Artykuły, które otwierają umysł

Edukacja • Rozwój osobisty • Coaching

Zacznij tutaj

Zadbaj o kondycję mózgu

Zadbaj o kondycję mózgu

Mózg nie lubi rutyny. Lubi za to być stymulowany na najróżniejsze sposoby. Aby utrzymać go w dobrej kondycji musisz mu dostarczyć jak najbardziej zróżnicowanych, nowych bodźców.

Mam dla Ciebie kilka ciekawych i prostych ćwiczeń, dzięki którym utrzymasz swój mózg w dobrej formie. Będziesz wykorzystywać swoje zmysły na sposoby, których dotąd nigdy nie próbowałeś.

Co Twój mózg będzie z tego miał?

– Będziesz tworzyć nowe połączenia między neuronami. Wyjdziesz poza utarte szlaki i skończysz ze stymulacją ciągle tych samych ścieżek nerwowych.

– Dasz umysłowi porządny aerobik, co znacznie zwiększy jego sprawność i elastyczność.

– Mózg, który nie jest stymulowany, szybko się starzeje. Rutyna bardzo temu sprzyja. Czas abyś zaczął dostarczać mu nowych wrażeń, a dłużej będzie młody.

– Wzrośnie Twoja kreatywność i zdolność radzenia sobie z codziennymi zadaniami. Mózg, który jest w dobrej formie jest elastyczny i łatwiej znajduje ciekawe i skuteczne rozwiązania.

– Pozbędziesz się nudy i urozmaicisz swoje życie. Co więcej, te ćwiczenia to świetne i ciekawe doświadczenie.

Nowe, wielozmysłowe skojarzenia to idealne ćwiczenia dla mózgu. Dlatego najlepszym sposobem na utrzymanie go w dobrej kondycji jest robienie rzeczy, których dotąd nie robiłeś albo robienie rzeczy Ci znanych lecz w nowy sposób. Każda zmiana zmusza Twój mózg do korzystania z nowych ścieżek nerwowych. Nowości stymulują aktywność wielu obszarów mózgu, które są uśpione podczas zajęć rutynowych.

Zmysły i obserwacja

Zmysły to narzędzia, z których korzysta nasz mózg, aby pobierać informacje z otaczającej nas rzeczywistości. W ciągu dnia głównie korzystamy z wzroku i ze słuchu. Te zmysły dają nam najwięcej informacji o naszym otoczeniu. Mniej korzystamy ze smaku, węchu i dotyku. Wykonując ćwiczenia, które opisuję dalej angażuj zmysły z których w konkretnej sytuacji zwykle nie korzystasz.

Podczas wykonywania tych ćwiczeń pamiętaj również o tym, aby być maksymalnie skupionym. Obserwuj dokładnie swoje reakcje i odczucia. Zwracaj uwagę na to jakie zmiany zachodzą w Twoim spojrzeniu na pewne czynności i jak zmienia się Twoja zdolność do ich wykonywania. Bądź uważny i czujny.

Ćwiczenia na utrzymanie mózgu w dobrej formie

A oto ćwiczenia, o których mowa (takie same ćwiczenia znajdują się w moim ebooku o twórczym myśleniu). Wykonuj je z pełnym zaangażowaniem i uwagą.

– Zamknij oczy biorąc prysznic. Posługuj się jedynie zmysłem dotyku myjąc się, a gdy już skończysz, postaraj się kontynuować wykonywanie innych czynności z zamkniętymi oczami, np. golenia się, mycia zębów. Poczujesz, jak zróżnicowana jest faktura naszego ciała oraz przedmiotów, którymi posługujemy się w łazience.

– Umyj zęby inną ręką, niż dotychczas. To ćwiczenie jest szczególne, gdyż do tej czynności będzie zaangażowana inna półkula niż dotychczas. Wszystkie obwody nerwowe, które dotychczas obsługiwały tą czynność, teraz będą nieaktywne, a myciem zębów zajmą się ich odpowiedniki w drugiej półkuli.

– Usiądź w parku, na przystanku, w centrum miasta, i zamknij oczy. Wsłuchaj się we wszystkie otaczające Cię dźwięki. Zbadaj ich natężenie, zastanów się z której strony nadchodzą i czy są daleko czy blisko. Wykonuj to ćwiczenie przez kilkanaście minut, a zaczniesz słyszeć więcej.

– Jedząc posiłek, zamknij oczy, i jedz powoli. Poczuj smak wszystkiego co jesz, delektuj się nim.

– Zmień układ wszystkiego, co masz w pokoju. Przestaw biurko i komodę. Na biurku zmień położenie lampy, książek.

– Wybierz się na targ, zauważ jak wiele jest tam wspaniałych kolorów i zapachów. Weź do ręki jakiś owoc, powąchaj go, jeśli sprzedawca Ci pozwoli, posmakuj.

– Porozmawiaj z kimś bez słów, używając tylko i wyłącznie gestów. Wykonuj to ćwiczenie kilkanaście minut.

