Sleight of mouth, czyli zręczność językowa

Język to potężne narzędzie dające nam wiele niezwykłych możliwości. Odpowiednio go używając, możesz kierować swoją komunikacją jak tylko zechcesz, skutecznie wywierając wpływ na...

Język to potężne narzędzie dające nam wiele niezwykłych możliwości. Odpowiednio go używając, możesz kierować swoją komunikacją jak tylko zechcesz, skutecznie wywierając wpływ na osoby z którymi rozmawiasz.

W tym artykule poznasz wzorce zręczności językowej Sleight of mouth, dzięki której w łatwy sposób zmienisz tok myślenia każdej osoby. Jednym z najbardziej przydatnych zastosowań tych wzorców jest zmiana przekonań ludzi podczas konwersacji z nimi.

Sleight of mouth zostało stworzone przez Roberta Diltsa, który obserwując twórcę NLP Richarda Bandlera, wyodrębnił najskuteczniejsze w jego komunikacji powtarzające się schematy językowe. Teraz Sleight of mouth jest używane przez terapeutów i trenerów zmiany na całym świecie, głównie jako narzędzie do zmiany przekonań w rozmowie.

Jest to zestaw 14 wzorców językowych, które możesz użyć praktycznie podczas każdej konwersacji. Wzorce te są od siebie niezależne i tylko Ty decydujesz, który będzie najbardziej pasował w danej chwili. Każdy wzorzec na swój sposób pomaga rozszerzyć perspektywę osoby, z którą rozmawiamy, pomaga jej zauważyć więcej możliwości. W ten sposób bardzo łatwo możesz zmieniać przekonania Twoich rozmówców.

Daje Ci to możliwość pomagania innym, gdy są uwięzieni w swoim ograniczonym sposobie patrzenia na świat. Gdy nauczysz się korzystać z tych wzorców będziesz miał umiejętność przekonywania ludzi, że oprócz ich ograniczonej perspektywy istnieją jeszcze inne, lepsze możliwości.

Abyś szybko załapał klimat, opracowałem wszystkie wzorce na przykładzie trzech przekonań. W ten sposób będziesz mógł wczuć się w konteksty, w których ta technika jest najbardziej przydatna. Na końcu tego artykułu znajdziesz też kilka przekonań, które sam będziesz mógł później rozpracować i podzielić się tym w komentarzach.

Oto trzy przekonania, które będziemy podważać za pomocą wzorców Sleight of mouth:

a) Trudno jest nauczyć się prowadzić samochód.

b) NLP nie jest odpowiednie w naszej firmie.

c) Ciężko jest nawiązywać nowe znajomości.

1. Hierarchia wartości

Połącz przekonanie z jakąś wyższą wartością.

a) Wyobraź sobie jaką wolność i swobodę da Ci umiejętność prowadzenia samochodu!

b) Skupmy się na tym, jak NLP może pomóc nam odnieść sukces na rynku.

c) Trochę trudu włożonego w poznawanie nowych osób da Ci wiele szczęścia i radości.

2. Intencja

Zmień intencję przekonania na pozytywną.

a) Może to oznacza, że umiejętność prowadzenia samochodu jest naprawdę ważna i warto ją posiąść?

b) Dlatego jest to idealna okazja, aby nasza firma wreszcie otworzyła się na nowe drogi rozwoju.

c) Wygląda na to, że jest to okazja do popracowania nad swoimi ograniczeniami jednocześnie poznając przy tym ciekawe osoby.

3. Przedefiniowanie znaczenia

Zmień znaczenie przekonania, korzystając z innych słów, które wywołają inną reakcję.

a) To, że ktoś tak długo ćwiczył umiejętność prowadzenia samochodu nie znaczy, że wszyscy potrzebują tyle czasu.

b) To nie jest kwestia tego, że NLP nie pasuje do stylu naszej firmy. NLP po prostu musi być odpowiednio wdrożone, aby przyniosło korzyści.

c) Tu nie chodzi o to, że poznawanie nowych ludzi jest trudne. Po prostu warto jest włożyć w to trochę wysiłku i uwagi, aby relacje, które nawiązujemy były trwałe.

4. Konsekwencje

Podaj konsekwencję, która podważy przekonanie.

a) Łatwiejsze będzie dla Ciebie jeżdżenie autobusami do końca życia?

b) Takie podejście sprawi, że nasi pracownicy nie dostaną możliwości szybkiego i skutecznego rozwoju.

c) Tym bardziej warto się za to zabrać, bo inaczej zostaniesz sam do końca życia.

5. Chunk down

Zejście na poziom bardziej szczegółowy. Znajdź element przekonania, który je podważy.

a) Fakt, że zmiana biegów sprawiała komuś problem nie oznacza, że Ty też tego doświadczysz.

b) Jestem przekonany, że techniki nawiązywania kontaktu z klientem mogą się nam bardzo przydać.

c) Który konkretnie element poznawania nowych osób sprawia Ci trudność?

6. Chunk up

Wejście na poziom bardziej ogólny. Zgeneralizuj przekonanie tak, aby spojrzeć na nie z innej perspektywy.

a) Nauka czynności manualnych zawsze wymaga czasu, za to potem zostaje na zawsze.

b) Chcesz przez to powiedzieć, że efektywna komunikacja z klientem nie jest odpowiednia dla naszej firmy?

c) Pamiętaj, że relacje z innymi ludźmi nadają sens naszemu życiu.

