozumieć siebie i poradzić sobie z przeszkodami na drodze do realizacji swoich celów.
  • 46. Kup duży arkusz białego papieru oraz kolorowe kredki i stwórz kolaż ilustrujący Twoje największe marzenia. Powieś na ścianie i każdego dnia zatrzymaj się przy nim na kilka chwil.
  • 47. Idź na zakupy i kup sobie coś, czego nie potrzebujesz, ale co bardzo chciałbyś mieć.
  • 48. Idź do dietetyka i porozmawiaj o tym, jak się na co dzień odżywiasz.
  • 49. Zrób sobie pełen zestaw badań krwi i dobrze zapoznaj się z wynikami, poznając znaczenie i konsekwencje ewentualnych niedoborów.
  • 50. Zapisz się na sesję z trenerem personalnym, który pomoże Ci wybrać najlepszy dla Ciebie rodzaj ruchu fizycznego.

 

Możesz pomyśleć, że robienie tych wszystkich rzeczy jest egoistyczne. Ja uważam, że nie ma w tym nic egoistycznego. Jeśli zadbasz o siebie, łatwiej Ci będzie dbać o innych. Gdybyś skreślał siebie na rzecz innych, prędzej czy później kierowałbyś nieświadomie narastającą w Tobie frustrację na innych. Zadbaj o zaspokojenie swoich potrzeb, a możesz być pewien że będziesz miał w sobie dużo więcej energii, którą będziesz mógł dzielić się z innymi.

Pamiętaj, że nie musisz robić wszystkich rzeczy z tej listy. Na dobry początek wybierz tylko kilka i zaplanuj je sobie na najbliższe dni. Potem wypróbuj inne. Te, które najbardziej Ci się spodobają uczyń nawykami, tak aby stały się one nieodłączną częścią Twojego życia.

A teraz kolej na Ciebie. Napisz w komentarzach które z tych pomysłów wpisujesz na swoją listę to-do. Jeśli masz dodatkowe pomysły na zadbanie o siebie, również koniecznie się nimi podziel!

Zostaw komentarz

  • SaintsInHell

    Brakuje elementarnej rzeczy – praktykowania wdzięczności.

  • Adam Krajewski

    ctrl+c :) dziekuje! Napewno skorzystam. Zawsze sceptycznie podchodzilem do ideii coachingu, az jednen coach stanal na mojej drodze. Szkoda ze tak pozno.

  • Wiktoria Avetisyan

    Uwielbiam takie notki, dziękuję!

  • ostatni punkt jest najlepszy :P

  • Marcin

    bądź kreatywny i twórczy lub obcuj ze sztuką – literatura i muzyka to nie wszystko :P

  • Magda

    Wydaje mi się, że rad „jak być dla siebie dobrym” my, ludzie XXI w. mamy tak dużo, że już więcej nie potrzebujemy. Trzeba przyznać, że staliśmy się próżni. Jesteśmy egoistami, czasem narcyzami. Wstawiamy foteczki na facebooka i czekamy na lajki. Kupujemy ciuchy i gadżety, uwielbiamy modę bo łatwiej dzięki niej realizować naszą próżność. Ostatnio widziałam w księgarni książkę „Egoizm jest dobry” czy coś w tym stylu. Niska samoocena pojawia się, bo chcemy być super a nam nie wychodzi. Kochaamy siebie, chcemy zarabiać miliony i wyglądać jak z okładki ale coś jest nie tak i wtedy źle się czujemy. Myślimy tylko o sobie, o tym jak jesteśmy pstrzegani i co jeszcze musimy zrobić żeby być super. Może gdybyśmy mniej skupiali się na sobie a więcej na innych to nie bylibyśmy mistrzami rozwoju osobistego, ale też mniej byśmy się martwili. Myślę że my doskonale wiemy jak o siebie dbać. Mało kogo interesuje praca wolontariusza w schronisku lub szpitalu. To nie da nam sławy i nie rozwinie naszego biznesu. A my tego chcemy! Wiem, że ten blog nie jest dla tych co chcą czerpać radość z niesienia pomocy (choć wszyscy wiemy że z tego jest przecież kupa satysfakcji), ale uważam, że musimy spojrzeć prawdzie w oczy i przestać tworzyć rady dotyczące tego jak być dla siebie dobrym, bo my dzisiaj jesteśmy dla siebie wystarczająco dobrzy. Może czas napisać artykuł „Co możesz dać innym? Satysfakcja z pomocy najlepszą zapłatą”. Jestem prawie pewna, że to szybciej podniesie samoocenę i zwiększy pewność siebie niż badania krwi i wydanie kasy w centrum handlowym

