12 ciekawostek na temat mózgu

12 ciekawostek na temat mózgu Photo by ClintJCL

Czym są myśli? Kto ma większy mózg - mężczyźni czy kobiety? Czy można żyć bez jednej półkuli mózgowej? Czy mit o 10% wykorzystywanego potencjału to prawda?

 

Na te i inne pytania odpowiedzi znajdziesz w dzisiejszym artykule. Zauważyłem, że wiele bardzo ciekawych faktów na temat mózgu nie jest powszechnie znanych. Wzbogaćcie więc dziś swoją wiedzę a potem dzielcie się nią i zadziwiajcie innych :)

 

1. Twój mózg składa się ze 100 miliardów neuronów. To ponad 16 razy więcej niż jest ludzi na Ziemi. Każdy neuron jest wstanie stworzyć nawet do 10 tysięcy połączeń z innymi komórkami nerwowymi. Neuron ma ok. 0,1 mm średnicy, ale jego długość może osiągnąć aż kilka metrów.

2. Mózg stanowiąc tylko 2% masy całego ciała zużywa aż 20% energii, która jest produkowana przez Twój organizm. Głównie chodzi tutaj o tlen. Mózg jest więc bardzo wrażliwy na jego niedobory, dlatego pamiętaj aby zawsze mieć przewietrzony pokój i głęboko oddychać.

3. Mózg w prawie 80% to woda. Dzięki temu ma konsystencję podobną do galarety. Gdy wytnie się jedną część mózgu, reszta się przesuwa.

4. Jeszcze do niedawna sądzono, że neurony powstają tylko w dzieciństwie. Ostatnie badania wykazały, że neurogeneza, czyli proces tworzenia się nowych neuronów, zachodzi przez całe życie każdego człowieka. Co więcej, im więcej ćwiczysz swój mózg dostarczając mu najróżniejszych bodźców i stymulując jego aktywność, tym więcej neuronów będzie się tworzyć. Jak widzisz to od Ciebie zależy, w jakiej formie będzie Twój mózg!

5. Gdy nie śpisz, Twój mózg generuje około 25 watów energii. Wystarczy aby rozświetlić żarówkę.

6. W 2002 roku w Ameryce pewna 7-letnia dziewczynka została poddana operacji, w której usunięto jej całą lewą półkulę mózgu. Operacja była konieczna, ponieważ dziewczynka miała przewlekłe zapalenie mózgu, które groziło jej śmiercią. Jak wiemy lewa półkula jest odpowiedzialna za mowę i inne ważne funkcje organizmu, dlatego można by się spodziewać, że po operacji upośledzona będzie możliwość komunikowania się oraz zdolność do ruchu ciała. Okazało się jednak, że dziecko jest prawie całkowicie normalne i płynnie posługuje się dwoma językami. Pokazuje to jak niesamowicie plastyczny jest ludzki mózg. Jeśli jakiś obszar mózgu jest uszkodzony, inny potrafi przejąć jego funkcje.

7. Mózg nie czuje bólu. Nie ma w nim żadnych receptorów nerwowych, które mogłyby ból rejestrować. Oczywiście wokół mózgu znajdują się już tkanki- czaszka, skóra, nerwy, które po uderzeniu w głowę ból odczuwają.

 

1

 

8. Cały Twoje myślenie to tak naprawdę elektryczność i chemia. Chemia to neuroprzekaźniki, które gdy zostają wypuszczane z synaps, mają za zadanie pobudzić inne neurony. Elektryczność to impuls, który przechodzi przez tak pobudzony neuron a na jego końcu również wypuszcza neuroprzekaźniki. Tak właśnie komunikują się neurony, dzięki czemu możliwe jest odpowiednie działanie mózgu.

9. Wzrost wielkości mózgu po urodzeniu dziecka to głównie tworzenie się połączeń między neuronami i zwiększanie się ich grubości. Gdy ustanowione już połączenie między neuronami jest znów stymulowane, jego grubość (izolacja) się zwiększa. Najlepiej izolowane połączenia przekazują informacje aż 40 razy szybciej niż te cienkie. Dlatego im częściej wykonujesz jakąś czynność, tym łatwiej Ci ona wychodzi.

