16 sposobów na świetne wystąpienie publiczne, 1/2

microphone on the stage and auditorium

Umiejętność występowania przed grupą ludzi jest jedną z najbardziej pożądanych umiejętności wśród ludzi zainteresowanych rozwojem. To dlatego, że występujesz cały czas – nie tylko podczas prezentacji lub szkolenia, ale również w zwykłych codziennych sytuacjach, gdy chociażby spotykasz się ze znajomymi.

Jest dużo sposobów na to, aby Twoje wystąpienie było wyjątkowe i zapamiętane przez wszystkich słuchaczy. W tym dwuczęściowym artykule poznasz ich w sumie 16. Przygotuj się zatem na solidną dawkę praktycznych wskazówek, które przy najbliższej okazji wprowadzisz w życie.

 

W swoim doświadczeniu trenerskim miałem okazję podczas prowadzonych przeze mnie szkoleń popełnić najróżniejsze błędy, dzięki których nauczyłem się więcej niż z jakiejkolwiek książki. Pozwoliło mi to konsekwentnie rozwijać moje umiejętności i doprowadziło do momentu, w którym mogę się podzielić z Tobą wiedzą zdobytą z własnego doświadczenia.

Wszystko po to, abyś mógł osiągać cele, które sobie zakładasz przy każdym występowaniu przed ludźmi. W zależności od kontekstu, w którym będziesz korzystać z tej wyjątkowej umiejętności cele mogą być różne. W grupie znajomych może być to sprawienie, aby wszyscy tarzali się po ziemi ze śmiechu. Podczas prezentacji biznesowej może być to nakreślenie w umysłach słuchaczy wizji, tak aby widzieli ją jasno i wyraźnie. W trakcie wystąpienia w szkole lub na uczelni będzie to wywołanie silnego stanu ciekawości, tak aby pochłaniali każde wypowiedziane przez Ciebie słowo.

Krótko mówiąc, zaprezentujesz siebie z najlepszej strony, ciekawie przedstawiając to co masz do powiedzenia i sprawiając, że Twoi słuchacze będą się dobrze bawić podczas Twojej prezentacji.

 

Oto pierwsze 8 sposobów na przeprowadzenie świetnego wystąpienia:

 

1. Przygotuj materiał, lecz nie ucz się go na pamięć. Najlepiej zrób sobie ogólny szkic tego o czym chcesz powiedzieć, zaznaczając najważniejsze punkty prezentacji. Użyj kolorów i rysunków podczas tworzenia tego szkicu, abyś podczas samej prezentacji łatwo mógł sobie przypomnieć o czym teraz masz mówić. Jeśli mimo to zapomnisz, niech kartka leży gdzieś w pobliżu abyś mógł na nią spojrzeć i od razu wiedzieć co dalej. Unikaj trzymania kartki w dłoniach podczas prezentacji, z dwóch powodów. Po pierwsze, blokujesz swoje ręce i masz ograniczone możliwości gestykulacji. Po drugie, będziesz na nią co chwilę spoglądał, co zepsuje wrażenie Twojej kompetencji i bycia przygotowanym do wystąpienia. Przed prezentacją odpuść sobie również dokładne spisywanie jej treści, bo gdy wykujesz na pamięć i zapomnisz jedno słowo, cała prezentacja się posypie. Poza tym, każdy słuchacz wyczuje, że umiesz na pamięć. Daj sobie więcej elastyczności a wystąpienie będzie naturalne.

 

2. Pozbądź się tremy. Przede wszystkim musisz wiedzieć, że tak czy owak popełnisz jakieś błędy podczas swojej prezentacji. Być może powiesz coś inaczej niż zamierzałeś, albo przekręcisz jakiś fakt. To jest normalne i zdarza się każdemu. Ważne jest jednak, że istnieje 99% prawdopodobieństwo, że NIKT tego nie zauważy. Bez względu na to jakie masz w tej chwili umiejętności, prawdopodobnie wypadniesz dużo lepiej niż Ci się wydaje. Przed swoim wystąpieniem wyobraź sobie, że wszystko idzie w porządku, wyobraź sobie jak publika jest zainteresowana tym co mówisz i jak każdy klaszcze na końcu. Zanim wejdziesz, zrób kilka ćwiczeń oddechowych. Im więcej luzu, tym lepsza będzie Twoja prezentacja!