– Zmieniaj kolejność czynności porannych, jedz coś innego niż zwykle na śniadanie, wybierz inną drogę do pracy lub szkoły.

Synchronizuj półkule mózgowe.

Po więcej ćwiczeń możesz zajrzeć do książki pt. „Neurobik” (Lawrence C.Katz i Manning Rubin). Jest tam wiele tego typu zadań na poprawę sprawności umysłu, niektóre z nich zaskakujące i trudne, ale wszystkie ciekawe i warte wypróbowania.

Umysłowa gimnastyka przyda Ci się na każdym obszarze, także tam, gdzie Twój mózg chodzi na najwyższych obrotach – czyli w pracy. Możesz mu pomóc także na wiele innych sposobów. Jakich? Wypróbuj 5-dniowy kurs Zwiększ wydajność mózgu w pracy. Dzięki praktycznym ćwiczeniom coachingowym wykonywanym dzień po dniu wprowadzisz swoją umysłową sprawność na zupełnie nowy poziom.

Powodzenia w umysłowym aerobiku!

Zostaw komentarz

  • Testowałem już mycie zębów i pisanie lewą ręką, poruszanie się z zamkniętymi oczyma po mieszkaniu, a teraz przestawiłem ręce na klawiaturze i lewą ręką wpisuje literki z prawej części klawiatury a prawą z lewej – trochę ciężko, lecz zmusza do skupienia się :)

    Pozdrawiam,
    Orest

  • heh, laptop koło normalnego stacjonarnego i praca na dwóch myszkach na raz ;) Mniej trudne niż myślałem ;) Chociaż pewnie mój oburęczny brat by sobie z tym lepiej poradził…

  • PAP

    Witam. Jestem jak najbardziej za tego typu ćwiczeniami, ale pojawiają się głosy, że coś takiego nie ma większego sensu:
    http://kopalniawiedzy.pl/mozg-cwiczenia-wspomaganie-Sergio-Della-Sala-mit-obalac-6194.html
    Pozdrawiam i gratuluję ciekawego bloga!

  • halus

    Spróbowałem mycie zębów i używanie myszki komputerowej lewą ręką. Nie jest to takie trudne, tylko klawisze mi się mylą :)
    Trzeba przyznać, że robienie wszystkiego inaczej jest bardzo zabawne :)

  • PAP – każde ćwiczenie które jest dla nas umysłowo męczące w jakiś sposób nam pomaga. Mózg nie może korzystać z przygotowanych wcześniej połączeń więc musi kombinować. Tak samo jak słuchanie trudnej muzyki – łupanina techno nie aktywuje w takim stopniu możliwości mózgu jak łamany rytm progresywnego rocka poprzeplatany gitarowymi solówkami i podkładem z pianina i skrzypiec. Połączenia nowe się tworzą – co innego, że nie możemy tego w jakiś sposób obiektywnie zmierzyć.

  • Dzięki wszystkim za świetne komentarze!

    Rzeczywiście niektóre ćwiczenia są bardzo zabawne, sam teraz testuję niektóre. Według mnie jedno z najlepszych jest zamknięcie oczu gdzieś w mieście i całkowite wsłuchanie się w otoczenie. Robi wrażenie :-)

    PAP– dzięki za link do tego artykułu, warto jest czasem spojrzeć na coś z innej strony.

    Jednak, po pierwsze: mity o których pisze ten naukowiec (a przynajmniej przykłady które są podane w artykule) rzeczywiście wyglądają na typowe mity, a nie ćwiczenia na poprawienie kondycji mózgu.

    Po drugie, fakt, że jeden naukowiec tak sądzi jeszcze nic nie znaczy- różnych i skrajnych głosów naukowców jest naprawdę bardzo dużo.

    Po trzecie, nie zgadzam się z tym, że gry komputerowe nie mają wpływu na kondycję mózgu. Ich wpływ na uwagę wzrokową i inne aspekty działania mózgu zostały nawet dowiedzione naukowo (o jednym z takich badań przeczytasz tutaj- http://www.bcs.rochester.edu/people/daphne/visual.html#video – niestety w języku ang.)

    I jeszcze jedna rzecz- nie wiem dlaczego dodaje on do swoich arkumentów mit o 10% używania mózgu. Zgadzam się z tym, że jest to mit, ale nie ma to nic wspólnego z kondycją i wspomaganiem mózgu. Analogicznie- wykorzystujemy 100% naszych ciał i jednocześnie jak najbardziej możemy zwiększyć jego kondycję!

    Teloch– Dokładnie. Ciężko jest takie efekty obiektywnie zmierzyć co nie znaczy, że ich nie ma.