10. Mózg kobiety jest mniejszy niż mózg mężczyzny. Nie towarzyszy temu jednak różnica w sprawności. Wychodzi więc na to, że kobiety mają trochę wydajniejsze mózgi od mężczyzn.

11. Mit o tym, że wykorzystujemy tylko 10% naszego mózgu to nieprawda. Zawsze i wszędzie wykorzystujemy cały nasz mózg, każda jego część ma przypisaną jakąś funkcję. Prawdą  jest natomiast, że możemy korzystać z tych 100% znacznie lepiej. Nasz mózg ma ogromne możliwości i możemy się nauczyć jak efektywniej go używać.

12. Ilość informacji docierająca do naszego mózgu wynosi około 100 megabajtów na sekundę.

 

Niesamowite, a i tak wydaje mi się, że nasza wiedza na temat tego tajemniczego organu to na razie tylko ułamek tego, co się jeszcze dowiemy. Wraz z rozwojem aparatur do badania mózgu czekają nas kolejne odkrycia i kolejne niespodzianki. Pozostaje tylko czekać :) Które z tych ciekawostek najbardziej Cię zaskoczyły?

Zostaw komentarz

  • http://nexus.edu.pl Jacenty

    Witaj Michale,
    zgrabne podsumowanko niektórych istotnych aspektów z punktu widzenia neurofizjologii mózgu. Jeśli mogę co nieco uzupełnić to odsyłam do interesującego artykułu – wywiadu z Karlem H. Pribramem, wybitnym neurofizjologiem, twórcą holograficznej teorii mózgu
    http://a.bongaruda.pl/biuletyn/publikacje/garuda_14/1232014836/
    Pozdrawiam :)

  • Ush

    „Kto masz większy mózg – mężczyźni czy kobiety?”
    Popraw ;)

    Fajne wyjaśnienie z podpunktu 11

  • Berbeluch

    Ja bym napisał, że tylko w 10 % MOŻLIWOŚCI wykorzystujemy w stosunku do tego, jak możemy go wykorzystać (to tak mniej więcej, to jasne, że teraz nie sprawdzimy, gdzie jest ta granica tych 100 %).

    pozdrawiam

    Berbeluch

  • metalkoholik

    Ja polecam to źródło informacji:

    http://www.eioba.pl/search/m%C3%B3zg

    Wiele ciekawych rzeczy o mózgu

  • Norbi

    10 % potencjału nie organu !! a i to jest mitem bo podobno tylko 2 % … Tony Buzan sporo pisze o mózgu :p

  • Berbeluch

    No właśnie, 10 % potencjału, czy możliwości, to jeden pies. Jak napisałem wyżej, można jedynie przypuszczać, że tak jest, bo kto teraz sprawdzi, ile to 100 %? Ja wykorzystuję 100 % kończyny nożnej, by chodzic, ale jedynie 60 % możliwości, bo co prawda biegam i chodzę, ale nie skaczę itp. :)

  • Norbi

    A już tak łopatologicznie :P kiedy wyciskasz na klatę 95 KG a możesz wycisnąć 100Kg wykorzystujesz 100 % mięśni 95 % potencjału i tak jak w przypadku siły zwykłych mięśni tak siła mózgu nie jest u wszystkich taka sama zależy to od wrodzonych predyspozycji i treningu …

  • http://www.szybka-nauka.bee.pl darek

    To że wykorzystujemy 10% mozliwosci mózgu to mit

  • MuKuL

    Rozumiem, że wpis Michała może nie za wiele wyjaśnił czemu tak jest, ale to w większości prawda co napisał.

    Jeśli zaś chodzi o możliwości mózgu, polecam ten artykuł:
    http://www.neurotyk.net/2007/07/tylko-10/

  • le_banana

    Jeżeli chodzi o ciekawostki związane z mózgiem, odniosę się do punktu 6-go i jednego z moich filmików, które zamieściłem na youtube:

    http://www.youtube.com/watch?v=xt_2_54YQ0g&&fmt=18

    I jeszcze jeden ciekawy przypadek uszkodzenia mózgu:
    http://www.youtube.com/watch?v=cR9Co0HpUjk&fmt=18

    Przepraszam , że tak spamuję, ale mam nadzieję, że kogoś to zainteresuje, tak w związku z tym tematem :)

  • http://michalpasterski.pl/ Michał Pasterski

    Dzięki wszystkim za linki do ciekawych materiałów.

