3 sposoby na postanowienia noworoczne

Postanowienia noworoczne nie działają. Wszyscy to wiemy, a mimo to - wszyscy je robimy. W roku 2015 proponuję podejść do nowych nawyków trochę inaczej. Poznaj moje, alternatywne podejście do postanowień noworocznych.

"Styczeń jest zawsze dobrym miesiącem na ekonomię zachowań: mało rzeczy ilustruje samokontrolę tak wyraźnie jak noworoczne postanowienia. Luty jest nawet lepszy, bo pozwala nam zbadać, dlaczego tak dużo z tych postanowień jest złamanych." SENDHIL MULLAINATHAN

Okolice końca roku to czas, w którym robienie noworocznych postanowień jest w modzie. Dla większości ludzi w jakiś magiczny sposób jest to moment, w którym wszystko jest możliwe. W końcu zostawiamy za sobą minione 365 dni i zaczynamy od zera. Świeży początek to idealny czas na to, aby zmienić swoje życie na lepsze. Boom na robienie postanowień sprawia, że trudno jest ulec pokusie wybrania dla siebie kilku zmieniających życie nawyków.

Fakty są jednak bezlitosne - badania pokazują, że około 92% postanowień noworocznych nie zostanie zrealizowanych. Wychodzi więc na to, że dla większości osób robienie postanowień jest zupełnie bez sensu. Co więcej, może być wręcz szkodliwe - szybko porzucony zestaw noworocznych celów może sprawić, że poczujemy się kiepsko. W końcu minęło dopiero 10 dni nowego roku, a decyzja o rzuceniu palenia, zrzuceniu kilku kilogramów czy codziennym bieganiu stała się historią. Taka sytuacja może negatywnie wpłynąć na nasze poczucie własnej wartości.

"Postanowienia są najczęściej pustymi obietnicami dla tych, którzy mają wiele marzeń, ale odmawiają obudzenia się i życia tymi marzeniami." STEVE MARABOLI

Dlaczego skuteczność postanowień noworocznych jest tak niska?

Ponieważ mają one niewiele wspólnego z przemyślaną, świadomą i odpowiedzialną decyzją. Są to najczęściej słowa rzucane na wiatr. Deklaracje wykonane pod wpływem mody. Nie mające solidnych podstaw życzenia wypowiedziane z nurtem tłumu.

Z postanowieniami noworocznymi jest najczęściej tak, że im łatwiej je robisz, tym szybciej z nich rezygnujesz. Gdy motywatorem jest społeczny trend i moda (motywacja zewnętrzna), cała determinacja znika, gdy wszyscy przestają mówić o postanowieniach.

Co zrobić, aby postanowienia miały sens? W jaki sposób wykorzystać początek roku do wprowadzenia w swoje życie konstruktywnych nawyków? Tym razem proponuję Ci zrobić to inaczej niż zwykle. Oto trzy alternatywne sposoby na postanowienia noworoczne:

1. Poczekaj z postanowieniami 7 dni. Nie rób ich dlatego, że jest to teraz modne. Decyzja podjęta na szybko to decyzja, która nie ma w sobie mocy sprawczej. Jeśli naprawdę chcesz coś zmienić w swoim życiu, najpierw dobrze się zastanów, co to będzie i jak to wprowadzisz w życie. Przygotuj się do tej decyzji. Poświęć jej swoją uwagę i odpowiednią ilość czasu.

Co, jeśli za 7 dni nie będziesz mieć motywacji, aby wprowadzać w swoim życiu zmiany? No cóż, przynajmniej unikniesz rozczarowania. Gdybyś 7 dni wcześniej, przy akompaniamencie fajerwerków robił postanowienia noworoczne, nie wytrwałyby one wiele dłużej niż tydzień. Dlatego odczekanie tych 7 dni jest ważnym testem - czy naprawdę tego chcesz? Czy na pewno jesteś gotów, aby zaangażować się w wyrabianie nowego nawyku? Jeśli po tygodniu jesteś zdecydowany i zdeterminowany, aby wprowadzić w życie zmiany, o których myślałeś w ostatnich dniach - masz dobry fundament, na którym możesz oprzeć swoje działania.

Jest jeszcze jedna korzyść tej propozycji. Czekając tydzień, łamiesz schemat. Podchodzisz do postanowień inaczej niż do tej pory. Twój umysł nie idzie tym samym torem co zawsze. Ta pierwsza mała zmiana otworzy Cię na kolejne i sprawi, że będziesz na nie bardziej gotowy.

2. Zaplanuj wyzwanie na 14 dni. Zmiana nawyku na zawsze (wielkie wyzwanie) jest dużo trudniejsza niż zmiana nawyku na dwa tygodnie (małe wyzwanie). Jeśli zdecydujesz wstawać wcześniej o 30 minut tylko na 14 dni, dużo łatwiej będzie Ci się skupić na realizacji tego celu.

Co więcej, po tych 14 dniach (o ile Ci się uda) będziesz mieć więcej wewnętrznej siły do postawienia kolejnego kroku (np. kolejne 30 dni wczesnego wstawania). Dwutygodniowy sukces będzie podstawą do większej wiary w siebie, która z kolei będzie motorem do kontynuowania nowego nawyku.

"Postanowienia są wspaniałą rzeczą, jeśli umiemy ich dotrzymać, ale wiele postanowień nam umyka, ponieważ nie zrobiliśmy nic innego z naszym sposobem myślenia." MONICA JOHNSON

3. Przygotuj się. Jeśli chcesz osiągnąć sukces w realizowaniu swoich postanowień, poświęć czas na edukację. Rzucając palenie poznaj sposoby na pozbywanie się nałogów. Dowiedz się, jak działa psychologia uzależnień i jakie są sprawdzone metody terapeutyczne. Wybierz sposoby, które najbardziej Ci odpowiadają i stwórz plan wprowadzania tego postanowienia w życie.

Poszerzanie wiedzy przy postanowieniach ma dwojaką funkcję. Po pierwsze, pozwala nam poznać najlepsze, sprawdzone drogi do realizacji celu. Po drugie sprawia, że poświęcamy naszej decyzji większą uwagę. Zanurzamy się w temacie, nad którym chcemy pracować. Myślimy o nim więcej i częściej. Nasze postanowienie będzie nam bliższe. Im bardziej zaangażujemy się w takie przygotowania przed rozpoczęciem działania, tym większe jest prawdopodobieństwo naszego sukcesu.

Jak Ci się podoba takie podejście? Napisz swoje przemyślenia w komentarzach.

Rzucam Ci wyzwanie, abyś tym razem zrobił postanowienia inaczej niż zwykle. Masz na to 7 dni. Jeśli skierujesz całą swoją noworoczną energię na mentalne i merytoryczne przygotowania i precyzyjny wybór postanowień, za 7 dni będziesz zwarty i gotowy do wreszcie skutecznych zmian. Tego Ci życzę na Nowy Rok.

P.S. Jeśli czytasz ten artykuł już w 2015, potraktuj to wyzwanie dokładnie tak samo - daj sobie 7 dni od dzisiaj na przygotowanie się do wybrania swoich postanowień.

P.S.2. Zachęcam Cię do tego, abyś odpuścił sobie w tym roku strzelanie w Sylwestra. Oszczędzisz stresu wielu zwierzakom, dla których wybuchy to najczęściej wielki koszmar.