Skuteczny networking, Część 2
Inteligentne podejście do budowania sieci kontaktów może stać się ważną przewagą konkurencyjną. Dzięki niej w swoim życiu zawodowym lub biznesowym będziesz mieć dostęp do szybkich i skutecznych rozwiązań wielu z napotykanych na swojej drodze problemów.
W pierwszej części artykułu dowiedziałeś się, że warto odłożyć wizytówki na drugi plan, stać się inicjatorem, częściej wybierać się do miejsc z ciekawymi ludźmi, być świadomym relacji, których potrzebujesz i skupić się na relacji, a nie na zysku. Poniżej znajdziesz 7 kolejnych, ważnych wskazówek.
6. Pamiętaj, że najważniejszy jest człowiek. Otwórz się na niego. Wysłuchaj go i zanotuj sobie w myślach, co jest dla niego w życiu ważne. Zadaj mu ciekawe pytanie. Pozwól, aby opowiedział o swojej pasji lub o swoim projekcie.
Nie myśl, że musisz dużo mówić, aby ta osoba Cię polubiła. To błędne założenie. Znacznie ważniejsza jest tutaj umiejętność słuchania. Bądź szczerze zainteresowany, a będziesz sprawiać wrażenie interesującego rozmówcy.
Opowiedz o swoich pasjach i projektach wtedy, gdy zostaniesz o to zapytany lub w momencie, który po prostu będzie na to odpowiedni. Gdybyś wyczekiwał na chwilę, kiedy wreszcie będziesz mógł się wtrącić z opowieścią na swój temat, straciłbyś umiejętność koncentracji na tym co mówi Twój rozmówca.
Koniec końców, nie liczy się treść Waszej rozmowy, ale jakość Waszego kontaktu. Jeśli coś zaiskrzy, na pewno będziesz o tym wiedział.
P.S. Z pewnością też nie zaszkodzi, jak w końcu zaczniesz zapamiętywać imiona nowo poznanych osób (chyba, że jesteś jednym z niewielu, który umie to robić) i będziesz używać ich podczas rozmowy.
7. Zawsze celuj w win-win. Oznacza to, że priorytetem dla Ciebie nie jest tylko własna korzyść, ale również korzyść drugiej osoby. Ponadto, bądź pierwszym, który coś od siebie daje. Warto, abyś przed okazją do nawiązania nowych relacji biznesowych zrobił listę rzeczy, które możesz w danej chwili zaoferować. Może to być: wiedza, kontakty, umiejętności, czas, porada, a nawet produkt czy usługa. Możliwe, że podczas rozmowy okaże się, że Twój rozmówca ma jakiś problem lub wyzwanie przed sobą. W miarę możliwości postaraj się mu pomóc, dzieląc się swoją perspektywą i pomysłami.
Do dziś pamiętam jak na konferencji Blog Forum Gdańsk 2011 rozmawiałem z pewnym bloggerem, któremu zwierzyłem się z mojego problemu dotyczącego analizowania statystyk strony. Od razu podzielił się on swoim sposobem na radzenie sobie z podobnym wyzwaniem, co w 100% rozwiązywało mój problem. Poczułem silną potrzebę odwzajemnienia przysługi (właśnie tak działa zasada wzajemności opisana przez Cialdiniego), co zresztą zrobiłem przy najbliższej okazji.
8. Bądź szczery. Autentyczność to cecha, dzięki której nawiążesz naprawdę owocne relacje zawodowe. Nie staraj się budować sieci kontaktów za pomocą osobowości, którą w rzeczywistości nie jesteś. Wchodzenie we współpracę z kimś, kto ma Cię za kogoś innego niż jesteś, to nie jest najlepszy pomysł.
Nawet jeżeli wydaje Ci się, że skłamanie lub powiedzenie pół-prawdy w danej sytuacji będzie miało dla Ciebie dobre owoce, bo sprzedasz więcej produktów, albo dostaniesz szybszy awans, to nie ulegaj temu złudzeniu – ostatecznie w wielu przypadkach może obrócić się to przeciwko Tobie. Ponadczasowe biznesy są zawsze tworzone na fundamencie prawdziwych i szczerych relacji międzyludzkich.
9. Pamiętaj o podstawach skutecznej komunikacji. Zalicza się do tego świadomość intencji naszego rozmówcy, odkrycie jego wartości, budowanie raportu na poziomie niewerbalnym oraz werbalnym. Warto również pamiętać o zadawaniu dobrych, pogłębiających temat pytań, odpowiedniej otwartości, czy wzbogacaniu swoich wypowiedzi ciekawymi metaforami. Listę artykułów w tym temacie znajdziesz we wpisie Skuteczna komunikacja.
10. Utrzymuj nawiązane kontakty. Nie oznacza to, że musisz się z każdym spotykać raz w tygodniu. Ważne jest jednak, aby raz nawiązana relacja nie została zupełnie zapomniana, bo wtedy nic z niej nie pozostanie. Dla mnie jest to zawsze sporym wyzwaniem ze względu na liczbę projektów, którymi się zazwyczaj zajmuję. Ale okazuje się, że to wcale nie musi wymagać dużych ilości czasu.
Na początku zrób mały follow-up, czyli mail „przypominający”. Napisz krótką wiadomość i zapytaj co słychać u tej osoby. Wersja minimalistyczna: „Cześć, poznaliśmy się dwa dni temu na konferencji Blog Forum Gdańsk. Jak mija Ci pierwszy dzień nowego tygodnia pracy? Pewnie piszesz jakiś dobry tekst na bloga :-) Wielkie dzięki za wskazówki dotyczące statystyk na blogu. Miło było Cię poznać i liczę na spotkanie w niedalekiej przyszłości. W razie gdybym Ci mógł jakoś pomóc, daj znać.” Możesz też od razu zaproponować konkretny termin spotkania lub krótką rozmowę na Skype.
11. Prowadź rejestr kontaktów. Wystarczy prosty arkusz w Excelu. Zrób podział na kategorie, abyś szybko mógł znaleźć osobę, której szukasz. Zapisuj wszystkie istotne dane – imię i nazwisko, numer telefonu, adres e-mail, strony www, a w razie potrzeby jakiś dodatkowy komentarz. Tam gdzie możesz, dodaj małe zdjęcie.
Od czasu do czasu przeglądaj swój rejestr aby być na bieżąco – w ten sposób łatwo Ci będzie zdecydować, czy warto byłoby się do kogoś odezwać, jeśli nie robiłeś tego przez dłuższy czas.
12. Znajdź osobę z dużą liczbą kontaktów. Będzie ona dla Ciebie pewnego rodzaju „drzwiami” do nowych relacji. Rozejrzyj się, być może masz już kogoś takiego w swoim otoczeniu. W sytuacji, gdy będziesz potrzebować osoby pracującej w określonym zawodzie, po prostu zapytaj o taką osobę. Pamiętaj o kultowej zasadzie wzajemności i sam również dziel się swoimi kontaktami.
Jesteś gotów! Zaopatrzony w najważniejsze zasady skutecznego networkingu i możesz iść zbudować lub rozbudować swoją sieć kontaktów.
Pamiętaj – zawsze na pierwszym miejscu zawsze stawiaj człowieka i relację z nim. Pozwól, aby potencjalne zyski i korzyści pozostały na drugim planie.