Artykuły, które otwierają umysł

Edukacja • Rozwój osobisty • Coaching

Zacznij tutaj

Swish Pattern

choosing from images stream

Swish Pattern to jedna z podstawowych i najskuteczniejszych technik w Neurolingwistycznym Programowaniu. Dzięki niej pozbędziesz się niechcianych nawyków, zachowań i kompulsji.

Swish dokonuje zmian w okablowaniu Twojego mózgu – łamie utarte ścieżki neuronalne tworząc jednocześnie nowe, które będą odpowiadać za korzystniejsze nawyki i zachowania. Technika jest bardzo prosta, więc do dzieła!

 

Swish Pattern służy przekotwiczaniu Twoich reakcji. Nawyki, których chcesz się pozbyć są niczym innym jak określonymi, utartymi schematami w postaci silnie wyrobionych ścieżek neuronalnych. Wiedząc o tym, że każda myśl jest impulsem elektrycznym tworzącym nowe połączenia między komórkami nerwowymi w Twoim mózgu, możesz te schematy zmieniać za pomocą określonych ćwiczeń. Swish jest jednym z nich i jest to jedna z najważniejszych technik w NLP.

Technika świstu jest bardzo skuteczna, działa szybko i jest łatwa w użyciu. Na początek wybierz co chcesz zmienić – może to być jakiś nieprzyjemny nawyk, niechciana reakcja emocjonalna, zachowanie w konkretnej sytuacji, cokolwiek. Poniżej kilka przykładów rzeczy, z którymi możesz pracować za pomocą Swish Pattern:

– obgryzanie paznokci, obgryzanie ust

– nawyk strzelania kostkami palców

– dłubanie w nosie

– tiki nerwowe

– nawyk jedzenia słodyczy

– impulsywne, nerwowe reakcje i zachowania

 

A oto dokładny opis techniki Swish Pattern. Pod spodem znajdziesz graficzne zobrazowanie procesu a także kilka ważnych zasad, które warto poznać przed przystąpieniem do działania. Gdy już więc wybrałeś zachowanie, nawyk lub kompulsję do zmiany, przystąp do wykonania poniższych czynności:

1. Zastanów się, co wywołuje to niechciane zachowanie, które chcesz zmienić. Co jest bodźcem wywołującym tę reakcję? Czy jest to sygnał pochodzący z określonego miejsca w Twoim ciele, dźwięk, określona rzecz, którą widzisz na chwilę przed zachowaniem? Zidentyfikuj bodziec, który poprzedza to zachowanie.

2. Zamknij oczy i zrób duży i wyraźny obraz bodźca. Niech to będzie obraz momentu na chwilę przed zachowaniem, które chcesz zmienić. Obraz ma być jasny i kolorowy.

3. Teraz zastanów się co chciałbyś mieć zamiast tego zachowania. Co byś robił, gdybyś już miał kontrolę nad nim? Stwórz atrakcyjny obraz tego, kim się staniesz i co będziesz robić gdy już pozbędziesz się starego nawyku. Niech ten obraz będzie duży, jasny, kolorowy i ostry. Na tym obrazie powinieneś widzieć siebie z perspektywy obserwatora.

4. Teraz powróć do obrazu bodźca z punktu 2. Zobacz go jasno i wyraźnie. W lewym dolnym rogu tego obrazu umieść mały, przyciemniony obrazek stanu pożądanego z punktu 3.

5. Nagle zmniejsz i przyciemnij duży obraz bodźca jednocześnie powiększając i rozjaśniając mały obrazek stanu pożądanego. Niech obrazy zamienią się miejscami. Zrób tę zamianę szybko i dodaj tam dźwięk „swish” (świst). Po zamianie powinieneś widzieć duży i jasny obraz pożądany z małym i ciemnym obrazem bodźca w lewym dolnym rogu.

6. Otwórz oczy na kilka sekund, po czym znowu je zamknij. Znów zobacz niechciany obraz jako duży i jasny a stan pożądany jako mały i ciemny obrazek w lewym dolnym rogu. Ponownie zrób szybką zamianę obrazów dodając dźwięk „swish”. Powtórz to jeszcze 5 razy po każdym razie otwierając na kilka sekund oczy.