7. Kontrprzykład

Znajdź konkretny przykład, który podważy przekonanie.

a) Dla mnie nauka prowadzenia samochodu była niezwykle łatwa i przyjemna.

b) Znam firmę o podobnym profilu do naszego, która korzysta z NLP i odnosi spore sukcesy.

c) Pamiętasz jak poznałeś Anię? Od samego początku gadka się Wam kleiła!

8. Analogia

Wykorzystaj analogię lub metaforę do podważenia przekonania.

a) Mam znajomego, według którego wszystko jest trudne. Jeszcze nic w życiu nie osiągnął.

b) Kiedyś uważałem, że biznes jest dla mnie nieodpowiedni. Teraz mam świetnie prosperującą firmę.

c) Tak samo dla mrówki ciężką pracą jest budowanie mrowiska. Mimo to jest to dla niej sens życia i robi to z przyjemnością każdego dnia.

9. Odniesienie do siebie

Odnieś do siebie najważniejszy element przekonania i obwiń osobę, która to przekonanie posiada.

a) Mi za to trudno jest słuchać Twoich kolejnych wymówek

b) Ja używam NLP, czy to znaczy, że jestem nieodpowiedni dla naszej firmy?

c) Ciężko to mi jest, gdy muszę wybijać Ci z głowy te bzdury.

10. Inny rezultat

Znajdź inny rezultat wiary w to przekonanie.

a) Trudne to będzie Twoje życie, jak będziesz zależny tylko od komunikacji miejskiej.

b) Nieodpowiednie jest narażanie naszej firmy na posługiwanie się przestarzałymi technikami.

c) Ciężkie będzie Twoje życie, gdy nie będziesz się miał do kogo zwrócić.

11. Zmień ramę

Oceń przekonanie, wsadzając je w inny kontekst, czasowy lub miejscowy.

a) Gdyby nauka jazdy była trudna, to na ulicach nie byłoby tyle samochodów.

b) Pomyśl jak wprowadzenie NLP do naszej firmy może się przydać w perspektywie 5 następnych lat.

c) Gdyby tak było, wszyscy ludzie byliby samotni.

12. Meta rama

Sformułuj przekonanie o przekonaniu.

a) Rozumiem, że wiesz jak się jeździ każdym samochodem na świecie?

b) A może to jest tak, że NLP nie jest odpowiednie konkretnie dla Ciebie?

c) Czyli poznałeś wszystkich ludzi na świecie, skoro tak twierdzisz?

13. Model świata

Spójrz na przekonanie, patrząc z innej perspektywy, z punktu widzenia innego modelu świata.

a) Pewnie tak mówisz, aby usprawiedliwić fakt, że nie podejmujesz żadnego działania w kierunku nauczenia się jazdy samochodem.

b) Dla niektórych NLP to najlepsze, co mogło spotkać ich firmę.

c) Fakt, że jest to tak duże wyzwanie, czyni to jeszcze bardziej interesującym doświadczeniem.

14. Strategie rzeczywistości

Uświadom swojego rozmówcę, że przekonanie może oznaczać różne rzeczy w zależności od punktu widzenia.

a) Co masz na myśli, mówiąc „trudne”?

b) Co chciałeś powiedzieć mówiąc, że „NLP nie jest odpowiednie”?

c) Co dla Ciebie oznacza „ciężko”?

Teraz, gdy już znasz każdy wzorzec Sleight of mouth, możesz zacząć korzystać z tego za każdym razem, gdy z kimś rozmawiasz. Najważniejsze jest to, abyś świadomie zwracał uwagę na to co mówi druga osoba. Słuchaj uważnie wszystkiego co ma Ci do przekazaniai w zależności od sytuacji użyj odpowiedniego wzorca językowego. Szczególnie zwracaj uwagę na przekonania za którymi idzie przekaz, że ktoś czegoś nie potrafi, że coś jest trudne lub ciężkie, że coś jest niemożliwe.

Aby umiejętność korzystania z tych wzorców stała się płynna, powinieneś dużo ćwiczyć. Dlatego najlepiej wybrać sobie dwa wzorce dziennie i ćwiczyć w danym dniu tylko te wybrane. Wtedy umiejętność dopasowania wzorca do sytuacji wejdzie Ci w krew. Twoja intuicja sama będzie Ci w odpowiednim momencie podsuwać konkretny wzorzec językowy.

Sleight of mouth możesz wykorzystać praktycznie wszędzie: w negocjacjach, w rozmowie z klientem, w rozmowach z partnerem, rozwiewając wątpliwości innych osób, motywując swoich bliskich, pomagając ludziom rozwiązać ich problemy. Zastosowań jest tyle ile tematów rozmowy.

Każdego dnia wybierz sobie jeden lub dwa wzorce i ćwicz. Zwracaj uwagę na to co się dzieje, gdy używasz danego wzorca, jakie są efekty takiej komunikacji.Poniżej znajdziesz trzy kolejne przekonania, które można rozbić za pomocą Sleight of mouth. Ich rozpracowanie pozostawiam Tobie. Jeśli więc chcesz poćwiczyć, zamieść w komentarzach swoją propozycję na użycie wzorców, które poznałeś w odniesieniu do poniższych przekonań. Inni na pewno również na tym skorzystają :)

- Nie założę własnej firmy, bo to ryzykowne.

- Związki zazwyczaj kończą się cierpieniem.

- Długie spacery są nudne.

- Sukces w życiu odnoszą tylko szczęściarze.

Do dzieła!