 

3. Jeśli masz możliwość, to przyjdź do miejsca Twojego wystąpienia znacznie wcześniej,jeszcze przed Twoimi słuchaczami. Przygotuj odpowiednie ustawienie krzeseł, zobacz jak się czujesz stojąc tam gdzie będziesz mówić. Następnie wciel się w uczestnika i usiądź w kilku miejscach na sali – z przodu, z boku, z tyłu. Zobacz czy z perspektywy uczestnika wszystko będzie widoczne. Na podstawie tej wiedzy wróć na scenę i ustaw wszystko tak, aby prezentacja przebiegła sprawnie i tak, jak to sobie zaplanowałeś.

 

4. Gdy masz zaraz wyjść na scenę, oczyść swój umysł. Przestań myśleć intensywnie o materiale. Gdy ja zaczynałem przygodę z prowadzeniem szkoleń, nawet na chwilę przed rozpoczęciem przerabiałem w myślach materiał, który mam przedstawić. Przez to nie mogłem się wyluzować i nie byłem pewien, czy wszystko zapamiętałem. Szybko zdałem sobie sprawę, że dużo lepiej mi wychodzi gdy na kilkanaście minut przed rozpoczęciem szkolenia odpuszczam sobie całkowicie i ufam mojej podświadomości. Gdy się szkolenie rozpoczyna, mówię to co mi przyjdzie do głowy, często według wcześniej przygotowanego planu, a czasami mówiąc zupełnie niezaplanowane rzeczy. Tak jest i łatwiej i lepiej. Odpuść więc sobie przed samym wystąpieniem i odłóż jego plan na bok.

 

5. Zadbaj o swoją postawę. Stój prosto, kładąc ciężar ciała na dwóch lekko rozstawionych nogach. Głowa wysoko, tak aby Twoja broda była skierowana w kierunku horyzontu. Dzięki temu sprawisz wrażenie osoby pewnej siebie, która jest kompetentna w temacie o którym mówi. Przed wystąpieniem przećwicz gestykulację. Stosuj płynne gesty, które w odpowiedni sposób zobrazują to o czym mówisz. Gestykulacja to temat na osobny artykuł, dlatego teraz pamiętaj głównie o tym, aby gesty były spokojne, otwarte i płynne. Twoja mowa ciała będzie silnym przekazem niewerbalnym, który ma ogromne znaczenie w procesie komunikacji.

 

6. Pamiętaj też o mimice twarzy. Dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu tej części ciała możesz wywołać wiele emocji u słuchaczy swojej prezentacji, a to dzięki tak zwanym neuronom lustrzanym. Są to komórki w Twoim mózgu, które wywołują w Tobie daną emocję tylko po tym, jak zobaczysz twarz osoby, która taką emocję odczuwa. Dlatego często się uśmiechaj, podnoś brwi do góry, rób miny odpowiadające temu o czym mówisz. To doda kolorów do Twojej prezentacji i sprawi, że uczestnicy jeszcze lepiej zrozumieją to co masz im do przekazania.

