7 sposobów na porządek na biurku

Rozejrzyj się wokół siebie. Co widzisz, porządek czy bałagan? Twoje otoczenie pracy w dużej mierze odzwierciedla to, co się dzieje w Twojej głowie. Chaos na biurku może oznaczać wewnętrzną gonitwę...

Rozejrzyj się wokół siebie. Co widzisz: porządek czy bałagan? Twoje otoczenie pracy w dużej mierze odzwierciedla to, co się dzieje w Twojej głowie. Chaos na biurku może oznaczać wewnętrzną gonitwę myśli, a porządek i ład mogą być oznaką czystego umysłu.

Na stan swojego umysłu możesz z łatwością wpływać poprzez zmianę stanu swojego otoczenia. Robiąc porządek, tworzysz umysłową przestrzeń, która da Ci swobodę, łatwość myślenia i świetną koncentrację. W tym artykule poznasz 7 sposobów na szybkie i skuteczne uporządkowanie swojego miejsca pracy.

Jeśli masz tendencję do gromadzenia różnych rzeczy na biurku aż do momentu, w którym aby w ogóle zobaczyć monitor, musisz się do niego przekopać, to jest artykuł dla Ciebie. Czas na małą rewolucję :)

Wielokrotnie miałem okazję zabierać się do pracy w otoczeniu, które pełne było różnych papierów, karteczek, książek, kubków i różnych innych przedmiotów. Efektywność pracy w takim miejscu była, jakby to powiedzieć, ogromnie daleka od zadowalającej. W zabałaganionym otoczeniu znacznie trudniej się skoncentrować na jednym zadaniu. Biurkowy chaos w niewyjaśniony dla mnie sposób, jak wirus zarażał moją głowę będąc bodźcem utrudniającym jasne myślenie.

Gdy więc pewnego dnia zauważyłem powyższą zależność, zdecydowałem się zacząć najpierw dbać o porządek mojego otoczenia pracy, aby dopiero po tym zabierać się za wykonywanie zaplanowanych zadań. Robiłem gruntowny porządek, aż wszystko było na swoim miejscu.

Gdy skończę takie sprzątanie, zawsze siadam do swojego biurka… i odczuwam wielką ulgę. Pojawia się to nieopisane uczucie przyjemnej przestrzeni w głowie, która pozwala na jasne myślenie i ostrą jak brzytwa koncentrację. Tak jakby ktoś włożył do mojej głowy niczym nieograniczoną przestrzeń, pełną nieskończonej pusty. To uczucie pozwala mi z zapałem zabrać się do pracy, wreszcie efektywnie robiąc to co mam do zrobienia.

Od tamtej pory uwielbiam utrzymywać swoje miejsce pracy w jak najbardziej minimalistycznym klimacie. Znajdziesz tam tylko to, co jest mi najbardziej potrzebne. Reszta to pusta przestrzeń.

Aby osiągnąć taki efekt, warto robić biurkowe porządki według kilku określonych zasad. Dlatego w wyniku dość sporego doświadczenia w porządkowaniu swojego miejsca pracy przygotowałem dla Ciebie 7 najważniejszych wskazówek, które pomogą Ci w najbardziej skuteczny sposób posprzątać Twoje otoczenie. Oto one:

1. Bez względu na to czy sprzątasz biurko, szufladę, szafę, półkę czy parapet – wszystko, co się tam znajduje, zdejmij z tego miejsca i wrzuć na jedną kupkę. Najlepiej na samym środku pokoju, tak abyś nie mógł spocząć, dopóki ten bałagan stamtąd nie zniknie. Dzięki temu masz pewność, że wszystko przejdzie przez Twoje ręce. Porządek będzie więc gruntowny, bo przy każdym przedmiocie będziesz mógł zdecydować, czy wraca na biurko, półkę, itp., czy raczej lepiej będzie go wysłać do piwnicy lub do kosza. Ponadto, wszystko ułożysz od nowa, upewniając się, że każdy przedmiot leży tam, gdzie jego miejsce!