    Tekst o wykorzystywaniu tylko 10% mózgu jak by nie było jest świetnym marketingowym chwytem wielu guru od rozwoju osobistego. Tak czy inaczej, jest to mit. Oczywiście zgadzam się w pełni z tym, że możemy efektywniej korzystać z naszego móżgu i lepiej wykorzystywać jego potencjał (sam w końcu o tym piszę w niektórych artykułach), jednak liczba 10% jest tutaj bardzo nie na miejscu. Potencjał to coś tak trudnego do zmierzenia, że posługiwanie się konkretną liczbą to nieporozumienie. Równie dobrze mogłoby to być 1,23% albo 91%.

  • marcinka

    A jak utrzymać mózg w dobrej formie przez 8 godzin bez przerwy? Gdy jestem w szkole od 7:30 do 15:30, zazwyczaj jestesmy niewyspani (niektórzy dojeżdżają z daleka i muszą wstać o 5), to szczyt intelektualny przypada na godzinę około 10, 11. O 12 jeszcze myślimy a potem jest już spadek w dół, podczas gdy ciągle wymaga się od nas intensywnego myślenia. Plan nie jest skonstruowany na korzyść uczniów i często mamy np. o 14:40 historie, gdzie trzeba uważnie robić notatki lub matematykę, na której trzeba być skupionym. Na innych przedmiotach także wymaga się 100% uwagi. Pisanie sprawdzianów w takich godzinach również jest bzdurą, tak jak pisanie o 7:30 gdzie ponad połowa uczniów nie wie jak się nazywa. Nic nie możemy z tym zrobić, a nawet najbardziej wytrwali nie dają rady i po prostu nie słuchają. Wystarczy wejść do klasy, czego połowa nie zauważy, a 80% będzie wyglądało na bezmózgie zombie. Jak znaleźć najbardziej efektywny sposób utrzymania mózgu w dobrej kondycji w ciągu dnia (drzemka w czasie lekcji nie wchodzi w grę, ale widziałam już takich co spali na ławce). Słodkie soki i inne dopalacze dla mózgu nie działają wystarczająco długo. Co robić?

    • Bodzio

      Wina leży po stronie nauczycieli w takim razie.
      Wiadomym jest, że nie można tak rozpisać grafiku na wiele klas aby przedmioty trudniejsze były na początku bo nauczyciele się nie rozdwoją.
      A nie każdy jest humanistą czy ścisłowcem.
      Gdyby nauczyciel odpowiednio zarządzał lekcją i manipulował głosem oraz korelował z uczniami to na pewno nie chciałoby się spać :)
      No chyba że ktoś nie lubi danego przedmiotu to już jego osobisty problem.

  • MuKuL

    Cóż wiadomo – jak nie drzemka, to trzeba się wspomóc środkami „wspomagającymi”

    http://szybkanauka.net/suplementy?skutecznosc

    Ja oczywiście odradzam picie napojów energetycznych

  • Michał

    Witam

    Również słyszałem o tym że nie wykorzystujemy w pełni możliwości mózgu- ciężko jest sprawdzić w jakim stopniu, ale jest to prawda. Są one nieograniczone, nigdy nie będziemy mogli mówić o 100%. O tym, że 10% samego mózgu przeczytałem dopiero u Ciebie. Nie wiem kto jest autorem tej historii. Jest to bardzo kiepski mit, chyba nikt w to nie uwierzy. Nie trzeba się wysilać, aby udowodnić jego nieprawdziwość, bo to nielogiczne. Gdyby tak było mielibyśmy mózgi o 90% mniejsze, reszta byłaby nam nie potrzebna, większość z 20% energii jakie pochłania mózg byłaby marnowana.

    Pozdrawiam.