 

7. Używaj swojego głosu na różne sposoby. Twoje struny głosowe to narzędzie, dzięki któremu przeprowadzając prezentację możesz czynić cuda. Zadbaj o to, aby przede wszystkim mówić wyraźnie. Pamiętaj też aby nie mówić zbyt szybko, bo ludzie mogą nie zrozumieć Twoich słów. Najlepiej nagraj się na dyktafon a później kilka razy przesłuchaj. Da Ci to wiedzę na temat tego, co możesz poprawić w swoim stylu mówienia. Występując przed ludźmi, cały czas odpowiednio moduluj swój głos, aby wywoływać różne stany u uczestników prezentacji. Możesz mówić głośno, aby za chwilę przejść w szept i wywołać u nich ciekawość. Możesz stosować różną intonację głosu aby akcentować różne części treści albo aby rozśmieszyć ludzi. Możesz stosować pauzy, aby ich umysł mógł sobie sam dopowiedzieć to co chcesz im przekazać. Głos to jeden z najważniejszych elementów wystąpienia. Dlatego ćwicz go i cały czas baw się nim tak aby osiągnąć swoje cele.

 

8. Patrz w oczy uczestników wystąpienia. Jeśli jest to mała grupa ludzi, możesz patrzeć w oczy każdej osoby. Jeśli grupa jest większa, podziel ją na kilka podgrup i skacz wzrokiem po wybranych osobach w danej grupie (wtedy każdy członek podgrupy będzie miał wrażenie, że patrzysz akurat na niego). Obdaruj swoim spojrzeniem wszystkich po równo, skacząc z jednej osoby na drugą. Nie rób tego zbyt szybko – patrz w oczy około 3 sekund. Na początku może to być dla Ciebie spore wyzwanie, natomiast z czasem się do tego przyzwyczaisz. Dzięki temu Twoi słuchacze będą czuli, że mówisz prosto do nich. A to jest bardzo istotne, jeśli chcesz aby uważnie słuchali tego co masz im do powiedzenia.

 

To są podstawy, które potrzebujesz aby przeprowadzić dobre wystąpienie. Pracuj nad każdym z tych punktów, poszerzając swoją wiedzę i umiejętności w zakresie każdego z nich.Przy najbliższej okazji wprowadź je w życie, wykorzystując tą wiedzę w praktyce.

W drugiej części tego artykułu skupimy się bardziej na treści przekazu i różnych sposobach jej przekazywania. Dowiesz się również jak wywoływać różne emocje u swoich słuchaczy i sprawić, aby chcieli Cię słuchać bez przerwy. Nauczysz się jak rysować ludziom obrazy w głowach jeszcze skuteczniej się z nimi komunikując.

 

Drugą część artykułu znajdziesz tutaj.

Zostaw komentarz

  • Mystic

    Również podpisuję się pod zaleceniem nie-uczenia się na pamięć i nie-trzymania z kartki. Dodaje to profesjonalizmu do wystąpienia.

    Warto do tego przećwiczyć sobie chociaż z raz wystąpienie i zwrócić uwagę na czas, jaki nam ono zajmuje. Za pierwszym razem zwykle mówi się dłużej, z większymi pauzami i mniej sprawnie niż kiedy już jest przećwiczone.

  • Miłosz

    Moim zdaniem najważniejsza jest właśnie kontrola głosu, a zwłaszcza szybkość mówienia. Powinno się mówić powoli – nie tylko po to by wszyscy zrozumieli (choć to też raczej ważne :)), ale przede wszystkim dlatego, że mówienie zbyt szybko doskonale ujawnia zestresowanie.

    Poza tym kiedy odrobinę się pomylimy np. przekręcimy jakieś słowo (nie mówię tu o nazwiskach itp.) po prostu kontynuujmy. Poprawiając każdą pomyłkę tylko coraz bardziej się stresujemy i marnujemy czas. Każdy i tak zrozumie o co chodzi, nawet jeśli powiemy trochę niegramatycznie.

  • http://michalpasterski.pl/ Michał Pasterski

    Mystic – Zgadzam się z pomysłem przećwiczenia sobie swojego wystąpienia przed jego oficjalnym przeprowadzeniem, taki zabieg daje dużo luzu i pewności, gdy przyjdzie czas mówić przed ludźmi.

