Jak zostać coachem? Część 2

Gdy już podjąłeś decyzję związaną z wyborem kariery coacha, czas na zapoznanie się z dostępnymi ścieżkami i pierwszymi krokami na nowej drodze.

Ten artykuł jest drugą częścią dwuczęściowego artykułu o tym, jak wejść na ścieżkę kariery coacha. Pierwszy artykuł przeczytasz tutaj – Jak zostać coachem? Część 1

Zacznijmy od dostępnych możliwości związanych z charakterem zawodu coacha. Jako przyszły coach możesz wybrać następujące ścieżki kariery:

1. Business coach. To praca w środowisku biznesowym, wymagająca pewnego doświadczenia w biznesie. Często osoby idące tą ścieżką kariery zajmują się też mentoringiem, a więc przekazywaniem swojej praktycznej, biznesowej wiedzy.

2. Life coach. Praca z życiowymi problemami klientów na obszarze motywacji, emocji, relacji, wyznaczania celów.

3. Coach wewnętrzny. Pracuje w firmie, którą zdążył już poznać od środka i umie wspierać wewnętrzną zmianę i rozwiązywać konflikty między ludźmi lub działami.

Dwie pierwsze ścieżki to bycie niezależnym specjalistą. Trzecia to bycie przywiązanym do konkretnej firmy.

Rynek coachingu rozwija się dynamicznie i powstaje coraz więcej specjalizacji. Warto pomyśleć o wyborze węższej działki – możesz zostać coachem sportowym, coachem zdrowia lub coachem relacji.

Jako niezależny coach sam pracujesz na swoją markę i pieniądze. Organizujesz własny czas i wybierasz swoich klientów. Takie rozwiązanie ma swoje plusy i minusy. Ze swojej strony bardzo polecam bycie niezależnym coachem – daje to poczucie wolności i możliwość kreowania swojej kariery tak, aby była spójna z naszą osobowością i stylem życia. Na początek dobrym pomysłem jest też zatrudnienie się w firmie coachingowej jako jeden z coachów.

Jak już pisałem w pierwszej części artykułu, w Polsce brakuje przepisów regulujących wymagania związane z zawodem coacha. Przy obecnym stanie prawnym każdy może stać się coachem, jeśli tylko tak napisze w swojej ofercie na stronie internetowej. Mimo to, bez odpowiedniego wykształcenia i certyfikatów, Twoja wartość na rynku spada, tak samo jak potencjał tego, co możesz zrobić dla swoich klientów.

Obranie ścieżki, w której stale będziesz się kształcić, powinno być nieodłącznym elementem Twojej kariery.

Aby uzyskać potrzebne Ci kwalifikacje, dyplomy, certyfikaty, możesz udać się do jednej z organizacji działających na polskim rynku lub do szkoły podyplomowej.

Kształcenie się w ramach organizacji coachingowych zwykle daje możliwość uzyskania międzynarodowego certyfikatu.

Ja posiadam akredytację w najpopularniejszej w Polsce organizacji International Coach Federation (ICF). ICF zostało założone w 1995 roku i obecnie składa się z 18 000 członków. W ramach tej organizacji można zdobyć poświadczenie kompetencji na trzech poziomach: Associate Certified Coach (ACC), Professional Certified Coach (PCC) oraz Master Certified Coach (MCC).

W Polsce mamy również International Coaching Community (ICC) – drugą największą organizację, której program bazuje między innymi na NLP. Tutaj mamy dwa poziomy: „Level 1 Fundamentals” i „Level 2 Specialization”. Po przejściu kilkunastodniowego kursu jesteś oficjalnie coachem.

Warto poczytać o powyższych organizacjach więcej. Warunki uczestnictwa i ścieżka certyfikacji potrafią czasami być dość skomplikowane.