    • http://michalpasterski.pl/ Michał Pasterski

      Dokładnie. Ewolucja nie pozwoliłaby na to, aby stworzyć tak mało efektywny organ, który jednocześnie zużywa aż 20% całkowitej energii. Coś takiego by po prostu nie przeszło :)

      marcinka- Kwestia braku energii w ciągu całego dnia może być rozwiązana w bardzo prosty sposób- zacznij regularnie uprawiać ruch fizyczny. Godzina ruchu 3 dni w tygodniu zrobi ogromną różnicę w tym, jak będziesz się czuć podczas lekcji. Wpłynie to zarówno na poziom Twojej energii jak i na to, że będziesz potrzebować mniej snu, aby się dobrze wyspać. Efekt gwarantowany.

  • pepe

    Lekarze są zaskoczeni – jedyna półkula mózgowa przejęła brakujące funkcje.
    37-letnia Michelle Mack z Falls Church w stanie Wirginia ma średnie wykształcenie, pracuje, sama wykonuje większość obowiązków domowych. Mimo że urodziła się z jedną półkulą mózgu – informuje telewizja CNN.
    Brak lewej półkuli mózgowej lekarz odkrył u Michelle dopiero dziesięć lat temu. Prawdopodobnie przyczyną był udar mózgowy, którego kobieta doznała jeszcze przed urodzeniem.
    Mózgowi Michelle Mack brakuje struktur, ważnych dla koordynacji ruchowej, zachowania i potencjału intelektualnego. Jednak brakujące funkcje przejęła, przynajmniej częściowo, prawa półkula – twierdzi neurolog Jordan Grafman. I dzięki temu kobieta mogła m.in. nauczyć się mówić i czytać.
    Dodatkowe obciążenie prawej półkuli mózgowej sprawia jednak, że Michelle ma problemy z panowaniem nad emocjami, rozumieniem skomplikowanych zależności, łatwo traci orientację w nieznanym otoczeniu.
    Ale prowadzi w zasadzie normalne życie. Mieszka z rodzicami. Pracuje z domu – zajmuje się opracowywaniem danych dla jednego z kościołów. Wie, że będzie potrzebowała opieki do końca życia, ale zdecydowała się przedstawić swą historię mediom. Chce w ten sposób dać nadzieję innym ludziom z uszkodzeniami mózgu.
    - Chciałam to zrobić, żeby ludzie tacy jak producenci, fotografowie, strażnicy i policjanci dowiedzieli się o takich ludziach jak ja. [Żeby wiedzieli] że jestem normalną osobą, ale mam specjalne potrzeby. I że jest dużo ludzi takich jak ja. Żeby byli lepiej rozumiani – tłumaczy Michelle.

  • Macieks892

    Moim zdaniem nie ma dla mózgu rzeczy niemożliwych. Tak jak napisano, dużo treningu, właściwego treningu spowoduje wzrost jego efektywności. Mózg sie nauczy czego trzeba.. Wiem po sobie. Nie jestem za bardo aktywny fizycznie a wystarczy mi 3 godziny snu żeby sie wyspać i funkcjonować 48h bez zmrużenia oka. Możecie w to nie wierzyć, tak jest. Powiem wiecej. 48h bez snu fakt faktem daje mi w kość i to ostro ale przy tym mózg wyrabia 200% normy. Myśli bardziej efektywnie i szybciej kojarzy. To tak samo jak przed śiłownią. Zanim zaczniecie właściwy trening robicie rozgrzewke żeby efekty treningu były lepsze. Po 48h bez snu czasami można sie potknąć oto czy o tamto bo wiadomo oczy nie wyrabiają i juz tak dobrze nie jest ale teraz 48h bez 1 minuty snu to nie problem. Początki były tragiczne do wyrzymania ale z czasem mózg sie przyzwyczaił do takiego wysiłku i nauczył sobie z nim radzić. Z tąd twierdze że mozna sie wszystkiego nauczyć. Nie ze wszystkim tak dobrze może sie udać, wiadomo że większośc ludzi chciała by nauczyć sie telekinezy i tego podobnych ale proste to to nie jest, a wykonalne na pewno. Sam bym się chętnie tego nauczył tylko nie wiem jak to trenować oraz jak sie do tego w ogóle zabrać i tyle. Co do tego organu nic nie mozna wykluczyć ani tez w sumie potwierdzić, bo przecież praktycznie nic o nim nie wiemy. Trzeba próbować tego i tamtego a może sie uda, kto wie. Pozdrawiam wszystkich…