    • Woody Woodpecker

      Zawstydziłaś autora :) Zgadzam się w 100% sprawdziłem to na własnym przykładzie. Pozdrawiam

    • Patrycja

      Wydaje mi się, że chyba nie do końca zrozumiałaś o co chidziło w tym artykule. Dbanie o siebie a udawanie przed ludzmi „super osoby” to zupełnie dwie różne rzeczy. Dbanie o siebie przedstawione w tym artykule nie jest na pokaz, chodzi o to co masz we wnetrzu. Jeżeli dla Ciebie jest dobre niesienie pomocy, bo sprawia Ci to przyjemnosc to to rób, ale jeżeli ktoś woli w tym czasie pomedytować i przejść się na spacer to dlaczego nie? Natomiast jeżeli ktoś na pokaz udaje kogoś innego czekając na aplauz otoczenia, to nie wiem czy można to nazwać „dbaniem o siebie”…

    • Grzesiek

      Tak to jest jak się przeczyta wybiórczo kilka linijek i twardo komentuje… Przecież w ogólne nie o to chodziło. Dbanie o własne zdrowie, siły fizyczne i umysłowe jest nieodzownym elementem naszego życia. Bez tego zamiast znaleźć się w gronie „pomagających” przymusowo będziesz cudzej pomocy potrzebować (prędzej czy później). Warto chyba wiedzieć jak to robić kreatywnie i pomysłowo. „To nie jest blog, dla ludzi którzy chcą czerpać radość z pomagania innym”? Co za bzdura, a jak myślisz, po co autor w ogóle się trudzi zamieszczając nieodpłatnie pomocne treści w sieci? Z egoistycznych pobudek „doceniania” samego siebie? To jest właśnie nonsens – chorobliwe podejście jakoby każda pozytywna aktywność skierowana na samego siebie była egoizmem. Jedyna słuszna droga to bezbrzeżny altruizm bez szukania poklasku, dający za to niepomierną możliwość egzaltacji własnym jakże szlachetnym postępkiem. Myślę, że świadczy to o ubogości Ducha. To taka (wybacz) masturbacja emocjonalna. Yh obrzydliwość!

  • Jest takie powiedzenie, że ludzie zadający cierpienie innym sami cierpią jeszcze bardziej. To, jacy jesteśmy na zewnątrz, wynika z wewnętrznego stanu człowieka, co przekłada się na traktowanie samego siebie.

  • Kasia – Papierowy Przyjaciel

    Zdecydowanie popieram regularne robienie badań. Nie tylko morfologii. A poza tym koniecznie wpisuję śmiech na swoją codzienną listę. Dziękuję za ten wpis. Zmobilizował mnie, żeby robić więcej dla siebie.

  • Saba

    Ogolnie zgadzam sie z tymi sposobami,procz tych o spedzaniu czasu wsrod obcych ludzi i szukaniu porad u tzw. specjalistow.Mi to dastarcza wiecej stresu i rozczarowania niz przyjemnosci.Polecam tez spedzanie czasu ze zwierzetami.Nikt was tak nie pokocha jak matka i pies.

  • Dodałbym: „Wyjdź i spędź czas na łonie natury, ale bez książki, bez muzyki płynącej z słuchawek. Wyjdź i poczuj świat, który Cię otacza, posłuchaj właśnie jego i połącz się z nim wszystkimi zmysłami”.

  • Karina

    Sporo tych punktów, ja dbam o siebie w sensie fizycznym i psychicznym. Odstresowuje się przy zajęciach z jogi, wiszę na telefonie i rozmawiam z koleżankami, wychodzę na spacery z psem. Od czasu do czasu pójdę na jakiś masaż, by zrzucić z siebie całe napięcie. Dla zdrowia całego ciała i pięknej cery przygotowuje koktajle na zmianę raz z owoców raz z warzyw mam w domu wytłaczarkę Ronica co znacznie ułatwia sprawę. Jem też dużo ryb i produktów pełnoziarnistych. Oto moja recepta na dbanie o siebie. :)

  • A.

    Najlepiej zadbać o siebie robiąc coś dobrego dla innej osoby. Zrób to i ciesz się tym. Satysfakcja gwarantowana.

  • Batna

    Dzięki. To jest to czego szukałam: jak dbać o siebie?:) Super:) Dziękuję:)