16 sposobów na świetne wystąpienie publiczne, 2/2

Czas na kolejne 8 sposobów na wykonanie wyjątkowej prezentacji przed grupą ludzi. Tym razem zajmiemy się tym, jak zadbać o to, aby Twoja publiczność była zafascynowana tym co mówisz, na długo zapamiętując prezentację.

Czas na kolejne 8 sposobów na wykonanie wyjątkowej prezentacji przed grupą ludzi. Tym razem zajmiemy się tym, jak zadbać o to, aby Twoja publiczność była zafascynowana tym co mówisz, na długo zapamiętując prezentację.

Jak zbudować swój autorytet jako mówcy? Jak wplatać w prezentację mądre sugestie? Jak ich zmotywować do aktywnego uczestniczenia w Twoim wystąpieniu? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz poniżej.

Kontynuując numerację z poprzedniej części tego artykułu, zaczynamy od dziewiątki:

9. Dopasuj się do publiczności

Zanim zaczniesz swoje wystąpienie, zastanów się, kto będzie Cię słuchać. Z jakimi ludźmi będziesz mieć do czynienia? Czy będą to osoby młode, starsze, studenci, czy może sprzedawcy? Pomyśl o doświadczeniach, przekonaniach i wartościach tych osób. W zależności od tego, do kogo będziesz mówić, będziesz używać innych przykładów, opowiesz inne historie, będziesz odwoływać się do innych wartości.

Zastanów się również, z jakiej lingwistyki korzystają na co dzień. Zupełnie inaczej będziesz zwracać się do grupy znajomych, sprzedawców, czy nauczycieli. Korzystaj z ich słownictwa, a zdobędziesz to, co w NLP nazywane jest raportem, czyli sztuką dopasowania. Dzięki temu Twoi słuchacze poczują z Tobą więź i będą chcieli Cię słuchać. Stworzenie takiej harmonii daje rewelacyjne efekty i tworzy relacje między prowadzącym a publicznością.

10. Daj im motywację

Bez niej nie będą mieli potrzeby, aby słuchać tego, o czym mówisz. Muszą wiedzieć, dlaczego ta wiedza im będzie przydatna. Najlepiej, gdy powód będzie zarówno emocjonalny, jak i logiczny.

Wytłumacz im na początku szkolenia, jakie będą ich korzyści z tego, że będą Cię uważnie słuchać. Inaczej nie będą odczuwali takiej potrzeby. Jeśli w umiejętny sposób zbudujesz motywację, masz zapewnioną ich ciekawość przez całe Twoje wystąpienie.

Powiedz im również, po co im jest ta wiedza. Ten element umiejscawia treść prezentacji w konkretnych życiowych kontekstach. Być może przyda im się to w tworzeniu kariery, budowaniu relacji z ludźmi, lub podczas robienia zakupów. Pamiętaj, aby zawsze dać im dobry powód do tego, aby Cię słuchali. Zrób to na początku swojego wystąpienia, jeszcze zanim zaczniesz przedstawiać przygotowany materiał.

11. Odwołuj się do swoich doświadczeń

Każdy z nas miał w życiu tysiące najróżniejszych doświadczeń, które mogą być wykorzystane jako przykład na prezentacji. I mam na myśli tutaj nawet te najzwyklejsze doświadczenia – być może stałeś kiedyś w kolejce w supermarkecie i zauważyłeś ciekawe społeczne zjawisko. Być może rozmawiałeś z przyjacielem i dostrzegłeś ciekawą zależność w jego zachowaniu. Tym wszystkim warto się podzielić.

Dlaczego? Ponieważ gdy odwołujesz się do swoich doświadczeń, dzieją się dwie bardzo istotne rzeczy. Po pierwsze publiczność wtedy wie, że znasz to, o czym mówisz nie tylko z książek, ale także z życia. Automatycznie stajesz się autorytetem w temacie, dzięki czemu chcą Cię słuchać i wierzą w to, co mówisz. Po drugie, dostają namacalny dowód, że to o czym mówisz działa i jest poparte praktyką. Dlatego też przed każdym wystąpieniem wypisz sobie wszystkie doświadczenia, którymi chcesz się podzielić podczas swojej prezentacji i skorzystaj z tego podczas wystąpienia.

