Planets. Warsztaty z inteligencji emocjonalnej dla dzieci

Efekt ostatnich 6 miesięcy mojej intensywnej pracy ujrzał światło dzienne wraz z początkiem nowego roku szkolnego. Nie przez przypadek właśnie teraz - to nasz pierwszy projekt związany z edukacją dla dzieci. Z wielką radością stworzyliśmy coś, co jest odpowiedzią na braki obecnego systemu edukacji. Czym więc jest Planets? 

 

Planets to roczny cykl cotygodniowych warsztatów, których celem jest wspieranie emocjonalnego i psychicznego rozwoju dzieci w wieku od 5 do 12 lat. Chcemy dostarczyć dzieciom edukacji, dzięki której będą mogły prowadzić samodzielne, świadome i szczęśliwe życie.

Skąd pomysł na taką inicjatywę?

Wszystko zaczęło się jakieś dwa lata temu, gdy zrozumiałem jak duża część problemów dorosłych ma swoje źródło w dzieciństwie. Większości z nich można by zapobiec dzięki odpowiedniej edukacji. Jesper Juul w swojej książce "Kryzys szkoły" napisał, że celem wychowania szkolnego powinna być młodzież, która opuszczając szkołę cieszy się równowagą psychiczną i ma rozwinięte kompetencje psychospołeczne.

Jak wiemy, w obecnym systemie edukacji jest to praktycznie niemożliwe - takie kompetencje są prawie w całości pomijane. Program nauczania nie bierze ich pod uwagę, w efekcie czego mamy społeczeństwo pełne dorosłych, ale emocjonalnie niedojrzałych i niesamodzielnych ludzi.

W Planets uważamy, że ważną częścią edukacji powinno być rozwijanie tych umiejętności już w dzieciństwie.

Dzieci powinny być świadome siebie i swoich emocji. Powinny rozumieć jak działa człowiek i jego psychika. Powinny umieć swobodnie wyrażać siebie i swoje opinie. Tylko w ten sposób możliwe jest zbudowanie silnej i zdrowej psychiki, która w dorosłym życiu poradzi sobie z każdym wyzwaniem.

System edukacji nie radzi sobie ze znalezieniem odpowiedzi na trzy według mnie kluczowe pytania:

  • Czego uczyć?
  • Jak uczyć?
  • Kto ma uczyć?

Do każdego z tych pytań podszedłem z zupełnie świeżym umysłem, tak aby znaleźć dobre odpowiedzi, które staną się fundamentem dla warsztatów Planets.

Czego uczyć?

Być może dla niektórych będzie to zbyt mocna ocena, ale z mojego punktu widzenia duża większość tego, czego uczymy się w szkole podstawowej jest bezużyteczne. To wiedza, którą mamy teraz na wyciągnięcie ręki (a raczej komputerowej myszki) i wkładanie sobie do głowy tak dużych ilości informacji kosztem tego, co naprawdę ważne, mija się z celem.

A co jest naprawdę ważne? Umiejętności psychospołeczne. Dlatego program warsztatów Planets porusza takie tematy jak:

  • Inteligencja emocjonalna
  • Poczucie własnej wartości
  • Komunikacja interpersonalna
  • Asertywność i wyrażanie swoich potrzeb
  • Radzenie sobie ze stresem i innymi emocjami
  • Szczęście i pozytywne nastawienie do życia
  • Organizowanie swojego czasu i planowanie przyszłości
  • Twórcze i samodzielne myślenie oraz rozwiązywanie problemów
  • Rozwiązywanie konfliktów z bliskimi

To są kompetencje, których powinien być uczony każdy człowiek. To fundament zdrowej psychiki każdego z nas. Bez tych umiejętności będziemy zagubieni w życiu i będziemy walczyć każdego dnia z tym, co mamy wewnątrz.

Poniżej przykładowy program pierwszego modułu zajęć dla grupy wiekowej 5-6:

 

Zrzut ekranu 2016-09-06 09.15.39

Jak uczyć?