Jeśli wybierzemy opcję szkoły podyplomowej, możemy uzyskać dyplom po rocznej edukacji. Kierunki związane z coachingiem można znaleźć w większych miastach Polski:

Warszawa:

„Podyplomowe Studium Coachingu”, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej

„The Art and Science of Coaching”, Wszechnica Uniwersytetu Jagiellońskiego

„Coaching profesjonalny - metody i praktyka”, Akademia Leona Koźmińskiego

Poznań:

“The Art and Science of Coaching”, Wszechnica Uniwersytetu Jagiellońskiego

„Coaching”, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej

Kraków:

“The Art and Science of Coaching”, Wszechnica Uniwersytetu Jagiellońskiego

„Coach i trener – partner w biznesie”, Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera

Katowice:

„Coaching i mentoring”, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej

Łódź:

„Coaching, mentoring i konsulting personalny”, Uniwersytet Łódzki

Wrocław:

„Coaching w biznesie”, Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu

Ceny rocznych kursów wahają się między 3000 zł a 18000 zł. Zasada „im drożej, tym lepiej” zwykle ma tutaj miejsce, co nie znaczy, że tańsze szkoły nie są warte wydanych pieniędzy.

Bogate zestawienie szkół podyplomowych znajdziesz tutaj.

Warto rozważyć też kształcenie się w prywatnej firmie szkoleniowej, która współpracuje z zagranicznymi organizacjami.

Każda organizacja, jak i każda szkoła podyplomowa, oferuje inne podejście do procesu kształcenia, praktyki i certyfikacji. Zanim wybierzesz odpowiadającą Ci ścieżkę, bardzo dokładnie zapoznaj się z programami, standardami etycznymi, wymaganiami w kwestii certyfikatów czy dyplomów. Jeśli masz znajomych, którzy zajmują się coachingiem, zapytaj ich, czy mogą Ci polecić jakąś szkołę.

Pierwsze kroki

Pamiętaj, że oprócz dobrej ścieżki kształcenia, potrzebujesz także rozwijać się na własną rękę. Poniżej proponuję Ci kilka kroków, których warto się podjąć na początku (choć nie tylko) swojej kariery jako coacha:

- Sam udaj się do coacha. Da Ci to możliwość poradzenia sobie z własnymi problemami, a przy okazji sprawdzisz, jak w praktyce pracuje profesjonalny coach.

- Zdobywaj praktyczną wiedzę – z książek i szkoleń. Nie tylko na temat coachingu, ale również na temat psychologii, mózgu, umysłu. Dokładnie poznaj problemy, z którymi chcesz pracować. Zadbaj o wszechstronną i szczegółową wiedzę.

- Oglądaj sesje coachingowe w internecie. Jest tego bardzo dużo. Wpisując choćby „Coaching NLP session” w youtube, możesz znaleźć sporo ciekawych nagrań. Przykładem może być fragment sesji coachingowej Steve’a Andreasa w temacie ograniczających przekonań na temat pieniędzy.

- Prowadź sesje za darmo. Zapytaj znajomych, czy nie potrzebują coacha. Zrób masę darmowych sesji. Sprawdź w praktyce narzędzia, które wcześniej poznałeś. Ćwicz, testuj, kombinuj. Ludzi, z którymi współpracujesz, proś o szczegółowy feedback.

- Nagrywaj swoje sesje kamerą. Następnie je oglądaj i wypisuj ważne wnioski. Stawiaj sobie cele związane z rozwojem umiejętności. Aktualizuj swoją wiedzę i wprowadzaj te wnioski w praktykę. Powtarzaj ten cykl bez końca.

- Poznaj środowisko. Uczęszczaj na spotkania i konferencje coachów. Rozmawiaj ze specjalistami i śmiało zadawaj im pytania. Nawiązuj relacje z ludźmi, którzy będą Cię wspierać na Twojej ścieżce kariery.

- Utwórz swoją wizytówkę w internecie. Załóż bloga. Naucz się podstaw marketingu i zadbaj o to, aby ludzie mogli do Ciebie dotrzeć. Napisz uczciwą i ciekawą ofertę.

To wystarczająco dużo rzeczy, abyś miał pracę na najbliższe kilka miesięcy. Daj sobie odpowiednio dużo czasu na rozwój, zdobycie kwalifikacji, praktykę i poznanie rynku.

Przyjdzie moment, kiedy będziesz mógł zarabiać na życie tylko i wyłącznie pomagając ludziom na własnych sesjach coachingowych. Aby dotrzeć do tego punktu, potrzebujesz wytrwałości i systematyczności. Życzę Ci tego z całego serca!

Jeśli masz jakieś dodatkowe pytania, zachęcam do umieszczania ich w komentarzach. Chętnie na nie odpowiem lub odeślę do odpowiedniego źródła.