2. Przedmioty z kupki dziel na trzy grupy. Pierwsza grupa to rzeczy, które wracają na swoje miejsce. Druga to rzeczy, które nie będą Ci w najbliższym czasie potrzebne i możesz je odłożyć gdzieś indziej: do kartonu, do piwnicy, do szafy, do wolnego pokoju obok. Trzecia grupa to przedmioty, które już Ci potrzebne nie będą i chcesz je wyrzucić. Docelowe miejsce tej grupy to kosz na śmieci. Jeśli chcesz, możesz tutaj dodać jeszcze jedną grupę – przedmioty, które wydasz dla dzieci z domów dziecka lub dla ubogich.

3. Przy dzieleniu bądź jak najbardziej surowy. Podejmuj szybkie, pewne decyzje. Nie zostawiaj w miejscu pracy przedmiotów, które „może Ci się kiedyś przydadzą”. Wrzuć je do kartonu i gdzieś wynieś, byleby nie zawadzały Ci na biurku czy w szufladzie. Jeśli sądzisz, że jakaś rzecz prawdopodobnie Ci się już nigdy nie przyda – bez zbędnego rozmyślania o tym po prostu ją wyrzuć, ciesząc się wolnym miejscem, które powstało. Wyrzuć wszystkie stare papiery, czasopisma, niepotrzebne notatki czy zapiski sprzed roku.

4. Nie sprzątaj wszystkiego na raz. Uporządkowanie całego pokoju czy biura może wydawać się przytłaczające, dlatego stawiaj sobie małe cele, które uda Ci się wykonać w 15-20 minut. Na początek możesz zabrać się za wszystkie szuflady, następnego dnia za półki, potem za szafę, itp. W ten sposób stopniowo uporządkujesz całe swoje otoczenie, nie odczuwając przy tym większego zmęczenia czy straty czasu.

5. Pamiętaj o porządku na komputerze. Wyczyść swój pulpit z nieużywanych ikon, pozostawiając tylko te, które są Ci najbardziej potrzebne. Pousuwaj stare filmy, programy czy gry, które zajmują dużo miejsca, spowalniając pracę Twojego komputera. Zmień tapetę na taką, która będzie wywoływać w Tobie pozytywne emocje i motywację do pracy.

6. Zaplanuj bieżące utrzymywanie porządku w miejscu pracy. Możesz to zrobić poprzez każdorazowe odkładanie różnych przedmiotów na ich pierwotne miejsce, a nie tam gdzie akurat popadnie. Możesz również zawsze po pracy robić szybki porządek, który zapobiegnie narastaniu bałaganu w Twoim otoczeniu.

7. Ciesz się porządkiem. Podziękuj sobie za duży krok do przodu w Twojej produktywności i efektywności, bo czystość otoczenia pracy to bardzo ważny czynnik jeśli chodzi o skuteczne wykonywanie zadań. Zrób sobie najprzyjemniejszą przerwę jaką jesteś wstanie sobie wyobrazić, po czym zabierz się do pracy! :)

Porządek na biurku - wydawałoby się, że to tak prosta i mało znacząca rzecz. Tymczasem Twoje otoczenie ma ogromny wpływ na jakość Twojej pracy a nawet samo do niej podejście. Uporządkowana, czysta przestrzeń sprzyja świeżości Twojego umysłu. Oczywiście to tylko jeden z wielu czynników, dzięki którym możesz wejść na wyżyny swojej produktywności i sprawić, by Twoja praca była zarówno efektywna jak i przyjemna. Wszystkie inne zostały zawarte w 5-dniowym kursie Life Architect Zwiększ wydajność mózgu w pracy. Naucz się wyciągać maksimum ze swoich umysłowych osiągów i pracuj nie więcej, ale mądrzej i lepiej.

A na koniec oczywiście daj znać, jak jest u Ciebie z utrzymywaniem porządku. Być może masz jakieś swoje sprawdzone sposoby na czyste otoczenie? Jak porządek wpływa na Twoją efektywność i zdolność koncentracji?

Napisz komentarz