Szkolenia dla firm
Szkolenia dla firm to bez wątpienia jeden z najlepszych sposobów na inwestowanie w rozwój swojego biznesu. Niestety wielu przedsiębiorców planując takie szkolenia popełnia dość istotne błędy i tym samym wyrzuca pieniądze w błoto. O czym warto pamiętać, aby firmowe szkolenie przyniosło oczekiwane efekty?
Rozwój, najważniejsza potrzeba kreatywnego pracownika
Każda firma składa się z ludzi. To oczywiste. Na zyski firmy bezpośrednio wpływa to, jak na co dzień funkcjonują jej pracownicy. Ich umiejętności i zaangażowanie przelicza się na złotówki, które na koniec dnia zostają w kieszeni właściciela firmy i jego zespołu.
Niby wszyscy o tym wiedzą, jednak jakimś cudem wielu przedsiębiorców nie decyduje się na szkolenia dla firm. Czego się boją? Że gdy będą inwestować w rozwój swoich pracowników, Ci prędzej czy później zmienią pracę, biorąc ze sobą wszystko, co od nas dostali.
Oczywiście, może się tak stać. Jednak ten strach i bierność w rozwojowym wsparciu swojego zespołu jest tak naprawdę samospełniającą się przepowiednią. Co jest najważniejsze dla dobrych, ambitnych i zaangażowanych pracowników? Rozwój osobisty i zawodowy. To jedna z podstawowych potrzeb ludzi kreatywnych. Mówił już o tym Maslov, który na szczycie swojej piramidy umieścił potrzebę samorealizacji.
Dlatego jeśli zgodnie ze swoimi wątpliwościami zdecydujesz się nie inwestować w rozwój swoich pracowników, możesz być pewien, że będzie to dla nich większą motywacją do zmiany pracodawcy, niż udział w zaproponowanych przez Ciebie szkoleniach. Skoro nie mogą zaspokoić swojej kluczowej potrzeby w Twojej firmie, znajdą inną - taką, która to zrobi.
Wspierając rozwój zespołu poprzez szkolenia dla firm nie sprawiasz, że ryzyko utracenia wartościowych pracowników się zwiększa - dzieje się dokładnie odwrotnie. Najcenniejsi pracownicy będą zachwyceni możliwościami rozwoju. Będą w końcu pracować w miejscu, które dba o to, co jest dla nich naprawdę ważne. Dlaczego mieliby rezygnować z takiej pracy? Zwrot z inwestycji w tych pracowników, którzy zdecydują się pracować u Ciebie przez lata będzie bez wątpienia większy, niż koszt szkoleń dla pracowników, którzy od Ciebie odejdą.
Załóżmy, że decyzja o przeprowadzeniu szkolenia dla firmy została już podjęta. Co dalej? O czym warto pamiętać organizując szkolenia dla swoich pracowników? Poniżej dzielę się 6 sposobami, które z mojego doświadczenia uczynią Twoją inwestycję wyjątkowo efektywną:
1. Dokładnie analizuj potrzeby
Organizowanie szkolenia według standardowego programu firmy szkoleniowej jest jak zamówienie biurek do nowego biura bez wcześniejszych pomiarów przestrzeni. Może się okazać, że biurka się w ogóle nie zmieszczą (lub nawet nie przejdą przez drzwi). Może się też okazać, że sporo przestrzeni zostanie wolnej.
Pomijanie bieżących potrzeb Twoich podopiecznych to błąd, którego nie możesz popełnić. Gwarantuję Ci, że gdy przeprowadzisz kilka rozmów z pracownikami i gdy zbierzesz wyniki szczegółowych ankiet, dowiesz się rzeczy, o których wcześniej nie miałeś pojęcia. Nowa perspektywa może mieć niezwykle istotny wpływ na to, o co poprosisz firmę szkoleniową.