Oczywiste jest, że metody wykorzystywane w tradycyjnych szkołach nie tylko nie wspomagają procesu uczenia, ale wręcz hamują go. Mimo tego, że mamy dostęp do najnowszych badań neuropsychologów, szkolne metody nadal pozostają takie same.

Rok temu zafascynowałem się mnogością rozmaitych metod dydaktycznych, które są wykorzystywane w alternatywnych szkołach na całym świecie. Podejście demokratyczne, metoda Montessori, gry dydaktyczne, coaching w edukacji, improwizacja teatralna, neurodydaktyka i wiele innych - to wszystko stało się dla nas podstawą przy projektowaniu naszych warsztatów.

Jednak co najważniejsze - dzieci na warsztatach Planets nie będą się uczyć... one będą się bawić. Zabawa to dla dzieci najlepsza okazja do rozwijania swoich kompetencji psychospołecznych. Badania potwierdzają, że podczas zabawy dzieci uczą się najszybciej. Pozytywne emocje i otwartość robią swoje. Wraz z grupą psychologów zaprojektowaliśmy zabawy, które "przy okazji" będą rozwijać wymienione wcześniej umiejętności.

cytat3

Kto ma uczyć?

Każdą szkołę tworzą ludzie i to oni są najważniejszym elementem każdej placówki. Powinni być odpowiedni wynagradzani i szkoleni. Niestety w Polsce zawód nauczyciela nie jest traktowany w odpowiedni sposób, przez co nauczyciele często nie są gotowi do pełnienia swojej roli. Nie rozumieją psychiki dziecka i popełniają ważne błędy w procesie nauczania (często te błędy mają poważne, negatywne konsekwencje rozwojowe dla dzieci).

Każdy edukator prowadzący warsztaty Planets jest dyplomowanym psychologiem lub pedagogiem, posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi, posiada doświadczenie w wykorzystywaniu niestandardowych metod nauczania, kultywuje w swojej pracy filozofię alternatywnych podejść do edukacji i wkłada w pracę z dziećmi całe swoje serce. Osobiście spotkałem się z każdym z naszych edukatorów - to nie tylko profesjonaliści w swojej dziedzinie, ale przede wszystkim wspaniali ludzie.

Na zdjęciach poniżej drużyna edukatorów z Poznania:

Zrzut ekranu 2016-09-06 09.58.46

 

Biorąc pod uwagę trzy opisane wyżej elementy zbudowaliśmy roczny kurs, który pozwoli dzieciom na zdrowy mentalny i emocjonalny rozwój.

Zajęcia startują na początku października. Wrzesień jest czasem zapisów, dlatego jeśli podoba Ci się nasz pomysł i podejście do rozwoju dziecka - zajrzyj na stronę Planets i poczytaj o naszych warsztatach:

button

 

Bardzo się cieszę, że możemy dołożyć swoją cegiełkę do procesu budowania lepszej edukacji dla naszych dzieci. W przyszłym roku planujemy ruszyć z Planets również w innych miastach - tak, aby dzieci w całej Polsce mogły uczyć się tego, co w życiu najważniejsze.

Darmowy ebook

Razem z ekipą Planets przygotowaliśmy dla rodziców ebook "Jak wspierać dziecko w rozwoju?", w którym podzieliliśmy się zestawem bardzo praktycznych wskazówek i ćwiczeń, które można wykorzystywać każdego dnia w zabawach z dziećmi. Ebook jest darmowy, do pobrania po kliknięciu w okładkę:

ebook

 

Napisz komentarz

  • Zmiana podejścia nauczycieli oraz uczniów (słuchaczy) do tematu edukacji to naprawdę świetna inicjatywa. Dobrze by było, gdyby szkoły same z siebie zaczęły bardziej świadomie prowadzić np. zajęcia pozalekcyjne, inaczej dozować materiał itp :) Ale dla chcącego nic trudnego, za jakiś czas na pewno zostanie osiągnięty sukces w tej kwestii.

  • W normalnej szkole nie ma na to czasu, bo niby dzieciaki powinny nauczyć się tego od rodziców. A to, co potem osiąga się w życiu, jest kwestią szkoły życia, często brutalnej.