  • Adamek

    Michale, co do punktu 11 się nie zgadzam. Powołam się na słowa Einsteina, który sam stwierdził że w całym życiu użył zaledwie 5 % swojego mózgu

    • http://michalpasterski.pl/ Michał Pasterski

      Adamek – Einstein był wielkim człowiekiem, jednak żył w czasach, w których wiedza na temat działania mózgu nie równała się tej, którą mamy teraz. Poza tym – skąd wiesz, co dokładnie miał na myśli wypowiadając słowa, które przytoczyłeś?

    • Bodzio

      Mniemam, iż miał na myśli ogrom informacji przetwarzanych na raz.
      Człowiek nadal nie jest zdolny do robienia kilku rzeczy na raz a co tu mówić o kilkunastu.
      Gdy wykonujemy daną czynność pracuje dany fragment mózgu a inne nie do końca. Spróbujcie mieszać łyżką herbatę jednocześnie rozmawiając z kimś i pokazując mu drugą ręką coś a w wyobraźni mieć całkiem coś innego a na dodatek w tym samym momencie czuć zapach herbaty i jej ciepło :)
      Jest to awykonalne jak na nasz mózg więc co do używania mózgu, używamy go może w 100% lecz nie możemy wykrzesać jego pełnej mocy :)

  • gri

    @Michał Pasterski:
    Jeszcze nigdzie nie słyszałem, żeby mózg produkował energię.

    Proszę o wskazanie które z organelli komórkowych neuronu produkuje energię, a będę dozgonnie wdzięczny.

    • Bodzio

      Mało uważałeś na biologii :)
      Przekazy między neuronami są chemiczne ale same neurony pracują na bazie elektrycznej :)
      Dziękuję…

  • Robert

    Co do punktu 12: „Ilość informacji docierająca do naszego mózgu wynosi około 100 megabajtów na sekundę.” to radziłbym dobrze zweryfikować źródło. Tak na prawdę najpotężniejszy superkomputer nie jest w stanie dorównać możliwościom mózgu przeciętnego człowieka (nie uprawia sportu, nie stosuje mnemotechnik itp. itd.). Dla przykładu weźmy rozpoznanie twarzy. Każdy zdrowy człowiek to potrafi, co więcej zrobi to z odległości nawet kilkudziesięciu metrów, uwzględniając w tym zmiany w ubiorze, fryzurze, zmiany związane z wiekiem. Potrafi przypomnieć sobie tą osobę spośród co najmniej kilkuset poznany ludzi, a dziesiątków tysięcy spotkanych na ulicy. Co więcej jednocześnie przetwarza wszystko to co słyszymy, koordynuje ruch ciała, który jest niewyobrażalnie trudny do odtworzenia przez roboty, dalej pilnuj bicia serca, oddechu, wszystko tak, aby dostarczyć odpowiednią ilość energii, nie tylko do mięśni, ale też do układu trawiennego czy immunologicznego. Można tutaj wymieniać jeszcze bardzo dużo, ale i tak, nijak ma się to do komputera, dla którego problemem jest samo zlokalizowanie twarzy na statycznym zdjęciu o wadze 3MB, które jest tylko uproszczeniem jednego z kanałów odbioru rzeczywistości, a to i tak z wykorzystaniem podróbki mózgu – sztucznej inteligencji (sieci neuronowe).

    O ograniczeniach, czy mierzalnych możliwościach można mówić w aspekcie samej świadomości, kapitana tego statku, który jest tylko jeden, w jednym miejscu i wykonuje tylko jedną czynność, a jak wiadomo, on ma nawet problemy z działaniem 5+8 (nauka matematyki przez dzieci).