12. Opowiadaj historie

Nie tylko z Twojego życia, ale też takie znalezione lub usłyszane od kogoś innego. Historyjki służą do wywoływania różnych stanów emocjonalnych u Twojej publiczności. Najłatwiej za pomocą historii jest wzbudzić ciekawość. A to jest stan, który będzie Ci najbardziej potrzebny podczas Twojej prezentacji. Gdy publiczność jest zaciekawiona, słucha w skupieniu, chcąc więcej i więcej. Dobrze by było, aby historia była związana z tematem, o którym mówisz, ale nie musi być bezpośrednio związana.

Zawsze po opowiedzeniu historii możesz wytłumaczyć, co ma ona wspólnego z tym, o czym mówisz, nawet jeśli będzie to nawiązanie lekko na siłę. Historia ma wywołać emocje, nie tylko lepiej zobrazować treść wystąpienia. Naucz się, jak dobrze opowiadać historie, bawiąc się głosem i mową ciała. Czasami możesz przerwać opowiadanie jej w kulminacyjnym momencie, co sprawi, że ich ciekawość wzrośnie jeszcze bardziej. Przedstaw wtedy trochę materiału, a do historii wróć później.

13. Instaluj słuchaczom w głowie dobre rzeczy

Bez względu na to, czy charakter Twojego wystąpienia jest typowo rozwojowy, czy nie. Wierząc w Twój autorytet, będą przyjmować większość sugestii, które wpleciesz w prezentację. Warto z tego skorzystać!

Tym, co mówisz definiujesz swoje wystąpienie. Nie chciałbyś więc mówić rzeczy typu: „Wiem, że jesteście już zmęczeni, ale…”, bo wtedy poczują się zmęczeni, a to nie jest dobry stan dla nich podczas Twojego wystąpienia. Zamiast tego możesz z uśmiechem zapytać: „Jak się macie?”, co niewerbalnie zakłada fakt, że mają się świetnie. Prawdopodobnie nie zaczną wtedy skakać z radości, ale na pewno poczują się lepiej.

Możesz też powiedzieć, że temat prezentacji jest niezwykle interesujący. Działa to na Twoją korzyść, w przeciwieństwie do sytuacji, w której powiedziałbyś: „Wiem, że jest to trochę nudne, ale…”. Wtedy straciłbyś zainteresowanie każdego słuchacza. Starannie więc dobieraj sugestie, których używasz. A robisz to cały czas, tylko do tej pory robiłeś to nieświadomie.

14. Cały czas rozwijaj swoje umiejętności publicznego występowania

Najszybciej zrobisz to oczywiście poprzez praktykę. Jeśli jednak nie masz możliwości częstego występowania przed ludźmi, warto zacząć modelować najlepsze osoby w tym zakresie. Modelować, czyli przejmować wzorce werbalne i niewerbalne, aplikując je do siebie.

Polega to na tym, że szukasz na przykład na youtube filmów z wystąpieniami ludzi, którzy robią to naprawdę dobrze. Oglądasz taki film kilka, kilkanaście razy, dokładnie obserwując to, co on robi. Rozbijasz to na czynniki pierwsze. Myślisz o tym, jak korzysta on z głosu, w jaki sposób wywołuje nim emocje. Co robi z rękami, jakich gestów używa. Posłuchaj tego, o czym mówi, jaką lingwistykę stosuje. Oglądając go tyle razy, siejesz nasionko nowej umiejętności w Twoim mózgu. Aby ono urosło, wstań od komputera i zacznij ćwiczyć przemawianie w podobny sposób do tej osoby, którą przed chwilą obserwowałeś. Postaraj się naśladować jej sposób mówienia.

Rób tak z różnymi mówcami i zdobywaj nowe umiejętności.

15. Poproś o feedback, czyli informację zwrotną

Zapytaj się Twoich słuchaczy, co zrobiłeś dobrze, a co mógłbyś zrobić lepiej podczas swojej prezentacji. Najlepiej rób to podczas indywidualnej rozmowy z uczestnikami, możesz też poprosić ich, aby wysłali Ci feedback na maila. To jest najlepszy sposób na uczenie się, bo otrzymujesz możliwość spojrzenia na siebie z zupełnie innej perspektywy. Publiczność dostrzegła rzeczy, których Ty nie zauważyłeś, a ich opinia jest najcenniejszym źródłem wiedzy, która pozwoli Ci rozwijać swoje umiejętności.