7. Sprawdź zmianę przywołując obraz bodźca. Jeśli zamiana dokonuje się automatycznie, doskonale. Jeśli nie, powtórz zamianę jeszcze kilka razy lub zmień submodalności, nad którymi pracujesz.

 

Jak to wygląda w praktyce:

Skuteczna zmiana nawyku

 

Metoda Swish Pattern

 

Uwagi odnośnie poszczególnych etapów techniki Swish Pattern:

Ad 1. Sygnały mogą być bardzo różne. Przy obgryzaniu paznokci może to być na przykład widok Twoich palców lub uczucie swędzenia na ich opuszkach. Przy kompulsywnym objadaniu się słodyczami może być to obraz pysznej czekolady. Bodźce mogą być wewnętrzne lub zewnętrzne, związane ze wzrokiem, dźwiękami lub odczuciami. Zastanów się co poprzedza niechciane zachowanie, co je wywołuje.

Ad 5. Na początku ćwiczenia tej techniki być może nie uda Ci się dokonywać szybkiej zamiany obrazów. Nie szkodzi, potrenuj to zaczynając od wolnej i dokładnej zamiany. Z czasem będziesz to robił coraz szybciej. Najlepiej, aby zamiana obrazów trwała mniej niż sekundę. Dopiero gdy uda Ci się robić to szybko, zacznij proces 5 zamian. Pamiętaj, aby po zamianie nowy, pożądany obraz był duży, jasny, wyraźny i kolorowy. Te submodalności są tutaj kluczowe. Jeśli jeszcze nie wiesz czym są submodalności, zajrzyj do tego artykułu.

Pamiętaj też, ze zamiana nie ma zachodzić na tej zasadzie, że najpierw pierwszy obraz się zmniejsza i przyciemnia, a dopiero po tym obraz pożądany się powiększa i rozjaśnia – oba procesy mają zajść równocześnie!

Ad 6. Otwieranie oczu po każdej zamianie to bardzo istotny element techniki. Chodzi tutaj o oczyszczenie obrazu, aby proces się nie zapętlił. Inaczej Twój mózg zautomatyzowałby proces nie tylko przechodzenia od stanu niechcianego w pożądany, ale również z powrotem. A my chcemy mieć tylko bilet w jedną stronę.

Ad 7. Efektem dobrze zrobionego swisha jest automatyzacja zmiany obrazów. Wtedy prawdopodobnie nie uda Ci się już wyobrazić sobie obrazu bodźca, bo będzie się on od razu zamieniał w obraz stanu pożądanego. Jeśli jednak tak się nie stanie, możesz kilka razy powtórzyć zamianę obrazów. Możesz też popracować z innymi submodalnościami, tzn. zamiast wielkości i jasności obrazu wziąć pod uwagę na przykład odległość i ostrość.

 

Gdy już uda Ci się zmienić jedno zachowanie, weź pod warsztat kolejne i pracuj dalej. Daj znać w komentarzach, co udało Ci się osiągnąć!

Zostaw komentarz

  • Tomir

    Dzięki za ten poradnik pozbywania się niechcianych emocji (i nawyków). Już go wypróbowałem na jednym „przypadku” i zaczyna się obiecująco :). Poćwiczę jeszcze, pewnie nie zadziała u mnie od razu, ale postaram się.

    Dzięki raz jeszcze, przede wszystkim za porządne przygotowanie instrukcji.

  • Marcin

    Świetna technika, wielkie dzięki. :) Mam jeszcze dwa pytania do tekstu:

    1. Jak można sobie wyobrazić stan „nicnierobienia”? Np. przy nawyku obgryzania paznokci – jakie zachowanie dać w punkcie 3.?

    2. Z jakiej perspektywy wyobrażamy sobie zachowanie niepożądane z punktu 2.?

  • qqq123

    Ten drugi obraz (pożądany) nie lepiej zeby byl w ASOCJACJI?