    Dodam jeszcze, że miara na sekundę jest tutaj niezmiernie błędna, ponieważ czas reakcji na bodziec wzrokowy wynosi przeciętnie 0,2-0,4 sekundy, a do tego informacja wzrokowa musi dotrzeć, zostać przetworzona, na podstawie tego podjęta decyzja o działaniu i co najgorsze „pociągnięcie za odpowiednie sznurki”, aby zrobić co trzeba.

    Pozdrawiam, Robert ;)

  • laura

    Zawsze powtarzam ze jestem wielkim fanem mozgu :))

  • flomac

    Skoro średnica neuronu wynosi 0,1mm, a posiadamy ich 100 miliardów, gdyby idealnie ułożyć je w klocku sześciennym, miałby on bok długości:
    pierw.st.3(0,1mm*100 000 000 000) = pierw.st.3(10 000 000 000mm)=2154,4mm=2,1m.
    Chciałbym zobaczyć człowieka z mózgiem o wielkości sześcianu 2x2x2m.

  • prostak

    jak stworzyć substancje czynną która pomoże rozwinąć nasz mózg i pozwoli nam rozwinąć myślenie boi nie chodzi mi o amfetamine tylko o cos co nie wypacza psychiki ba wręcz pomaga utrzymać kondycję psychiczną a w skrócie jak zostać Bogiem

    • Bodzio

      Naoglądałeś się filmu Jestem Bogiem…
      Ale przynajmniej fantazję masz bujną :) Może ktoś kiedyś wymyśli coś takiego ale na to trzeba czasu

  • Jak zwykle

    Michal…. jak zwykle genialnie i ciekawie. Pozdrawiam

  • Joanna

    Witam! Temat możliwości umysłu jest mi bardzo bliski, zwłaszcza odkąd używam Komputera Kwantowego Q, być może zainteresuje Pana to urządzenie: http://www.matrixexit.pl/komputer-kwantowy-q-2/ Efekty są.. imponujące:)
    Pozdrawiam!

  • PrawieEinstein

    „Watów energii”? Ktoś nie uważał na fizyce. Energię wyrażamy w dżulach (J), ale tu chodzi o MOC w watach.

  • Erni

    Co jezeli dana osoba posiada 10 krotna aktywnosc wszystkich platów mózgu niz zwykla osoba? Nie wiem jak sie do tego do konca odniesc ale gdy bylem mlodszy (dalej jestem mlody ^^ ) pewien lekarz z Ukrainy robil mi badania z których wywnioskowal ze moja aktywnosc jest 10 krotnie wieksza w kazdym obszarze niz normalnie. Drugi raz widzial taki mózg. Zastanawiam sie zatem – Czy jest to cos do odblokowania, jakis potencjal który mozna w jakis sposób wykorzystac w nauce czy odnosi sie to raczej do mojej zdolnosci pracowania w roznych dziedzinach i wzmozonej aktywnosci motorycznej? Za co odpowiedzialna moze byc ta aktywnosc? Czy jest to cos zwyczajnego?

    ( Pisze z komputera szkolnego w UK wiec z góry przepraszam za brak polskich znaków w tekscie jezeli znajdzie sie jakis polak patriota i sie do tego przyczepi :P )

    • Bodzio

      Najwidoczniej Twój mózg był dobrze stymulowany podczas gdy byłeś płodem w łonie matki :)
      Udowodniono już, że gdy jesteśmy jeszcze w brzuchu, równiez odbieramy bodźce z zewnątrz a w szczególności dźwięki. Jeśli mamy niedobór tych bodźców, to niektóre połączenia neuronowe zanikają przez co w późniejszych latach trudniej jest je odbudować i nasz mózg nie ma w pełni rozwiniętej mocy obliczeniowej.
      Stworzono w tym celu specjalne pasy na brzuch dla kobiet w ciąży, które emitują odgłosy bicia serca. Zakłada się je zwykle do snu aby dziecko poza bodźcem odgłosu serca matki słyszało również inny dźwięk i skupiało się nie tylko na tym jednym. Przez co właśnie możemy zadbać aby nasze przyszłe dziecko było kreatywniejsze i inteligentniejsze :)
      Pogratulować więc Twojej aktywności mózgowej i oby więcej takich przypadków było na świecie bo to co się dzieje w obecnych czasach niestety mnie przeraża :/
      Pozdrawiam!