    Miłosz- Jak najbardziej zbyt szybkie mówienie jest częstym problemem początkujących mówców, natomiast nie do końca się zgodzę z tym, że zawsze się powinno mówić powoli. Czasami szybkie mówienie jest świetnym sposobem na wyłączenie dialogu wewnętrznego słuchających, dzięki czemu ich mózg szybko się ucząc przyjmuje każde wypowiedziane słowo. Zobacz jak prowadzi swoje seminaria Anthony Robbins to będziesz wiedział o co chodzi :) Oczywiście aby móc świadomie wykorzystać szybkie mówienie w ten sposób przydaje się duża wprawa w prowadzeniu wystąpień publicznych, tak aby mimo takiego tempa mowa była płynna i spójna.

  • Bartek

    Dzięki za świetny bożonarodzeniowy prezent ;) Niedługo mnie czeka właśnie takie publiczne wystąpienie i dobre rady na pewno się przydadzą

  • martin

    Myślałem ze pojedziesz tu jakimiś nested loopami, matrycami, kotwicami,wzorcami eriksona, he he he. Moze jeszcze warto wspomnieć generalnie o raporcie (kim jest grupa docelowa?), ukladanie to na linii czasu (sluchacz wie, kiedy czego bedzie sie mogl spodziewac, co najlpierw, co potem i ile +- minut) ale to juz zbyt konkretnie

    PS: moze ujmiesz to w II czesci:)

    Dobra robota:)

  • http://michalpasterski.pl/ Michał Pasterski

    martin – Zanim zaczniesz robić sztuczki na deskorolce, musisz nauczyć się jak świetnie jechać prosto. I po to jest ten artykuł, a o sztuczkach będzie innym razem :)

  • halus

    Co do notatek, dobrze zastosowac mapy mysli. Od hasla glownego zrobic „promienie”, to co chcemy powiediziec na poczatku piszemy z prawej stron i tak dalej zgodnie ze wskazowkami zegara. W ten sposob sie nie zgubimy w naszej prezentacji.
    Jesli chodzi o kontakt wzrokowy z publicznoscia. Przy wielkiej widowni, dobrze jest patrzec na widzow „w ksztalcie litery Z”. Powoli przejezdzajac wzrokiem po twarzach sluchaczy. Wiekszosc osob na sali bedzie mialo wrazenie, ze to wlasnie na nich zwrociles swoja uwage.

  • http://www.tajnikiprezentacji.pl Robert Ważyński

    Witaj!
    Przygotowując materiał spisuję prezentację w podpunktach i dodaję po 1-2 słowach „przypominaczach” o czym miałem mówić.
    Co do tremy mam sposób „bywało juz gorzej” – przpominam sobie jakieś trudne prezentacje i myślę: wtedy dałem radę to i teraz dam!
    Zawsze sam sprawdzam sprzęt i nagłośnienie.
    Gestykulacja powinna być dopasowana do naszego temperementu. Ja jestem „miśkiem” więc nie udaję energetycznego mówcy.
    Kontakt wzrokowy – zawsze wybieram sobie kilka osób, które moim zdaniem są mi życzliwe i mówię „do nich”.
    Pozdrawiam
    Robert

