Bądź tu i teraz

Czasami umysł całkowicie się wycisza… a Ty jesteś tu i teraz, w pełni świadomy tego momentu, tej chwili. Bez żadnych myśli, bez procesów mentalnych, po prostu będąc obecny.

Czasami umysł całkowicie się wycisza… a Ty jesteś tu i teraz, w pełni świadomy tego momentu, tej chwili. Bez żadnych myśli, bez procesów mentalnych, po prostu będąc obecny.

Stan świadomości, w którym Twoja uwaga skupiona jest wyłącznie na tej chwili, to stan up-time, czyli tu i teraz. Wyostrzają się wtedy zmysły, a Ty jesteś całkowicie świadomy chwili. Możesz nauczyć się, jak osiągać taki stan na zawołanie, dzięki czemu zaczniesz przeżywać swoje życie na zupełnie nowym poziomie oraz staniesz się efektywniejszy we wszystkim, co robisz.

Iluzja czasu

Abyś dobrze chwycił całą koncepcję bycia w tu i teraz zacznijmy, od tego, jak umysł nas oszukuje, wierząc w pojęcie czasu. Pozwól, że zadam Ci pytanie. Czy możesz mi udowodnić, że istnieje przeszłość? Czy możesz jej dotknąć, czy jest ona w jakiś sposób namacalna? Nie za bardzo. Jedynym miejscem, w którym istnieje przeszłość, jest Twoja głowa. Masz wspomnienia, które możesz sobie przypominać. Są obrazy, które pojawiają się gdy zamkniesz oczy. Natomiast wszystko to dzieje się w Twoim umyśle. Przeszłość jest tylko i wyłącznie w Twojej głowie. W rzeczywistym świecie, przeszłość nie istnieje.

To samo tyczy się przyszłości. Jedyna jej forma to Twoje wyobrażenia co do tego, co stanie się jutro lub za rok. Przyszłość to Twoje plany i oczekiwania wobec kolejnych dni. Oczekiwania te są tylko i wyłącznie w Twojej głowie. Nigdzie indziej ich nie ma. W rzeczywistym świecie, przyszłość nie istnieje.

Co w takim razie istnieje? Co jest prawdziwe? Zapewne już znasz odpowiedź na to pytanie. Jedyne co jest rzeczywiste, to ta chwila. Tu i teraz. Teraz.

 

Wszystko co jest poza tą chwilą, jest nierzeczywiste. Jest tylko obrazem, wspomnieniem, wyobrażeniem, które przechowuje Twój umysł. To są procesy myślowe. Gdyby ich nie było, czas by nie istniał. Czas istnieje tylko wtedy, gdy istnieje umysł. Bez niego zawsze jest tylko ta chwila. Zastanów się nad tym przez moment. Czy zwierzęta znają koncepcję czasu? Przeszłości i przyszłości? Dopóki nie posiadają procesów myślowych, nie mając wspomnień i obrazów związanych z przyszłością, czas dla nich nie istnieje. Zawsze są tu i teraz. Zawsze, bez wyjątku.

Czas to iluzja, stworzona przez ludzki umysł. Gdy nie ma myśli, czas nie istnieje, jest tylko ta chwila.Tu i teraz.

Patrząc w przeszłość

Pomyśl teraz ile czasu spędzasz myśląc o przeszłości lub przyszłości, a ile będąc świadomym tej jedynej rzeczywistej chwili? Większość ludzi na świecie 99% swojego życia spędza na myśleniu o przeszłości lub przyszłości, prawie nigdy nie koncentrując się na tym momencie. Ich doświadczanie życia jest na bardzo niskim poziomie, bo tak dużo czasu spędzają w swojej głowie. Żyją w wyimaginowanym świecie myśli, który nie ma nic wspólnego z prawdziwą rzeczywistością. Pomyśl tylko jak wiele z nich spędza większość swojego życia męcząc się przeszłością, która tak naprawdę nie istnieje. Albo myśląc o tym co złego może wydarzyć się w przyszłości, podczas gdy ta przyszłość to tylko wyobrażenie, które jest w ich głowach. Jeśli jesteś jedną z osób, która ma problem z uparcie powracającymi wspomnieniami z przeszłości, zajrzyj do artykułu Jak poradzić sobie z przeszłością.

Bycie w tu i teraz (lub w stanie up-time w slangu NLP) pozwala Ci na chwilę uwolnić się od tysiąca różnych schematów, które mieszczą się w Twojej głowie. Na początku na krótkie chwile, później na znacznie dłuższe. Uwalniając się od myśli, od przeszłości i przyszłości, zaczniesz prawdziwie czerpać przyjemność z każdej chwili, która jest w Twoim życiu.