  • endrju299

    Mnie najbardziej zaskoczyło z operacją dziewczynki :)

  • Klaudia

    Mózg to jedyny organ w ciele człowieka, który jest nie do końca zbadany i myślę że kiedy tajemnice zostaną odkryte, będzie to kolejna Ewolucja ludzkości:) Tymczasem mózg nie przestaje mnie zaskakiwać, każdy obraz który jest w stanie wytworzyć jest dla mnie magią, wyobraźnia to moc- i tu się zgadzam z Einsteinem – Logika zaprowadzi Cię z punktu A-B natomiast wyobraźnia do wolności, jest nieograniczona, tak jak nasz wspaniały mózg, a więc dbajmy o niego:)

  • Makarena

    Odnośnie punktu 6. o dziewczynce, której wycięto część mózgu odpowiedzialną za mowę – u kobiet obie półkule mózgowe posiadają funkcje tworzenia mowy, nie da się wyraźnie oddzielić w której części zdolność mowy znajduje się bardziej, a nie mniej. Kobieta będzie „nawijać” nawet z jedną półkulą ;)

  • Bodzio

    Napisane jest, że neurony MOGĄ stworzyć do 10 tys. połączeń. Ale nie musi :)
    Dlatego też można powiedzieć że osoby nie ćwiczące umysłu, nie wykrzesają z niego całkowitego potencjału. Dlatego też spotykamy się ze zjawiskiem pamięci długo i krótkotrwałej.
    Jest też tak, że czasem chcemy sobie coś przypomnieć a wiemy na pewno, że dana informacja tkwi w naszej świadomości, lecz przypominamy sobie to dopiero po pewnym a czasem dłuższym czasie. Wynika to właśnie ze zbyt małej ilości połączeń do danego rejonu mózgu więc zajmuje nam to dłuższy czas.
    Kolejnym niewytłumaczonym do końca aspektem mózgu jest termin podświadomości. Mózg czasem działa „po kryjomu” podpowiadając pewne rzeczy, których inne partie mózgowe do końca nie rozumieją. Było by miło móc w jakiś sposób połączyć świadomość z podświadomością.
    A co Michale powiesz o przeprowadzanych badaniach na temat oddziaływań mózgów dwóch osób na siebie? Najbardziej widoczne jest to w pionie rodziny gdyż mamy dodatkowo do czynienia z dziedziczeniem.

  • padumc

    przecież średnica tyczy się koła! pole koła o średnicy=a nie jest równe polu kwadratu o dł. boku=a. jeden wielki błąd! oblicz najpierw pole neuronu (czyli walca) a później mnóż przez 100 mld. gimnazjum pozdrawia

  • Brzdyl

    kobieta nie ma wydajniejszego mózgu tylko szybciej się rozwija o ok. 2 lata szybciej od naszego, a gdybyś my chodzili do szkoły z 2 lata młodszymi dziewczynami z pewnością byśmy dostawali same 6 powinno się brać mózg w równej fazie rozwoju a nie wiek człowieka.

  • GŁUPOTY TO NIE MIT

    Gdybyśmy wykorzystywali cały nasz mózg, to moglibyśmy pamiętać wszystko od dnia kiedy nasz mózg istnieje. DLA TEGO NIE WYKORZYSTUJEMY GO. Moglibyśmy także kontrolować każdy nasz organ. Natomiast to podświadomość, a nie świadomość kontroluje właśnie nasz ciało. Gdybyśmy potrafili wykorzystywać cały moglibyśmy władać sobą. dla tego mit, że wykorzystujemy 10% potencjału mózgu TO NIE MIT TYLKO PRAWIE FAKT. Bo naukowcy udowodnili że wykorzystujemy go 2% a jedynie podświadomość, nieświadomość i nadświadomość kontroluje reszte ciała. Wykorzystanie 100% mózgu oznaczało by, że to świadomość kontroluje wszystko. Bylibyśmy idealni. Aż zabardzo, dla tego lepiej jak powyżej 20% nie przejdziemy… bo możliwe że stracimy emocje…