    • Marcin

      1. Możesz wyobrazić sobie siebie kładącego dłonie na udach i biorącego głęboki, relaksujący oddech. Dodaj do tego uczucie wolności i świadomości, że już nie masz potrzeby obgryzania paznokci. Możesz też wyobrazić sobie siebie patrzącego na swoje piękne, zdrowe paznokcie :)

      2. Asocjacji, czyli z perspektywy swoich własnych oczu. Gdy bodziec się pojawia, jesteś właśnie w asocjacji i taki ma teżbyć obraz stanu niepożądanego.

      qqq123 – Nie! Ważne jest, aby obraz stanu pożądanego był w dysocjacji (z perspektywy obserwatora). Gdy jesteś zasocjowany, Twój umysł ma wrażenie jakby zmiana była już dokonana, przez co sam obraz nie jest wystarczająco motywujący. Kluczem jest wyobrażenie sobie obrazu w dysocjacji, który będzie atrakcyjny i motywujący.

  • qqq123

    „Gdy jesteś zasocjowany, Twój umysł ma wrażenie jakby zmiana była już dokonana, przez co sam obraz nie jest wystarczająco motywujący”

    Ojjj z tym sie napewno nie zgodze.

    Wole miec obraz w asocjacji jak pedze czerwonym Ferrari i trzymam rekoma kierownice niz z pozycji obserwatora.

    100 krotnie mam wieksza motywacje kiedy robie obraz w glowie w asocjacji niz w dysocjacji… W dysocjacji jestem obserwatorem, nie odczuwam emocji, tylko obserwuje i nic wiecej… w asocjacji przezywam wszystko. Przeciez nawet ludziom z fobią mowi sie, zeby sie zdysocjowali od wydarzenia, zeby popatrzyli na to z boku, z pozycji obserwatora zeby uniknac tych emocji

  • qqq123 – Oczywiście, że będąc zasocjowany odczuwasz silniejsze emocje, bo na tym polega asocjacja. Ale są to emocje radości z faktu posiadania np. czerwonego Ferrari, a w technice Swish Pattern potrzebujesz emocje pożądania danego obrazu. Nie radość i podniecenie związaną z już posiadaniem danej rzeczy! Na tym polega Swish i w ten sposób wykonują go najlepsi trenerzy NLP na świecie. Oczywiście możesz przetestować wersję z asocjacją w obrazie pożądanym i sprawdzić jak to dla Ciebie działa. Ja z doświadczenia wiem, że wykorzystanie dysocjacji w obrazie pożądanym daje znacznie lepsze efekty w przypadku tej techniki.

  • Marko

    Świetna technika! Moim zdaniem największą jej zaletą nie jest wcale oduczenie się niekorzystnych dla nas nawyków, a możliwość wstawienia w ich miejsce nawyków pozytywnych. Bo ten odruch nawykowy pozostaje przynajmniej przez jakiś czas i zamiast go zwalczać wykorzystujemy go do naszych celów. Super! ;]

  • Banner

    Po skrócie adnotacji nie pisze się kropki :)

    Pozdrawiam :)

  • Ona20

    A mi nic nie wychodzi,
    mam problem ze zrobieniem wyraźnych kolorowych obrazów, nie mówiąc już o zestawieniu ich obu razem…

  • Banner

    @Ona20:
    Ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć :)

  • Piotr

    Witam.
    Czy gdybym np. chciał wprowadzić u siebie zmianę taką, ażeby podniecały mnie kobiety z np. małymi piersiami a nie z dużymi, to czy ta technika będzie najlepsza, czy też NLP ma w zanadrzu coś lepszego na tego typu zmiany?
    Pozdrawiam serdecznie,
    Piotr ;)

  • Pytacz

    Bardzo fajnie Michał, że bierzesz znane techniki (ta akurat jest z ksiazki brandlera) i tlumaczysz je objaśniajać wszystko po kolei oraz starasz sie je troche udoskonalic. Idzie ci to bardzo dobrze. Twoj blog jest bardzo wartościowy i myślę, że niejednemu istnieniu pomogl.

  • Pytacz

    Chodzi o ksiazke Richarda Bandlera „Umysł. Jak z niego wreszcie korzystać? ” nie brandlera;p Czekam , na więcej takich artykułów, o nlp dowiedzialem się jakiś czas temu ale dopiero gdy zaczalem czytac Twoj blog to zaczalem stosowac techniki i pojmowac o co tak naprawde chodzi w NLP. Czekam na wiecej wartosciowych artykulow.