Poproś ich o szczerość, bo im mniej będą się czuli niezręcznie, dając Ci informację zwrotną, tym lepiej dla Ciebie. Jeśli masz możliwość, nagraj swoje wystąpienie kamerą video lub chociaż na dyktafon. Taki materiał również jest bardzo cennym źródłem nauki.

16. A przede wszystkim - baw się dobrze

Bo jak Ty się będziesz dobrze bawić, oni na pewno też. To sprawi, że Twoje wystąpienie na długo pozostanie im w pamięci. Dlatego jak najwięcej się uśmiechaj, opowiadaj żarty, baw się całym procesem. Mów o rzeczach, które są dla Ciebie najbardziej interesujące.

Nawet, jeśli prezentacja jest na jakiś nie do końca ciekawy temat, powiedz tylko o tych najciekawszych rzeczach, znajdź jakieś interesujące przykłady. Bądź zafascynowany tym, o czym mówisz, a publika też będzie. Pozytywne emocje podczas wystąpienia to absolutna podstawa. Baw się wszystkim, co podczas swojego wystąpienia robisz!

Czas na praktykę

Zapisz sobie każdy z tych punktów (pamiętaj również o pierwszej części artykułu) na kartce papieru, w formie jednego zdania – tak, abyś mógł mieć ją przy sobie. Dzięki temu zawsze będziesz pamiętać nad czym chcesz pracować. Oczywiście nie zabieraj się za wszystkie 16 sposobów już na pierwszym czekającym Cię wystąpieniu.

Wybierz sobie 3 lub 4 elementy i ćwicz je przed wystąpieniem, tak abyś mógł je z powodzeniem wprowadzić w życie przy najbliższej okazji. Gdy odniesiesz z tymi elementami sukces, wybierz sobie kolejne i również zacznij ćwiczyć. Z czasem staniesz się świetnym mówcą, który z łatwością osiąga cele każdego swojego wystąpienia. Ludzie będą Cię słuchać z fascynacją i zapamiętają Twoje wystąpienie na długo.

Jeśli jednak chcesz ten proces przyspieszyć, a także pogłębić swoją pracę nad innymi aspektami, które wpływają na Twoje wystąpienia (takimi jak negatywne przekonania, lęki i blokady), warto żebyś skorzystał z treningu pod okiem specjalisty. Podczas kursu "Wystąpienia Publiczne", Adam Rogala krok po kroku przeprowadzi Cię przez ścieżkę budowania pewności siebie, warsztat przemawiania i ekspresji oraz rozwieje wszystkie Twoje wątpliwości i będzie nieocenionym wsparciem, dzięki któremu już wkrótce staniesz się świetnym mówcą.

Daj znać w komentarzach, jeśli znasz jakieś przydatne sposoby na dobre wystąpienie, o których ja tutaj nie wspomniałem.

Napisz komentarz

  • Kazik

    Bardzo Ci dziękuję za kolejny wspaniały materiał zamieszczony na Twoim blogu.
    Jestem świadomy, że umiejętność publicznych wystąpień jest teraz dla mnie na liście priorytetów do mojego rozwoju na najbliższy czas.
    Serdecznie pozdrawiam z zimowego Krakowa.
    Kaziu

  • Praktyka czyni mistrza, więc czas wziąć do serca Twoje wskazówki, żeby słuchający nas ludzie nie usnęli z nudów. Lepiej mówić którko, zwięźle i na temat z pewną dozą humoru, niż, wzorując się na wielkim wodzu rewolucji kubańskiej Fidelu Castro, przemawiać godzinami z wielkim patosem. Stosując tę metodę, sukces może odnieść jedynie sam Fidel.

  • Damian 2

    Tylko co zrobić jak ma się 16 lat i mówi się do osób starszych od siebie? Podejrzewam, że większość z tych osób, których umieściłeś w świetnych wystąpieniach, gdyby mieli 16 lat i mówili w ten sposób, to raczej zostali by wzięci za nastolatków, którzy chcą mówić mądrze, ale im to nie wychodzi.