Zyskasz życie teraz, czyli jedyne co jest na tym świecie rzeczywiste.

Czym jest stan up-time?

Stan up-time to stan, w którym cichną dialogi wewnętrzne, wyobrażenia i myśli. Procesy mentalne ustają. Twoja uwaga jest całkowicie skierowana na zewnątrz.Jesteś skupiony na tym, co się dzieje poza Twoją głową. Jesteś tu i teraz. Przeszłość i przyszłość nie istnieją, nie ma też więc czegoś takiego jak czas. Jesteś świadomy tego, co się dzieje wokół.

W bardzo interesujący sposób przedstawione jest to w filmie „Siła spokoju”. Fragment, o którym mówię możesz znaleźć na portalu Youtube. Nie musisz znać języka angielskiego, aby zrozumieć przekaz.

W stanie tu i teraz spędziłeś całe swoje dzieciństwo, gdy jeszcze nie pojawiła się świadomość, gdy jeszcze nie było umysłu. Wtedy nie było myślenia, było tylko natychmiastowe reagowanie i prawdziwe doświadczanie rzeczywistości.

 

Wchodzenie w stan up-time to umiejętność, którą możesz nabyć ćwicząc. Możesz sprawdzić to już w tej chwili, robiąc małe doświadczenie. Gd skończysz czytać to zdanie, spójrz na swoje ręce, bez żadnych myśli, bez ocen, z czystym umysłem, po prostu na nie patrz.

Świetnie, co powiesz na jeszcze jedno doświadczenie? Gdy skończysz czytać to zdanie, zamknij oczy i wsłuchaj się w dźwięki płynące z otoczenia - zwróć swoją uwagę maksymalnie na zewnątrz i przez minutę słuchaj wszystkiego, co dociera do Twoich uszu. Gdy to zrobisz, czytaj dalej. Nawet jeśli podczas wykonywania tego ćwiczenia pojawiały się jakieś myśli, prawdopodobnie udało Ci się na kilka chwil być świadomym tego momentu. A to dopiero początek.

Po co Ci up-time?

Najważniejszą korzyścią jest nowy sposób przeżywania chwil w Twoim życiu, bez względu na to czy będą to chwile, które uważasz za wyjątkowe lub zupełnie zwykłe. Okazuje się, że nawet idąc przez park gdy jesteś tu i teraz głębiej odbierzesz to co się dzieje wokół Ciebie. Poczujesz prawdziwy spokój i przyjemność płynącą z bycia obecnym. To samo tyczy się całego Twojego życia, każdego momentu z którego się ono składa. Gdy jesteś tu i teraz nie ma stresów, nie ma myśli, nie ma zmartwień, jest za to spokój. I bez względu na to, czy będziesz prowadzić samochód, czy będziesz na imprezie, czy będziesz patrzył w oczy swojej drugiej połówce, czy będziesz siedział w swoim własnym pokoju- gdy raz staniesz się świadomym chwili, będziesz chciał powracać do tego stanu jak najczęściej.

Korzyści z wchodzenia w taki stan świadomości jest znacznie więcej. Gdy wyłączają się procesy myślowe, Twój umysł jest czysty i ostry jak brzytwa. Wyostrzają się Twoje zmysły i zwiększa się Twoja uwaga. Jest to klucz do efektywności chociażby podczas uprawiania sportów. Dzięki wchodzeniu w stan tu i teraz jesteś wstanie dać z siebie dużo więcej. Przyda Ci się to również gdy rozmawiasz z ludźmi. Zobaczysz, że gdy nie myślisz bezustannie o tym co powiedzieć czy jak poprowadzić rozmowę, rozmowa płynie najlepiej, bez żadnych przeszkód. Ty po prostu mówisz to co Ci podświadomość podsunie i okazuje się, że zawsze są to najlepsze rzeczy, które mógłbyś powiedzieć w danej chwili. Ponadto staniesz się czujny i będziesz więcej zauważać w komunikacji drugiej osoby- subtelne zmiany tonu głosu, mowa ciała, język, którym się posługuje.

 

Za każdym razem, gdy przeżywasz wspaniałe chwile, wreszcie zaczniesz ich doświadczać.To tak jakbyś zdjął kurtynę ze swojego umysłu. Tą kurtyną są procesy myślowe, które zawsze przysłaniały Ci prawdziwą naturę rzeczywistości, oceniając, krytykując, zaślepiając.