  • agnieszkawawka

    Bardzo ciekawa technika. Ja mam akurat problem ostatnio z drażliwością, a mianowicie duże napięcie, rozdrażnienie, agresję i ból głowy powoduje we mnie wyjący za ścianą codziennie pies sąsiada.
    Panie Michale, jak mogę się nauczyć spokoju w takiej sytuacji?

  • Piesek

    Do bolu nie da rady sie przyzwyczaic.

  • Piotr – Swish do tego jest ok, aczkolwiek polecałbym tutaj bardziej swish kinestetyczny, który bardziej skupia się na emocjach niż na obrazach :)

    agnieszkawawka – Polecam medytację lub ćwiczenie relaksacji podczas wycia psa – na pewno nie będzie to łatwe, ale regularnie ćwicząć usuniesz rozdrażnienie raz na zawsze :)

  • spyrka4

    witam:)
    mam pytanie:
    Ten bodziec, który mamy sobie wyobrazić to ma być ten zły nawyk, którego chcemy się pozbyć czy jakaś sytuacja poprzedzająca wykonanie tego nawyku? Pytam, bo chyba nie do końca zrozumiałam, ponieważ na obrazku powyżej jest narysowane ciasteczko(czyli np.nawyk jedzenia słodyczy?), a w dolnym lewym rogu pan na siłowni-(czyli wyobrażenie dobrego nawyku, którym chcielibyśmy zastąpić objadanie się słodyczami tak?). No to jeśli dobrze rozumiem to jeden z moich złych nawyków, który chciałabym wyeliminować tzn. objadanie się słodyczami mam wyobrazić sobie w postaci np. dużego, chrupiącego ptysia?czy mam sobie wyobrazić sytuację, która poprzedza sięgnięcie po owego ptysia czyli np. stres?

    Mam nadzieję, że nie namieszałam za bardzo i ktoś mi to wytłumaczy
    dziękuję i pozdrawiam:)

  • Alan

    Witam!
    Problemem (nawykiem), ktory chcialbym zmienic jest moja impulsywnosc i przejmowanie negatywnych emocji moich rozmowcow w sytuacji gdy jest jakis konflikt. Najprosciej mowiac: trace panowanie nad swoimi slowami gdy ktos sie ze mna nie zgadza lub gdy widze ze osoba po przeciwniej stronie stolu z pelna premedytacja stara sie mnie wyprowadzic z rownowagi. Jest to moim slabym punktem, zwlaszcza w negocjacjach handlowych gdzie zachowanie zimnej krwi jest bardzo wazne!

    Chcialbym wiedziec czy za pomoca techniki Swish Pattern moge zmienic swoje zachowanie czy moze jest to jakis wiekszy problem.
    Dzieki za pomoc!

  • Alan

    Hej!
    W ostatnim moim wpisie pytalem czy za pomoca techniki Swish Pattern moge zmienic swoje zachowanie, nastawienie do ludzi w sytuacji gdy ktos sie ze mna nie zgadza w danej kwestii.
    Podkladalem i zamienialem w swojej glowie rozne obrazy, ale to w dalszym ciagu nie przynosilo mi pozadanego efektu:(
    Niestety zapomnialem o najwazniejszym!
    Zamiast walczyc ze swoim umyslem powinienem zadac sobie jedno proste ale najwazniejsze pytanie: co powoduje, ze w danej sytuacji zachowuje sie w okreslony (zupelnie niepotrzebny) sposob?
    Odpowiedz znalazlem oczywiscie na tym blogu, a konkretnie w zakladce MULTIMEDIA/PODCASTY.
    Nagranie pt: “Syndrom Mam Rację!”

    Zapraszam do przesluchania tego Mp3 każdego kto ma podobny problem do tego ktory ja mialem oraz wszystkich tych ktorzy zawsze upieraja sie przy swoim:)

    Dzieki za pomoc i MIŁEGO DNIA WSZYSTKIM!:)