10 pytań dobrego coacha. Część 2
W procesie dokonywania zmiany coach nie jest osobą, która rozwiązuje problem. Jest on tylko przewodnikiem, który wskazuje odpowiedni kierunek. Skuteczna zmiana to zawsze zasługa osoby...
W procesie dokonywania zmiany coach nie jest osobą, która rozwiązuje problem. Jest on tylko przewodnikiem, który wskazuje odpowiedni kierunek. Skuteczna zmiana to zawsze zasługa osoby, której pomagasz.
Pytania są narzędziem, które kieruje uwagą Twojego rozmówcy uruchamiając jednocześnie proces myślenia i patrzenia na problem z różnych perspektyw. W drugiej części artykułu o dobrych pytaniach coacha poznasz kolejne 5 przydatnych podczas coachingu struktur.
6. “Jaki jesteś gdy jesteś najlepszym sobą?”
To pytanie umożliwia ludziom uzyskać szybki dostęp do zasobów, które do tej pory były schowane za pewnymi ograniczeniami. Rozpoczęcie sesji z miejsca, w którym osoba ma dostęp do pozytywnych stanów i przekonań to ułatwi jej dalsze radzenie sobie z kwestiami, które chce zmienić.
W trakcie odpowiadania na to pytania osoba prawdopodobnie użyje słów, które będą dla niej kotwicami dostępu do zasobnego stanu. Może powiedzieć „Jestem wtedy zupełnie zrelaksowany” lub „Czuję się wolny”. Zapamiętaj je, bo mogą one stanowić dla Ciebie później klucz dostępu do danego stanu. W ten sposób tworzysz coś, o czym mówi James Tripp na swoich szkoleniach – tzw. słowniczek kotwic.
7. “Czy coś złego może się stać gdy pozbędziesz się tego problemu?”
Mogłoby się wydawać, że takie pytanie jest niepotrzebne, ale nic bardziej mylnego! Niejednokrotnie ludzie czerpią korzyści z tego, że posiadają problem. Do alternatywnych korzyści może należeć na przykład opieka rodziny, gdy osoba choruje. Albo łatwiejsze rozwiązywanie konfliktów, gdy ktoś używa złości i krzyku w relacji. Dopóki ta osoba nie znajdzie innego sposobu na spełnienie tej pozytywnej intencji (czyli odpowiednio czucie się kochanym oraz rozwiązywanie konfliktów), trudno będzie jej pozbyć się niechcianego zachowania.
Gdy więc w odpowiedzi na to pytanie pojawi się jakaś alternatywna korzyść płynąca z utrzymania konkretnego problemu, możesz zrobić dwie rzeczy: najpierw zmień przekonanie, że krzyk jest dobrym sposobem na budowanie relacji, a następnie daj osobie inne rozwiązania na osiągnięcie tego celu.
8. “Gdy już będziesz mieć X, co Ci to da?”
Odkrywanie łańcucha celów to coś, o czym być może już czytałeś ucząc się o Core Transformation. To świetny sposób na znalezienie tej najważniejszej wartości, która stoi za danym celem osoby. Gdy usłyszysz:
- „Chcę wreszcie dostać ten awans”, zapytaj:
- „Gdy już dostaniesz awans, co Ci to da?”
- „Będę zarabiać więcej pieniędzy”
- „Gdy już będziesz zarabiać więcej pieniędzy, co Ci to da?”
Idąc dalej w ten sposób możesz się dowiedzieć, że pieniądze dają osobie możliwość jeżdżenia na wakacje wtedy kiedy tego chce, a to daje jej poczucie wolności. Informacja o wartości „wolność” to dla Ciebie bezcenna informacja. Zauważ, że ktoś inny mówiąc o awansie mógł mieć zupełnie inne motywy – mogło to być poczucie władzy płynące z tego, że osoba jest wyżej w hierarchii od innych. Z taką osobą przyjąłbyś zupełnie inną strategię działania podczas coachingu.
Zadanie dla Ciebie – zastanów się w jaki sposób byś podszedł do osoby, która chce awansu dla wolności a jak do osoby, która chce awansu dla władzy?
9. “W jaki sposób się blokujesz?”
To pytanie warto zadać, gdy osoba, z którą pracujesz powie coś w stylu „Coś mnie blokuje”. Taka struktura lingwistyczna to informacja dla Ciebie, że osoba zrzuca odpowiedzialność na „coś”. Nie jest to do końca korzystna sytuacja w momencie, gdy chcecie się pozbyć tej blokady, bo w podświadomości tej osoby blokada jest na zewnątrz, a to oznacza ograniczoną kontrolę.
Pytanie „W jaki sposób się blokujesz” przywraca tą odpowiedzialność. Podobnie jak w pytaniu 3. z pierwszej części artykułu ta struktura również usuwa nominalizację, czyli z rzeczownika „blokada” robi proces „blokowania”. Łatwiej jest zatrzymać trwający proces niż pozbyć się rzeczy, która w dodatku jest na zewnątrz. Jak widzisz nawet tak drobne, subtelne elementy mogą mieć kluczowe znaczenie w coachingu.
10. “W jaki sposób X powoduje Y?”
- „Jego przemądrzałe teksty wywołują we mnie irytację!”
- „W jaki sposób jego przemądrzałe teksty powodują, że się irytujesz?”
- „Bo wtedy myślę, że jestem od niego gorsza…”
Strzał w dziesiątkę! Jedno pytanie i już wiesz, w którym kierunku iść dalej. Ludzie często używają struktury „X powoduje Y” i niejednokrotnie za tym chowają się ograniczające przekonania. Tutaj jest to „Jestem od niego gorsza”. Gdybyś od razu zaczął pracować z emocjami irytacji mógłbyś nie zauważyć tego ważnego przekonania, które oczywiście jest do zmiany.
Możesz pójść dalej, pytając „W jaki sposób jego przemądrzałe teksty oznaczają, że jesteś gorsza?”. Być może w odpowiedzi uzyskasz coś w stylu „Bo to mi pokazuje, że czegoś nie wiem”. Masz więc kolejne przekonanie do zmiany: „Gdy czegoś nie wiem, jestem gorsza”.
Powyższy zestaw pytań to dawka narzędzi, które polecam Ci stosować, ćwiczyć i testować, regularnie i konsekwentnie. Gdy dobrze nauczysz się wyczuwać dobry moment zastosowania odpowiedniego pytania będziesz wstanie stymulować szybkie zmiany w myśleniu swojego rozmówcy.
Jeśli znasz jeszcze jakieś inne przydatne pytania, podziel się nimi w komentarzach!
Poprzednie 5 pytań znajdziesz w pierwszej części artykułu: 10 pytań dobrego coacha. Część 1.