Tu i teraz w praktyce

Osiąganie stanu up-time to umiejętność, której można się nauczyć. Im więcej będziesz ćwiczyć, tym łatwiej Ci będzie w ten stan wchodzić i na dłużej będziesz w nim pozostawać.W tej chwili potrafię wejść w up-time kiedy tylko zechcę, bez wykonywania żadnego ćwiczenia, po prostu gdy się na to zdecyduję. Robię to tak samo naturalnie jak podnoszę swoją rękę lub ruszam nogą. Jest to kwestia treningu i każdy może nauczyć się szybkiego wchodzenia w ten stan.

Na początek więc warto wesprzeć się pewnymi ćwiczeniami, które pomogą Ci osiągać stan tu i teraz.

Pierwsze ćwiczenie to alphabet game. Jest to ćwiczenie, które często pokazuję na swoich szkoleniach - oprócz wejście w stan up-time stanowi świetną rozgrzewkę dla umysłu. Alphabet game to ćwiczenie, które ma za zadanie przeładować Twój umysł bodźcami. Po takim przeładowaniu na jakiś czas umysł się wyłączy, a Ty wejdziesz w silny stan up-time. Na poniższej tablicy widzisz dwa rzędy liter. Litery znajdujące się na górze to litery alfabetu, które masz podczas ćwiczenia czytać na głos. Litery pod alfabetem, czyli L, P oraz O to oznaczenia, którą rękę masz podnieść podczas czytania konkretnej litery alfabetu (O oznacza obie).

Całe ćwiczenie polega więc na tym, że czytasz kolejne litery alfabetu jednocześnie podnosząc odpowiednie ręce do góry. Łatwiej Ci będzie jak wykonasz ćwiczenie na stojąco. Rób to jak najszybciej, a gdy dojdziesz do końca alfabetu od razu zacznij od nowa. Zrób trzy lub cztery takie serie, po czym kolejne trzy czytając szybko alfabet od dołu, wstecz. Jeśli po drodze się pomylisz, nie poprawiaj się, tylko kontynuuj! Gdy po kilku minutach skończysz, odwróć wzrok od komputera i zacznij obserwować świat wokół Ciebie. Jesteś w stanie tu i teraz.

 

alphabet game

 

Ćwiczenie to możesz wykonywać tak często jak Ci się tylko podoba. Po jakimś czasie przyzwyczaisz się do powyższej tablicy i nie będzie już ona wywoływać takiego zamieszania w Twoim umyśle jak pierwotnie. Wtedy możesz stworzyć swoją własną, jeszcze trudniejszą tablicę, z inną kolejnością liter. Możesz też poprosić kogoś, aby podczas gdy Ty będziesz wykonywać ćwiczenie, zadawał Ci różne abstrakcyjne pytania, które utrudnią Ci zadanie.

Drugim sposobem na wchodzenie w stan up-time jest żonglerka. Więcej przeczytasz o niej w artykule o synchronizacji półkul mózgowych. Jeśli jesteś już dobry w żonglowaniu, utrudnij sobie zadanie. Podczas żonglowania zadawaj sobie pytania w stylu „ile jest 123 + 238?” Przez chwilę staraj się to obliczyć, po czym zadaj sobie kolejne, trudniejsze pytanie. I tak przez cały czas żonglowania. W ten sposób umysł dostanie wystarczająco dużo bodźców aby się przeładował. Gdy skończysz żonglować, będziesz w stanie tu i teraz.

Jeśli chcesz iść krok dalej i poznać jeszcze głębszy stan obecności, zapoznaj się z medytacją. Pozwala ona wyciszyć umysł na dłuższy czas i osiągnąć stan bardzo wyraźnej świadomości. W praktyczny sposób wprowadzi Cię w nią 5-dniowy kurs Medytacja dla początkujących, dzięki któremu dowiesz się wszystkiego, czego potrzebujesz do rozpoczęcia samodzielnej praktyki. Polecam również książki Osho (np. "Świadomość. Klucz do życia w równowadze"), guru duchowości i medytacji.

 

Ćwicz bycie w tu i teraz i zacznij prawdziwie żyć chwilą, gdy tylko tego zechcesz. Jak raz zaznasz tego stanu, będziesz chciał do niego wracać regularnie. Przetestuj to w swoim życiu i daj znać w komentarzach, jakie są Twoje doświadczenia!