Podczas pracy z ludźmi systematycznie spotykam się z sytuacją, w której ktoś prosi mnie o pomoc, ponieważ nie radzi sobie z krytyką. Gdy pytam ich wtedy jakie rozwiązanie proponują, często słyszę w odpowiedzi: "Nie chcę w ogóle być krytykowany". Jednak nie jest to dobre rozwiązanie, ponieważ krytyka może być również konstruktywna i budująca.

Konstruktywna krytyka, czyli właściwie jaka?

  • Win - win. Ocena drugiej osoby zawsze powinna opierać się o relację win - win, czyli relację, w której obie strony zwyciężają. Dlatego dając drugiej osobie feedback, musimy pamiętać o tym, żeby nasza informacja zwrotna pomogła jej urosnąć, rozwinąć się.
  • Życzliwość. Dzieląc się z kimś swoją opinią, powinna nami kierować życzliwość. Dzięki temu druga osoba doskonale widzi, że mamy pozytywną intencję, nie chcemy jej skrzywdzić i po prostu chętnie nas wysłucha.
  • Pochwała. Pamiętaj aby obok krytyki zawsze podawać innym również pochwały. Często o tym zapominamy ale informacja na temat tego co człowiek zrobił dobrze jest również bardzo ważna. Pokazuje mocne strony i sprawia, że osoba jest w stanie następnym razem zrobić to jeszcze lepiej.
  • Nie oceniaj! Nigdy nie oceniaj drugiej osoby w sposób" "Jesteś głupi", "Jesteś słaby". Staraj się też nie oceniać jej działań mówiąc: "Zrobiłeś to źle." Taką krytykę mogłyby odebrać wyjątkowo źle osoby, które mają niskie poczucie własnej wartości. Zamiast tego zaznaczaj, że wyrażasz swoją opinię: "Wg mnie byłoby lepiej gdybyś zrobił to w taki sposób..."
  • Skup się na zmianach. Gdy dajesz drugiej osobie konstruktywną krytykę, to skup się w niej na tym, co i w jaki sposób druga osoba może poprawić. Wytykanie tego co jest źle, jest dosyć ubogą informacją, w dodatku nie sprawia, że człowiek krytykowany wie co ma zrobić następnym razem.
  • Rozmawiaj w cztery oczy. Zdecydowana większość z nas woli być oceniana w trakcie rozmowy na osobności. Nigdy nie krytykuj w miejscu publicznym, przy innych.

Krytyka jest bardzo ważna. Pomaga nam się rozwijać, doskonalić. Jest niezbędna do pracy w zespole, gdzie wiele osób poprzez swoją pracę dąży do wspólnego celu. Pamiętaj, że krytyka nigdy nie jest problemem. Za to problem może sprawiać to, w jaki sposób Ty na nią reagujesz. Jeśli odczuwasz dyskomfort podczas gdy jesteś oceniany, to śmiało, powiedz o tym drugiej osobie. A gdy już emocje opadną, to zawsze na spokojnie wracaj do tego co usłyszałeś.

W każdej krytyce znajdzie się jakaś wartościowa dla Ciebie informacja. Wystarczy, że przyjrzysz się jej wystarczająco dokładnie. Dlatego następnym razem gdy będziesz oceniany pamiętaj o 3 rzeczach:

  • oddychaj spokojnie,
  • ucz się,

a z pewnością uda Ci się odnieść sukces.

Powodzenia! :)