Skuteczny networking, Część 1
Pomyśl o swojej socjalnej sieci zawodowych relacji. Kto Ci towarzyszy podczas realizacji Twoich projektów? Czy radzisz sobie ze wszystkim sam, czy są osoby, do których w każdej chwili możesz się zwrócić o pomoc i wsparcie?
To ważne, bo każdy człowiek, którego spotykasz – podczas konferencji, szkoleń, rozmaitych spotkań czy podczas smacznego lunchu – może być Twoim przyszłym partnerem biznesowym. Jak przekuć nowe znajomości w trwałe i owocne relacje zawodowe? Oto moje 12 wskazówek.
Umiejętność tworzenia sieci kontaktów może okazać się sporym akceleratorem dla realizacji Twoich celów. Jest również świetną okazją do poszerzania swojej strefy komfortu. Poznawanie ludzi z różnych branż wzbogaci Twoją ogólną wiedzę i będzie swoistym treningiem umiejętności interpersonalnych.
Networking najbardziej przydaje się w biznesie, gdy szukasz partnerów biznesowych, pracowników lub klientów. Jest również ważny dla osób pracujących na etacie, podczas szukania pracodawców, wzmacniania swojej pozycji w firmie lub nawiązywania nowych relacji zawodowych.
W obu częściach tego artykułu znajdziesz w sumie 12 wskazówek dla skutecznego networkingu. Pamiętanie o nich w znacznym stopniu pomaga mi swobodnie nawiązywać relacje biznesowe, które niejednokrotnie kończą się wspólną realizacją jakiegoś projektu.
1. Bądź tam, gdzie są ciekawi ludzie. Pora wyjść ze swojego domu! Bez wymówek, że nie masz czasu. Po prostu wybierz się na jakąś konferencję lub szkolenie. Poszukaj jakiegoś klubu zrzeszającego pasjonatów określonej aktywności. Popytaj wśród znajomych gdzie oni nawiązują relacje zawodowe.
Warto zajrzeć do serwisu Goldenline do zakładki Spotkania. Wybierając tam swoje miasto masz możliwość przejrzenia najbliższych spotkań, darmowych wykładów, konferencji, itp.
2. Bądź świadom tego, jakich relacji potrzebujesz. Największa siła networkingu tkwi w zróżnicowanej sieci kontaktów. Wyobraź sobie, że zakładasz firmę, a Twoje relacje wspierają proces budowania własnej działalności na każdym kroku. Gdy potrzebujesz porady prawnej, dzwonisz do znajomego prawnika. Gdy masz pytanie związane z fakturami, piszesz krótkiego maila do kolegi księgowego. Przyjaciel z agencji interaktywnej zrobi dla Ciebie logo, bo kilka tygodni temu Ty mu w czymś pomogłeś.
Im bardziej zróżnicowana będzie Twoja sieć kontaktów, tym łatwiejsze będzie osiąganie własnych celów.
3. W networkingu nie chodzi o rozdawanie wizytówek na lewo i prawo. To najmniej ważny element. Jeśli ktoś będzie chciał Cię znaleźć, to i bez tego kawałka papieru Cię znajdzie. Mimo, że zachowanie większości osób sugeruje inaczej, ilość rozdanych wizytówek nie koreluje z liczbą nawiązanych kontaktów biznesowych. Rozdawaj je tylko w sytuacji, gdy rzeczywiście jest ku temu sposobność. Jeśli nie ma takiej potrzeby, po prostu pozostaw ją w Twojej kieszeni lub w etui.
Mimo, że jest szczegółem, wizytówka oczywiście powinna być dobrze przygotowana. Zarówno materiał, z którego jest wykonana jak i projekt graficzny powinien pokazywać, że dbasz o szczegóły i o wysoką jakość tego, co robisz. Najlepiej będzie, jak zatrudnisz profesjonalnego grafika (lub studenta – freelancera, jeśli Ci fundusze nie pozwalają na kogoś z większym doświadczeniem) do wykonania prostego i jednocześnie kreatywnego projektu wizytówki (najciekawsze przykłady niestandardowych wizytówek znajdziecie na blogu mojego brata - Wizytówki, które znaczą więcej).
Warto umieścić na wizytówce swoje zdjęcie - wzmocni to ślad pamięciowy po Tobie. Zlecając druk pamiętaj o wybraniu papieru o dużej gramaturze i o foliowaniu (błyszczącym lub matowym). Dla efektu możesz użyć również lakieru UV.
4. Bądź inicjatorem. Nie musisz mieć pretekstu, aby nawiązać kontakt. Większość ludzi jest otwarta na wymianę kilku zdań, a nawet na dłuższą pogawędkę. Jako inicjator rozmów przyjmujesz ramę lidera. Inni wtedy mają wrażenie, że rozmawiają z pewną siebie osobą, dla której budowanie sieci kontaktów jest chlebem powszednim. Na konferencjach często rozpoczynam rozmowy zadając luźne, niezobowiązujące pytanie typu: "Jaka prezentacja podobała Ci się najbardziej do tej pory?". Zwróć uwagę w jaki sposób takie pytanie nakierowuje rozmówcę na wejście w pozytywny stan emocjonalny.
Jeśli jesteś na jakiejś konferencji i chciałbyś porozmawiać z jednym z prelegentów, wybierz się do niego w przerwie i zadaj mu pytanie związane z jego zajęciem. Po moim wystąpieniu na TEDx w Łodzi miałem przyjemność porozmawiać z kilkoma czytelnikami bloga, którzy postanowili mnie poznać osobiście. To niezwykle przyjemne doświadczenie, dlatego zachęcam Cię do zagadywania każdego, z kim chcesz zamienić parę słów.
5. Na pierwszym miejscu stawiaj relację, nie zyski. Zaskakujące jest, jak często ludzie robiąc networking koncentrują się tylko i wyłącznie na tym, aby osiągnąć z danej relacji jakąś konkretną korzyść. W budowaniu sieci kontaktów najważniejsza jest relacja z drugim człowiekiem. Ludzie lubią robić biznes z ludźmi, których znają i lubią. Dlatego opcja nawiązania współpracy powinna być na drugim planie.
Jeśli masz okazję rozmawiać z nowo poznaną osobą tylko kilka minut, skup się na tym, aby wzajemnie się poznać. Jeśli chcesz, na końcu zaproponuj kolejne spotkanie, ale poczekaj jeszcze z ciężką artylerią. Gdy spotykam energicznych ludzi pełnych pomysłów, chcę ich najpierw lepiej poznać. Nie zdecyduję się na współpracę z kimś, kogo nie znam.
W sytuacji gdy masz jakiś ważny interes i nie możesz z nim zwlekać, nie owijaj w bawełnę – wal prosto z mostu i nie próbuj magicznymi trikami, płynnie i "przypadkowo" dojść do tematu, który najbardziej Cię interesuje. Networking wielokrotnie przybiera formę czysto biznesowej rozmowy bez podłoża relacji osobistej. Jest to zupełnie w porządku, jednocześnie trudniej będzie na takiej podstawie zbudować długotrwałą współpracę.
Zachęcam Cię do dzielenia się własnymi sposobami do nawiązywanie trwałych relacji zawodowych.
Drugą część artykułu znajdziesz w tym miejscu: Skuteczny networking, Część 2.