Nie warto robić szkolenia na zasadzie “Ja wiem, czego mój zespół potrzebuje, więc tego ich nauczę”. Niezależnie od tego jak dobry będzie pracownik, jeśli nie będzie czuł potrzeby nauczenia się czegoś, co Ty uważasz za dobre dla niego, nie wyciągnie zbyt wiele ze szkolenia. Dlatego warto zapytać się go, czego on potrzebuje, aby jego praca była skuteczniejsza i bardziej efektywna. Możesz być pewien, że wie lepiej od Ciebie.
Wsłuchaj się w potrzeby swojego zespołu!
2. Zadbaj o program dopasowany do tych potrzeb
Gdy już wiesz, czego potrzebują Twoi pracownicy, dopilnuj, aby program zaproponowany przez firmę szkoleniową był zbudowany na ich podstawie. Zbyt często podmioty oferujące szkolenia dla firm sugerują standardowe programy, które nie dość, że nie są odpowiedzią na potrzeby firmy, to jeszcze są dość oczywistym zlepkiem wiedzy, którą możesz znaleźć w każdej książce, z ćwiczeniami, które już połowa Twoich pracowników zna na pamięć.
Jeśli szukasz czegoś więcej, wymagaj. Zapoznaj się z propozycją firmy, dopytuj, podsuwaj swoje sugestie. Wspólnie wypracujcie program, który będzie wartościowy i dopasowany do potrzeb Twojego zespołu.
Gdy w Life Architect organizujemy szkolenia dla firm, zawsze współpracuję z naszymi trenerami przy tworzeniu programów szkoleniowych. Wspólna burza mózgów oparta o informacje płynące z przeprowadzonych wcześniej ankiet pozwala nam przygotować coś, co idealnie wpasowuje się w potrzeby klienta.
3. Poznaj trenera
Osoba prowadząca szkolenie dla firmy to główny czynnik sukcesu. Jeśli będzie kiepski, nawet bardzo dobry program nie pomoże. Dlatego warto, abyś zapytał - kto poprowadzi to szkolenie? Jakie ma wykształcenie ta osoba? Jakie jest jej doświadczenie? Czy mogę obejrzeć choćby krótkie video z próbką jej umiejętności? Czy mogę zadzwonić do tej osoby lub się z nią spotkać? Nie zawsze będzie to możliwe, ale zawsze warto spróbować. Im więcej masz informacji na temat trenera, tym mniejsze ryzyko nieudanego szkolenia.
Ja zawsze zachęcam swoich klientów do bezpośredniego kontaktu z trenerami, z którymi współpracuję. Zwykle wystarczy krótka rozmowa telefoniczna czy spotkanie na Skype, aby móc odpowiedzieć na pytanie: “Czy to jest dla nas odpowiednia osoba?”.
4. Dopytaj o materiały dodatkowe
Czy firma szkoleniowa oferuje coś więcej, niż tylko samo szkolenie? Czy uczestnicy szkolenia dostaną jakieś materiały dodatkowe do samodzielnej pracy w domu?
Nie wszyscy Twoi pracownicy będą zainteresowani dalszym zgłębianiem tematu. Prawda jest taka, że będzie to zapewne duża mniejszość. Mimo to, nawet jeśli tylko 1 lub 2 pracowników zainteresuje się tematem na tyle, aby uczyć się dalej - warto, aby mieli oni taką możliwość. W niedalekiej przyszłości wybrana przez nich umiejętność może stać się ich silną stroną, co bez wątpienia przełoży się na realne efekty w codziennych działaniach.
5. Stawiaj na praktykę
Wszyscy wiemy, że najlepiej uczymy się praktykując i doświadczając rzeczy na własnej skórze. Niestety wciąż zbyt wiele szkoleń dla firm to zwykłe wykłady przeplatane krótkimi ćwiczeniami.
Zapytaj firmę szkoleniową o to, ile (plus minus) czasu w ciągu 8-godzinnego szkolenia jest poświęcone na ćwiczenia praktyczne. Wychodzę z założenia, że dobre proporcje zaczynają się od “pół na pół”. Na organizowanych przeze mnie szkoleniach biznesowych (które są bardziej warsztatami niż szkoleniami) praktyka to zwykle 70-80% a wiedza teoretyczna to 20-30%.