    • agata-jakuszko.pl

      Gdy miałam 16 lat byłam tak zakompleksiona i nieśmiała, że przerażała mnie nawet przelotna myśl o mówieniu do innych. A teraz sama jestem trenerem wystąpień publicznych i występuję co kilka dni przed dużym audytorium, czerpiąc z tego radość. Nie daj się! Młody człowiek ma zupełnie nową perspektywę i nieraz dużo lepiej zainspiruje starszych niż ich równolatek. Bo widzi świat nieco inaczej.

  • Mystic

    Jeśli masz takie wyobrażenie, to faktycznie mogą cię tak odebrać.

  • Alicja

    Dobrze jest na początku prezentacji wzbudzić u wsyztskich te same emocje, np. opowiadając dobry dowcip (oczywiśćie spontanicznie - taak i w momencie, gdy pomyślimy o tym pewnie nici ze spontaniczności ;p), a potem nastrój akceptacjii zwrotem w stylu "Chyba już wszyscy są, prawda?"

  • piotrmanps
  • Ad9. Co do dopasowania do audytorium to ja stosuję kilka trików - np. po rozdaniu materiałów, proszę o ich otwarcie i "razem" z widownią przeglądam zawarte tam informacje. Inny sposób - gdy zadaję pytanie i oczekuje odpowiedzi, podnoszą rękę do góry a chwilę potem w górę wędrują ręce moich słuchaczy.
    Jaki jest cel tych działań? Odwzorowanie zachowania publiczności.
    Ad10. Każda prezentacja powinna mieć główny przekaz - jedno zdanie odnoszące się do widzów i odpowiadające na pytania "i co z tego?", "dlaczego miałoby mnie to dotyczyć?"
    gdy ludzie zdają sobie sprawę z tego, że moja prezentacja, przekazane w niej komunikaty są dla nich ważne, wtedy są zmotywowani do podjęcia działania.
    Ad11 i 12. Historie to potęga. jeśli umiesz dobrze opowiadać historie, adekwatne do tematu wystąpienia publiczność Cię pokocha! Ja proponuje trenowanie opowiadania historii, anegdot. Można nagrać się na dyktafon albo poprosić o posłuchanie live (i ocenę) znajomych.
    Ad14. Co do nauki polecam pracę z kamerą - przygotuj sobie 5-minutowe wystąpienie na dowolny temat, nagraj a następnie obejrzyj. Zapisz na kartce co Ci się podobało, co było niezłe ale jest do poprawy oraz to co bezwzględnie musisz wyeliminować. I pracuj!
    Ad16. Ja z moich doświadczeń mogę powiedzieć, że ludzie uwielbiają mówców z poczuciem humoru i dystansem do siebie. I nie chodzi tu o rzucanie dowcipami na zawołanie a bardziej o dowcip sytuacyjny oraz o umiejętność odnalezienia się w każdej sytuacji, nawet dla nas niekorzystnej.
    Pozdrawiam
    Robert Ważyński

  • Mówca

    11 punkt - "Odwołuj się do swoich doświadczeń" jest bardzo ważny. Chyba nikt nie lubi słuchać, jak ktoś ciągle mówi "przeczytałem, "usłyszałem", "a tata Marcina powiedział" itd. Mówienie o własnych przeżyciach sprawia, że odbiorcy zaczynają wierzyć mówcy, iż ma on wiedzę na dany temat. Tworzy się taki schemat: ktoś mówi o tym co sam przeżył = ma jakieś doświadczenie; ktoś mówi o tym co inni mówili = ktoś naczytał się książek i teraz kujon próbuje świecić.

    Z resztą - przemawiająca osoba nie tylko przekazuje swoją wiedzę na dany temat, ale również swój stosunek do niego, swoje emocje. Ciężko mieć stosunek do jakiegoś przedmiotu, jeżeli nigdy tak naprawdę nie miało się z nim do czynienia.

  • Zabrakło mi jednego, bardzo ważnego moim zdaniem punktu.
    Nasze wystąpienie zależy od tego jak zaczniemy. Tzn. musimy w pierwszych chwilach, kiedy słuchacze są nami zaciekawieni złapać ich na, jak ja to mówię, wędkę.

    Wędka to wzbudzenie zainteresowania. Istnieje mnóstwo rodzajów takich wędek. Np. zadanie pytania, opowiedzenie historii, pokazanie rekwizytu, powiedzenie czegoś zaskakującego, podanie przykładu itd. itp.

    Sądzę, że to ogromnie ważne.