    I widzę, że znasz się na dobrej muzyce :-)

    Pozdrawiam,
    Michał

  • PAP

    Witam ponownie. Zgadzam się z Panami w zupełności. Jak też wspomniałem jestem jak najbardziej za tego typu ćwiczeniami, tym bardziej, że jest niezła frajda z tego:) Problem w tym, że jak zauważyliście ich efekty trudno zmierzyć.
    Lecz czasem spojrzenie na dany temat od drugiej strony pozwala zastanowić się nad sensem odpowiedniego działania. I o to mi chodziło:)
    Pozdrawiam

  • jsu

    Mit czy też nie, poparty afirmacją, zapewne spełniłby swoje zadanie.

  • Erni

    Dzisiaj natknąłem się na tego bloga i muszę powiedzieć, że jest świetny! Na pewno wiele zawartych tu uwag wykorzystam w życiu. Wielkie dzięki. Obyś nie przestał publikować!

  • jsu– W wypadku tych ćwiczeń używanie innych niż zwykle zmysłów i robienie nowych rzeczy pobudza mózg na nowy sposób i bez afirmacji to pobudzenie również występuje. Jeśli zaś coś nie powodowałoby pobudzenia mózgu, a poparłbyś to silną wizualizacją i afirmacjami, to rzeczywiście jakieś efekty również mogą wystąpić, aczkolwiek zmierzyć byłoby to trudno.

    Erni– To świetnie, że znalazłeś tu coś dla siebie. Mam nadzieję, że w swoim życiu zmienisz dzięki tej stronie jak najwięcej! Publikować nie przestanę- pisanie artykułów na tego bloga jest dla mnie wielką przyjemnością i wielką nauką :-)

  • MuKuL

    Muszę się w stu procentach zgodzić, że wykonywanie innych czynności niż zwykle rozwija naszą kopułę. To normalne, że gdy zabieramy się do czegoś, czego nie potrafimy nasz mózg musi się tego natychmiastowo zacząć uczyć.

    Co do artykułu, który przedstawił PAP – w 90% się z nim zgadzam, z tym, że ma się on nijak do tego co Michał powyżej napisał.

    Pozdrawiam :)

  • Witkacum

    Moim zdaniem wystarczy żonglerka albo gra na perkusji albo innym instrumencie albo jednej rzeczy którą będzie Medytować – gdzie człowiek uświadomi sobie pewną rzecz – że doskonalenie przebiegać powinno w dwóch płaszczyznach, lewej i prawej, bo jeśli tylko w jednej – to mamy Chyba do czynienia z narcyzmem w drugiej z kolej z duchowizmem (?). Nie przesadzajmy i bądźmy świadomi, że eksperymenty z mózgiem są generowane za pomocą naszej woli – samoprogramowanie to również nasza wola – jeśli ktoś zatem uświadomi sobie na drodze do doskonałości, że jest doskonałym kowbojem, bo nagle jego natura miejskiego szczura przetworzy go na jego drugostronny odpowiednik – to możemy mieć doczynienia z psychozą – powodzenia ludziki, ale nie przesadzajmy z odwrotnościami.

  • marti

    Bardzo fajne sposoby, o części już wcześniej słyszałam, a niektóre są dla mnie nowością.
    Sama wymyśliłam dawno fajne ćwiczenie do zrobienia podczas spaceru: idę sobię przez park albo polną drogą, patrzę na nią powiedzmy 10m przed sobą i zamykam oczy, idę tak widząc oczyma wyobraźni drogę, którą pokonuję. Kiedy nie wiem co jest dalej, to zerkam na chwilę i znowu idę z zamkniętymi oczami. Odpręża i ćwiczy pamięć i postrzeganie zarówno wzrokiem jak i czuciowo (np. krzywizna podłoża).
    Pozdrawiam

  • Nikt

    Z ta inna droga to sie nie da u mnie bo ja autobusem jezdze :D

  • Pingback: 5 sposobów by poprawić swoją figurę i kondycję bez morderczych diet i treningów | EkoTuba()

  • lilia

    Super blog! Dzięki temu blogowi dotarłam m.in. do e-booka „Najważniejsza ksiuązka. jaką kiedykolwiek przeczytasz: zdrowie..”Rewelacja!

    Będę często zaglądać!

  • Chesterfield

    Najlepsze rzeczy dla mozgu to: czytanie ksiazek, gra w szachy no i oczywiscie gierki jakies na logike a takze bez diety sie nie obedzie, duzo orzechow szczegolnie.

  • Chesterfield

    takze medytacja i podobno żaglerka zwiększa mózgi dosłownie takze nauka języków obcych

  • Ariadna

    Zastanawia mnie wyrażenie, bardzo często powtarzane w czasie rozmów na temat pracy mózgu i uczenia się: „synchronizacja półkul mózgowych”. Każda półkula odpowiada za inne funkcje organizmu, jak można je zsynchronizować? Może to raczej synergia, czyli poprawa współpracy półkul? Ściślej chodziłoby o wykorzystanie współ­ist­nienia róż­nych czyn­ników powodujących, że łączny efekt ich
    interak­cji jest więk­szy niż efekty ich osob­nego działania.