  • http://www.tajnikiprezentacji.pl Robert Ważyński

    Witaj!
    Bardzo ciekawy artykuł. Od razu widać, że pracujesz z ludźmi.
    Ja chciałbym dodać kilka uwag a raczej moich doświadczeń związanych z prezentacjami publicznymi.
    Ad1. Także nie uczę się tekstu na pamięć. Zapisuję sobie na kartce słowa – wyzwalacze. Dzięki nim pamiętam o czym mam w danym momencie mówić. Inny sposób to korzystanie z funkcji prezentera z Power Pointcie 2007 (można pod slajdem wrzucić notatki widoczne w trybie prezentacji tylko dla mówcy)
    Ad2. A propos tremy – ja zawsze powtarzam na swoich szkoleniach, że publiczność powinna trzymać za mnie kciuki. Dlaczego? Bo jeśli chcą się czegoś dowiedzieć a na dodatek zapłacili za szkolenia to przecież w ich interesie jest abym wypadł jak najlepiej :)
    Ad3. Tu dodałbym tylko sprawdzenie i odpowiednio szybsze włączenie rzutnika i laptopa (te urządzenia potrafią napsuć krwi…)
    Ad4. Aby wyjść wyluzowanym na scenę trzeba koniecznie mieć świadomość swojego perfekcyjnego przygotowania oraz mocne przeświadczenie o własnych umiejętnościach. To przychodzi z czasem.
    Ad5. Co do mowy ciała – zauważam, że początkujący mówcy mogą mieć kłopot z opanowaniem gestykulacji rękoma. Mam na to prosty sposób – weź coś w ręce – długopis (ale nim nie „strzelaj” nerwowo) albo wskaźnik laserowy lub prezenter – urządzenie do zdalnej zmiany slajdów w prezentacji multimedialnej. To pomaga!
    Ad6. Ja bardzo lubię korzystać z pauzy. Gdy tylko przestaję mówić publiczność zaraz interesuje się dlaczego zamilkłem. Uwielbiam ten moment :) Zawsze stosuję pauzę gdy zamierzam zaraz powiedzieć coś ważnego.
    Ad8. Co do kontaktu wzrokowego – to konieczność. Ludzie muszą wiedzieć, że mówisz do nich. Ja staram się koncentrować na ludziach, którzy się do mnie uśmiechają, potakują głowami. Wtedy prezentacja od razu idzie lepiej.
    Pozdrawiam
    Robert Ważyński

    • jerzy

      ad 1. jasne ze podpierasz się slajdem, ale pamiętaj ze to ty jesteś najważniejszy i to ciebie słuchają i oglądają
      ad.2 mówiąc do gości w ten sposób okazujesz brak pewnosci siebie i palisz prezentację na początku, a w dodatku mówisz im jeszcze że płącą za to…
      ad 3. pamiętaj ze kazda usterka ( nomen omen) zbliza ciebie do słuchaczy, widza ze nie jesteś zadnym bufonem a normalnym człowiekiem , któremu tez mogą się zdarzyć błędy
      Ad. 6 spróbuj zaczać ciszej mówić gdy masz szum na sali. Pauza powoduje wzbudzenie procesu myślenia u słuchacza
      Ad.8 osoby które uśmiechają się i tak są zainteresowane , pobudzaj znudzonych

  • natalia

    Hej szkoda, że nie napisałeś nic o tym jak przełamać stres podczas tych wystąpień ;/ ja np mam taki problem, że zaczynam mówić szybko przez to czasami nie wyraźnie i jakby ktoś się mnie nagle o coś zapytał to nie wiem czy byłabym w stanie coś mądrego odp, tak jestem czasami zestresowana;/ mam nadzieję, że uzyskam jakąś wskazówkę i nie tylko ja, ale osoby które mają takie same problemy ;) pozdrawiam ;)

  • natalia

    Jeszcze dodam, że chodzi mi o prezentację gdzie tylko czytam z kartki, nie wyobrażam sobie prezentacji gdzie miałabym większość mówić z pamięci i improwizować..po prostu tak mnie zżera trema ;/

    • jerzy

      Zanudzisz słuchaczy

  • oregano

    Michał, jesteś super, a to dlatego że jesteś bardzo przekonywujący! Czasem przypadkowo trafiam na bloga/stronę jakiegoś coucha i cóż – zawsze coś nie gra, albo grafika strony (ok, to da się przeżyć) albo sam couch (tego nie) sprawia wrażenie nieprawdziwego, udającego kogoś kim nie jest. Tu szewc bez butów chodzić nie może!
    A u Ciebie, pełna harmonia, dodatkowo masz szczęście bo się ładnie prezentujesz na zdjęciach.
    Dziękuję za artykuł, napisałam punkty na kartce i jutro ćwiczę wystąpienie!

  • Pingback: Schematy24