Organizacja czasu wydaje się być elementarną zdolnością współczesnego człowieka, który codziennie wchodzi w różne role. Chcemy być dobrymi rodzicami, pracownikami, małżonkami, znajomymi. Aby pogodzić wymagania coraz większą wagę przywiązujemy do funkcji zarządzania czasem.
Słowo „dobry” dla większości oznacza pełne zaangażowanie się w wypełnianie obowiązków wynikających z danej roli. Jak być w 100% rodzicem czy małżonkiem, jednocześnie mając na głowie tysiąc spraw związanych z pracą i jak się ma do tego pojęcie organizacji czasu?
Organizacja czasu dla jednych to kwestia spędzająca sen z powiek, dla drugich nieodłączny atrybut życia. Część z nas przed nią się skutecznie broni, wypierając potrzebę domknięcia figury i harmonii. W ciągu dnia poddajemy się losowi. Co szybko przeradza się w górę piętrzących problemów i niezrealizowanych obowiązków. Wtedy, organizacja czasu wydaje nam się zbawienna, a poczucie jej braku jest kolejnym źródłem frustracji. Obserwując swoich znajomych, myślimy sobie jak oni to robią, że wystarcza im czasu na wszystko?
Podstawy kompetencji organizowania czasu
Kluczową rolę w wyrabianiu nawyku zarządzania czasem odgrywa orientacja w czasie i świadome przyjecie odpowiedniej w danej chwili perspektywy.
Są 3 rodzaje ujęć przestrzeni czasu:
- koncentracja na przeszłości,
- koncentracja na teraźniejszości,
- koncentracja na przyszłości.
Zastanów się na ile procent jesteś, w każdej z tych trzech perspektyw czasowych? Może któraś dominuje w Twoim życiu? Może uważasz, że w którejś z nich jest Ciebie mało?
Wydaje się, że w trakcie wykonywania zadania, które uznaliśmy za priorytet dobrym rozwiązaniem jest skoncentrowanie się na „tu i teraz”. Tylko w takim układzie jesteśmy w stanie BYĆ w danej chwili i w pełni się zaangażować. Przeszłość nie powinna wyznaczać rytmu naszego dnia.
Do przeszłości wracajmy tylko po to, aby wskrzesić pamięć przyjemnych momentów i pamięć niepowodzeń, które pozwoliły nam wyciągnąć konstruktywne wnioski na przyszłość. Jaki jest też pożytek z osadzenia swoich myśli w przyszłości? Zatracając się w nich, zaczniemy żyć marzeniami, które skutecznie będą nas odciągać od czerpania radości z życia, takiego jakim jest.
Umiejętność swobodnego posługiwania się perspektywami czasowymi jest pomocna przy ustalania celów i zadań. O matrycy zarządzania czasem (kwadracie Eisenhowera) znajdziesz we wcześniejszym artykule "Zarządzanie czasem".
Bez organizacji czasu codzienność wydaje się nam ciemnością, w której dominuje poczucie chaosu i niepewności. Nie nadążamy z zadaniami, spóźniamy się na spotkania, umyka nam wiele spraw. Wydaje nam się, że nie jesteśmy dość dobrymi pracownikami, dość dobrymi rodzicami. Po pracy nie starcza nam czasu na rodzinę (albo na odwrót).
Szukając sposobów na efektywną organizację czasu, często pomijamy istotną kwestię, o której krótko tutaj wspomniałem. Nie nauczymy się skutecznie organizować czasem, nie będąc świadomi swojego aktualnego funkcjonowania w przestrzeni czasowej.