6. Poproś o zbadanie efektów po szkoleniu
Powodem, dla którego tak wielu przedsiębiorców nie decyduje się na szkolenia dla firm jest również brak wiary w efekty szkolenia. Ta obawa jest jak najbardziej na miejscu - wiele szkoleń jest faktycznie nietrafioną inwestycją. Dlatego tak ważne jest, aby poprosić firmę szkoleniową o zbadanie efektów po. Wiele firm się na to nie zgodzi - albo dlatego, że nie widzą takiej potrzeby, albo dlatego, że nie wiedzą jak to zrobić dobrze, albo dlatego, że nie chcą, aby “trudna prawda” wyszła na jaw. Z takich firm możesz od razu zrezygnować.
W przypadku szkoleń dla biznesu, które organizuję w ramach mojej firmy Life Architect, zawsze gwarantujemy dwa badania efektów szkolenia. Pierwsze odbywa się po dwóch tygodniach od szkolenia, a drugie po dwóch miesiącach. Takie badanie polega na przeprowadzeniu wśród wszystkich uczestników szczegółowej, pogłębionej ankiety, która później jest przez nas dokładnie analizowana. Na podstawie wyników przygotowujemy raport z podsumowaniem efektów szkolenia.
To uczciwe podejście, bo osoba decydująca o organizacji szkoleń w firmie ma rzetelne dane, na podstawie których może podjąć decyzję o kontynuacji szkoleń, zmianie firmy szkoleniowej lub o porzuceniu takiej formy inwestowania w pracowników.
Jeśli jako przedsiębiorca lub osoba zajmująca się kadrami w firmie nie jesteś gotów, aby zadbać o wszystkie powyższe punkty - odpuść sobie organizację szkoleń dla swoich pracowników. Szkoda czasu i pieniędzy. Dobre szkolenie może dać wartościowe i długotrwałe efekty, ale musi być przygotowane z należytą uwagą i zaangażowaniem.
Nie bój się pytać i nie bój się oczekiwać. Jako klient masz do tego pełne prawo. Zanotuj sobie w skrócie powyższe punkty lub wydrukuj cały tekst i miej go przy sobie gdy rozmawiasz z firmami o szkoleniach dla swoich pracowników. Traktuj to jako przepis na najlepszą inwestycję, jaką możesz zrobić dla swojej firmy.
Mimo, że sam nie prowadzę już szkoleń dla firm, jestem stale zaangażowany w spotkania z klientami, przygotowywanie programów szkoleń, dobór trenerów i badanie efektów. Dlatego jeśli myślisz o zorganizowaniu szkolenia dla swoich pracowników, chętnie Ci w tym pomogę. Możemy umówić się na darmową konsultację w formie rozmowy telefonicznej (lub na Skype) albo spotkanie w Poznaniu. Wystarczy, że napiszesz parę słów o sobie i swojej firmie (lub o firmie, w której pracujesz) na blog@michalpasterski.pl i zaproponujesz mi termin rozmowy lub spotkania.
Pełną ofertę naszych szkoleń firmowych znajdziesz na stronie Life Architect dla biznesu. Jest tam między innymi lista tematów szkoleń stacjonarnych, cechy, które wyróżniają nasze szkolenia i propozycja 3-dniowych warsztatów wyjazdowych (dla mniejszych grup).
Trzymam kciuki za sukces Twoich szkoleń. Pamiętaj, aby po zakończeniu projektu obserwować i rozmawiać ze swoimi pracownikami. Dowiedz się, jak oni oceniają szkolenie i czy chcieliby więcej takich okazji do rozwoju. Zbierz informację zwrotną i porozmawiaj o niej z firmą szkoleniową, z którą współpracujesz. Wspólnie wypracujcie taką formę szkoleń, która będzie w pełni dopasowana do potrzeb Twojego zespołu.